Picasso i Sabart¨¦s, m¨¦s de 50 anys d¡¯intercanvi epistolar
Una exposici¨® destaca la confian?a i l'amistat entre el pintor i el seu secretari personal
¡°Estimat Picasso, dilluns vaig rebre la teva carta amb un retrat meu a la moda espanyola de no s¨¦ quina regi¨®. Comen?o, doncs, a buscar un barret acabat en punta i un bon mocador per cobrir la calba i nuar-lo com indiques¡±. Sabart¨¦s, 15 de juliol del 1953. ¡°Ole per la cosa del cat¨¤leg de la meva exposici¨® a casa dels Gaspar a Barcelona. Ole i m¨¦s oles i records¡±. Picasso, 25 de novembre del 1960. S¨®n dos fragments de cartes que es van intercanviar Pablo Picasso i el seu secretari personal i amic Jaume Sabart¨¦s entre el 1927 i el 1967. Quaranta anys d'intensa correspond¨¨ncia ¡ªencara que iniciada d¨¨cades abans¡ª que va evolucionant alhora que la seva relaci¨® es fa m¨¦s profunda.
Quan Sabart¨¦s va morir, el febrer del 1968, Picasso va llegar al museu de Barcelona una caixa que Sabart¨¦s guardava a casa seva i que contenia prop de 700 cartes que havia rebut del pintor. Un llegat acompanyat d'una condici¨®: que no es fes p¨²blic fins que es complissin 50 anys de la mort de Sabart¨¦s. Aquesta caixa ha estat en dip¨°sit al museu i ara part del seu contingut ¨¦s el que ha donat cos a l'exposici¨® Sabart¨¦s per Picasso per?Sabart¨¦s. ¡°Sabart¨¦s va ser el gran conegut i desconegut sobre la vida de Picasso. Va ser el secretari, el confident i l'amic¡±, apuntava en la presentaci¨® de la mostra Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso.
¡°Servir¨¤ per trencar els t¨°pics que el tracte de Picasso no era correcte perqu¨¨ s'aprecia, a mesura que els dos es fan grans, que la relaci¨® ¨¦s d'igual a igual¡±, afegia la comiss¨¤ria de la mostra, Margarida Cortadella. El to i el contingut de les cartes que Picasso adre?a a Sabart¨¦s ¡ªde qui va fer el primer retrat el 1900¡ª es fan m¨¦s c¨°mplices i superen la relaci¨® formal. A m¨¦s d'un nombre important de cartes ¡ªalguns sobres s¨®n tota una expressi¨® art¨ªstica del pintor¡ª, la mostra cont¨¦ una selecci¨® de retrats de Sabart¨¦s que Picasso va fer al llarg dels anys, en els quals el seu secretari es converteix en monjo, figura d'Espanya o s¨¤tir.
Hi ha obres que han estat cedides per a la mostra ¡ªfins al 24 de febrer¡ª per part del museu de Par¨ªs i de particulars. Tamb¨¦ hi ha fotografies, postals, notes, telegrames, alguns objectes personals i una ¨¤mplia selecci¨® de litografies dedicades a Sabart¨¦s, que va explicar la seva viv¨¨ncia amb el geni al llibre Picasso, retrats i records.
Alguns dels dibuixos s¨®n caricatures en qu¨¨ Picasso situa Sabart¨¦s com a protagonista d'escenes picants arran d'una an¨¨cdota curiosa que li explica al pintor sobre la relaci¨® que mant¨¦ amb algunes de les seves ve?nes a Par¨ªs. En una altra sala es poden contemplar la col¡¤lecci¨® de pin-ups girls del Museu, els dibuixos humor¨ªstics de Picasso sobre Sabart¨¦s al costat de fotografies de joves actrius de l'¨¨poca. Molts d'aquests dibuixos i postals s¨®n de la d¨¨cada dels cinquanta: ¡°Els dos ja s¨®n uns venerables senyors que fan broma sobre dones maques¡±, comentava la comiss¨¤ria.
No hi ¨¦s tota la correspond¨¨ncia entre els dos: ¡°L'intercanvi epistolar va comen?ar el 1905, quan Sabart¨¦s va marxar a Guatemala i Picasso a Par¨ªs, i es va intensificar especialment a partir del 1935, quan Sabart¨¦s assumeix la representaci¨® total de l'artista¡±, explicava Cortadella.
Sabart¨¦s i Picasso van n¨¦ixer el mateix any, el 1881, i es van con¨¨ixer a finals del segle XIX a Barcelona. Aquests primers anys de relaci¨® i la de tots dos amb personatges que freq¨¹entaven Els Quatre Gats obre l'exposici¨®, que es tanca amb un altre dels projectes que m¨¦s correspond¨¨ncia va generar entre ells: l'engegada del museu a Barcelona ¡ªl'actual del carrer de Montcada¡ª, que va n¨¦ixer el 1963 amb un altre nom ¡ªLlegat Sabart¨¦s¡ª per evitar el veto directe de les autoritats franquistes a un pintor comunista. Una empresa que va arribar a bon port per la complicitat de no poques autoritats i personalitats, entre les quals l'alcalde de Barcelona, Josep M. de Porcioles, o Joan Ainaud de Lasarte, director dels Museus d'Art de Barcelona.
No obstant aix¨°, hi va haver for?a cautela, tal com es pot veure en un document de l'¨²ltima sala de l'exposici¨®, una carta de l'Ajuntament: ¡°Li prego que prengui bona nota que es tracta d'un acte al qual no s'ha de donar m¨¦s transcend¨¨ncia que la del seu car¨¤cter especialitzat. En conseq¨¹¨¨ncia, limitin les invitacions als professionals i altres persones directament relacionades amb l'art¡±.
L¡¯artista i els editors Gustavo Gili
Pablo Picasso i els editors Gustavo Gili: treball i amistat ¨¦s l'altra exposici¨® temporal del Museu Picasso. Una mostra sobre la relaci¨® de Picasso i els editors, Gustau Gili i Anna Maria Torra, a partir de la compra, el 2014, per part de la Fundaci¨® Museu Picasso del Fons d'Anna Maria Torra i Gustavo Gili Esteve.
Una relaci¨® que es va desenvolupar en dues etapes, una primera entre el 1926 i el 1930, quan Gustavo Gili Roig ¡ªfundador de l'Editorial Gustavo Gili ¡ª li encarrega a Picasso una il¡¤lustraci¨® per a un llibre d'una nova publicaci¨®. Picasso va acceptar l'enc¨¤rrec i va fer set gravats per al llibre La Tauromaquia, de Pepe Illo, que finalment no es va arribar a fer. Aquests gravats s¨®n una part destacada de l'exposici¨®.
Anys despr¨¦s, el 1956, Gustau Gili Esteve i la seva dona, Anna Maria Torra, es van posar en contacte amb el pintor "per reprendre la relaci¨® que havia tingut amb el seu pare, Gustavo Gili Roig", apuntava la comiss¨¤ria de la mostra, Claustre Rafart. A partir d'aquell moment ¡ªla relaci¨® de confian?a dels dos matrimonis va ser important¡ª es van teixir les condicions perqu¨¨ l'editorial publiqu¨¦s La Tauromaquia i El entierro del Conde Orgaz.
A m¨¦s dels fons adquirits, l'Editorial Gustavo Gili va donar el seu arxiu documental relacionat amb Picasso al Museu. Aquesta donaci¨® inclou unes planxes de coure gravades que conservava i que es poden contemplar a la mostra.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.