¡°L¡¯important ¨¦s aconseguir que la gent vingui al Liceu tres vegades l¡¯any¡±
Entrades a 30 euros per a menors de 35 anys a partir de la temporada que ve
Despr¨¦s de sis mesos d'incorporar-se a la direcci¨® general del Liceu, Valent¨ª Oviedo?ja t¨¦ clara la foto del teatre d'¨°pera de Barcelona. Necessita cr¨¦ixer, ampliar l'oferta musical, captar nous p¨²blics?¨C especialment joves¨C i oferir un bon projecte educatiu i social d'acord amb el segle XXI. ¡°El primer de tot ¨¦s tornar a generar il¡¤lusi¨® i que la gent s'hi aboni¡±, ha explicat en una entrevista a aquest diari. El Liceu tenia el 2007, a l'inici de la crisi econ¨°mica, 22.000 abonats, una xifra que ha anat baixant any rere any fins a arribar als 10.750 d'aquesta temporada. ¡°L'important ¨¦s que es tingui la voluntat de venir al teatre, com a m¨ªnim, tres vegades l'any amb un abonament per a tres ¨°peres¡±, insisteix. I seguint amb aquesta idea, la temporada vinent s'introduir¨¤ una entrada a 30 euros per als menors de 35 anys.
Un ganxo per a l'¨°pera que Oviedo creu que probablement es pugui fer amb t¨ªtols m¨¦s de repertori, d'¨°peres ja famoses, o amb altres de m¨²sica actual amb un llenguatge d'acord amb un p¨²blic m¨¦s jove. Perqu¨¨ l'edat ¨¦s una altra q¨¹esti¨® a treballar: aquesta temporada l'edat mitjana de l'abonat ¨¦s de 62 anys i la de l'espectador que compra una entrada puntual ronda els 45. L'experi¨¨ncia del programaUnder 35 ¨Cque es va fer amb I Puritani i es repetir¨¤ al final de la temporada amb Tosca¨C amb entrades a 15 euros per als menors de 35 anys es repetir¨¤, com a m¨ªnim, en dues funcions noves la temporada 2019-2020.
¡°Un teatre d'¨°pera del segle XXI, com el Liceu, amb 171 anys d'hist¨°ria, ha de saber atreure tot tipus de persones i edats. Em refereixo des dels tres anys fins als 99¡±, apunta Oviedo, que ha planificat un nou projecte educatiu per al teatre. ¡°No t¨¦ sentit fer una funci¨® a la sala gran per a nens de tres a cinc anys perqu¨¨ tenen l'escenari a 50 metres. A aquesta edat s'estimula la sensibilitzaci¨® musical i per aix¨° hem encarregat una proposta esc¨¨nica, amb arts pl¨¤stiques i m¨²sica, per a un espectacle que es far¨¤ al foyer, amb la proximitat que cal¡±, comenta. Els formats s'aniran modificant segons l'edat fins a arribar a un projecte m¨¦s ambici¨®s en qu¨¨ participaran adolescents que cursin ESO i batxillerat, ja sigui en la posada en escena o en el cor. Es far¨¤ amb l'¨°pera participativa El monstre en el laberint, del compositor angl¨¨s Jonathan Dove, que porta la hist¨°ria de Teseu i el Minotaure a la versi¨® ¨°pera. Un projecte que t¨¦ un pressupost aproximat de 160.000 euros i que es dur¨¤ a terme la temporada vinent, juntament amb tres m¨¦s encara per determinar. Tamb¨¦ a partir del 2019 s'introduiran tallers d'arts pl¨¤stiques i m¨²sica adre?ats a nens i nenes i a les seves fam¨ªlies. ¡°No nom¨¦s es tracta d'assistir a un espectacle, sin¨® d'entendre tot el que l'envolta i condiciona¡±, afegeix Oviedo, que reconeix que la seva experi¨¨ncia a l'Auditori ¨¦s molt ¨²til per planificar el projecte educatiu al Liceu.
A l'espera de la resoluci¨® del concurs per al c¨¤rrec de la direcci¨® art¨ªstica del Liceu ¨CChristina Scheppelmann acaba el contracte el desembre del 2019¨C Oviedo creu que la persona que ocupi aquest lloc ha de ser conscient del que representa el Liceu, ¡°que sempre ha sabut combinar una actitud contempor¨¤nia amb la tradici¨® d'¨°peres i de primeres veus¡±. Recorda que fa 15 anys el Liceu apostava per produccions de Calixto Bieito o la Fura dels Baus: ¡°El teatre sempre ha volgut innovar i apostar per noves propostes, per¨° per fer-ho cal arribar a un equilibri pressupostari i s'ha viscut una ¨¨poca molt dif¨ªcil. Jo tamb¨¦ vaig haver de programar moltes Novenes de Beethoven i Sombreros de tres picos?a l'Auditori¡.¡± Ent¨¦n, tamb¨¦, que per programar t¨ªtols contemporanis o muntatges m¨¦s arriscats, com van poder ser Elektra, de Richard Strauss ¨Cen la temporada 2016¨C, o K¨¤tia Kab¨¤nova, de Leos Jan¨¢ck ¨Caquest mes de novembre¨C, cal tenir la seguretat de la popularitat de Madama Butterfly, de Puccini, que ja t¨¦ totes les localitats venudes.
Oviedo admet que la situaci¨® financera del teatre de la Rambla que li ha tocat assumir ¨¦s for?a m¨¦s optimista que la que li va tocar viure el seu antecessor, Roger Guasch: ¡°El pressupost aquest any ¨¦s de 43,7 milions i les administracions estan aportant els 4 milions extraordinaris que es van acordar ara fa dos anys. El deute s'ha aconseguit rebaixar a 10 milions d'euros. Hem de fer un esfor? m¨¦s gran per augmentar ingressos per la via de les entrades, els abonaments i el mecenatge¡±, afirma. De moment, els ingressos propis suposen el 53%, dels quals el 14% s¨®n de patrocini. Una situaci¨® financera que possibilita que el Liceu treballi en la renovaci¨® i ampliaci¨® de l'orquestra, que actualment t¨¦ una plantilla de 81 m¨²sics, i el cor, amb 54.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.