El Prado i Catalunya: 152 anys d¡¯intensa i tensa relaci¨®
El ¡°Prado dispers¡± est¨¤ format a Catalunya per 250 obres repartides en 23 institucions com museus, palaus, edificis judicials i ajuntaments
L¡¯exposici¨® inaugurada a Figueres amb l¡¯obra del Prado de Rafael ¨¦s l¡¯¨²ltim cap¨ªtol d¡¯una intensa, i de vegades tensa, relaci¨® entre el museu i Catalunya que es prolonga m¨¦s d¡¯un segle i mig. L¡¯elecci¨® de Figueres per comen?ar una s¨¨rie d¡¯exposicions per les comunitats aut¨°nomes per celebrar el bicentenari del museu no ha estat aleat¨°ria. La capital de l¡¯Alt Empord¨¤ va jugar un paper destacat en la salvaguarda del patrimoni espanyol durant la Guerra Civil. Al seu castell es va custodiar part del tresor art¨ªstic espanyol, i el 3 de febrer de 1939 es va signar l¡¯Acord de Figueres, pel qual el govern de la Rep¨²blica i el Comit¨¨ Internacional i de la Societat de Nacions van acordar transportar a Ginebra els objectes dels museus espanyols protegits en dip¨°sits del nord de Catalunya i van establir com seria la devoluci¨® ¡°el dia en qu¨¨ la pau sigui restablerta a Espanya [...] perqu¨¨ romangui com a b¨¦ com¨² de la naci¨® espanyola¡±.
Aquella mateixa nit la Junta Central del Tresor Art¨ªstic va dur a terme l¡¯evacuaci¨® de les obres. Els dies 4 i 5 van creuar la frontera del Pert¨²s 29 camions plens d¡¯objectes dels dip¨°sits de Figueres (miniatures, rellotges, tapissos i escultures), la Vajol (una mina de talc on les peces van ser dipositades a 100 metres de profunditat ) i Peralada. El 8 i 9 de febrer, 42 camions amb les obres de Bescan¨®, Agullana i Darnius (que havien rom¨¤s en masies a?llades custodiades per mossos) que van passar pel Pert¨²s, Cervera i les Illes, en una operaci¨® tan arriscada com inversemblant que va concloure el 14 de febrer, amb l¡¯arribada a Ginebra. El dip¨°sit d¡¯Olot no va ser evacuat per la seva llunyania amb la frontera. Part d¡¯aquest patrimoni havia estat abans al monestir de Pedralbes de Barcelona, Viladrau i Sant Hilari Sacalm.
A Peralada encara recorden la pres¨¨ncia de les obres en aquesta localitat gironina. Jaume Barrachina dirigeix el museu del Castell de Peralada, i mostra orgull¨®s com va caldre treure la llinda d¡¯una de les portes perqu¨¨ passessin les grans pintures del Prado que durant 13 mesos van ser all¨¤, despr¨¦s que l¡¯edifici fos requisat l¡¯abril de 1938. ¡°A la biblioteca es van instal¡¤lar els c¨°dexs de l¡¯Escorial, i les grans cust¨°dies com la de Toledo a l¡¯office de la cuina¡±, va explicar recentment Barrachina. Tamb¨¦ van ser all¨¤ obres de l¡¯Academia de San Fernando i del Palacio de Liria. Les obres de Goya Els afusellaments del 3 de maig i La c¨¤rrega dels mamelucs van patir greus danys durant el trasllat de Val¨¨ncia a Catalunya despr¨¦s que la caixa on anaven xoqu¨¦s amb un balc¨® a Benicarl¨®. La segona va haver de ser restaurada a Peralada. ¡°Davant la impossibilitat d¡¯aconseguir lli per al reentelatge es va utilitzar una camisa de dormir del segle XIX de l¡¯¨¤via del majordom del castell. Es va fer tan b¨¦ que no es va substituir a la restauraci¨® del 2008¡±, segons Barrachina.
A Figueres, a m¨¦s, des de 1885 es conserven al Museu de l¡¯Empord¨¤ 38 obres del Prado, sent un dels fons m¨¦s destacats de l¡¯anomenat ¡°Prado dispers¡±: m¨¦s de 3.100 peces repartides en prop de 600 institucions de tot el territori espanyol, 250 de les quals s¨®n a Catalunya en 23 institucions com museus, palaus, edificis judicials i ajuntaments. ¡°Catalunya ¨¦s la tercera comunitat, despr¨¦s d¡¯Andalusia (419 obres) i Gal¨ªcia (325), amb m¨¦s obres del Prado¡±, va explicar dimarts a Figueres Miguel Falomir, director de la gran pinacoteca madrilenya, que va comen?ar a dispersar el seu patrimoni el 1866, despr¨¦s de saturar l¡¯edifici Villanueva del passeig del Prado amb milers d¡¯objectes arribats despr¨¦s de la desamortitzaci¨® de Mendiz¨¢bal de 1836. De 1866 s¨®n els dip¨°sits de la Reial Acad¨¨mia Sant Jordi de Barcelona i del Museu d¡¯Art de Barcelona, i de 1877 el de la Universitat de Barcelona, que el 2009 va saltar als mitjans de comunicaci¨® quan els estudiants van ocupar el rectorat durant setmanes i el Prado va alertar del possible dany que podien patir les 56 peces dipositades a l¡¯edifici hist¨°ric de la pla?a Universitat i va amena?ar de retirar-les. Aquest passat mes de juliol es va saber que la Generalitat va voler tornar set obres dipositades des de 1907 al Palau de Just¨ªcia, seu del Tribunal Superior de Just¨ªcia de Catalunya (TSJC), despr¨¦s que el Prado exig¨ªs que les seves obres tinguessin una conservaci¨® preventiva ¨°ptima, cosa que des del govern catal¨¤ no es podia garantir. Segons fonts del Prado consultades ahir, les obres no s¡¯han mogut i segueixen all¨¤ on han estat m¨¦s d¡¯un segle.
Quan el 1884 va obrir les portes la Biblioteca Museu V¨ªctor Balaguer de Vilanova i la Geltr¨², ho va fer amb 50 obres procedents del Prado, entre elles la magn¨ªfica L¡¯Anunciaci¨® d¡¯El Greco. I all¨¤ van estar fins que Erik el Belga va robar el 1981, entre altres peces, vuit obres del Prado (encara que es va salvar l¡¯obra del Greco). Despr¨¦s d¡¯una etapa grisa, el museu de Madrid va tornar a confiar en aquest centre i en l¡¯actualitat s¨®n 38 les peces de pintura barroca signades per El Greco, Ribera, Murillo, Carre?o de Miranda, Goya o Rubens, entre d¡¯altres, que poden admirar-se. ¡°?s una fortuna per a una localitat com la nostra comptar amb una col¡¤lecci¨® aix¨ª¡±, explica la seva directora, Mireia Rosich, que el 13 de desembre inaugurar¨¤ La pres¨¨ncia del Prado. Episodis d¡¯una hist¨°ria, una exposici¨® en qu¨¨, per primera vegada, es mostrar¨¤ sencer aquest important conjunt.
Ser¨¤ la tercera vegada que el Prado estar¨¤ present a Catalunya en nom¨¦s un mes. El 15 de novembre Falomir va inaugurar a Caixaforum Barcelona Vel¨¢zquez i el Segle d¡¯Or, amb 59 pintures d¡¯aquest museu, set d¡¯elles del gran Vel¨¢zquez. ¡°Podr¨ªem haver portat al museu de Figueres una obra de Vel¨¢zquez, perqu¨¨ Dal¨ª tamb¨¦ admirava el pintor sevill¨¤, per¨° un protocol del Prado impedeix que hi hagi m¨¦s de set obres de Vel¨¢zquez prestades alhora. I les set s¨®n a Barcelona¡±. Tot plegat explica que les obres d¡¯aquest pintor, i per extensi¨® les del Prado, tinguin una forta demanda de pr¨¦stecs.
Les 250 obres
Barcelona. Universitat de Barcelona (56), MNAC (13), Acad¨¨mia de Sant Jordi (6), TSJC (6), Capitania (4), Pedralbes (4), Museu Mar¨ªtim (3), Delegaci¨® del Govern (2), Palauet Alb¨¦niz (1).
Figueres. Castell de Sant Ferran (3), Museu de l'Empord¨¤ (35).
Girona. Museu d'Art (29), Subdelegaci¨® del Govern (1).
Lleida. Museu de Lleida (16), Museu d'Art Jaume Morera (13).
Matar¨®. Ajuntament (1).
Olot. Museu de la Garrotxa (8).
Peralada. Museu Municipal (1).
Poblet. Monestir de Santa Maria (1).
Sabadell. Gremi de Fabricants de Sabadell (6).
Sitges. Museu Maricel (2).
Tortosa. Museu de Tortosa (1).
Vilanova i la Geltr¨². Museu V¨ªctor Balaguer (38).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.