Ramon Casas ja t¨¦ qui el defensa
Neix una associaci¨® per protegir i difondre l'obra del pintor modernista mitjan?ant la publicaci¨® del seu cat¨¤leg complet
El 2016 (i part del 2017) es va celebrar l'any Ramon Casas?coincidint amb el 150¨¨ aniversari del naixement del millor pintor del modernisme catal¨¤. Els m¨²ltiples actes organitzats ¨C52 confer¨¨ncies, 23 exposicions i 9 publicacions¨C van posar al centre del m¨®n cultural l'autor d'obres com T¨¤ndem, Jove decadent, La c¨¤rrega o La Sargantain, entre moltes altres. Per¨° com acostuma a passar, despr¨¦s de l'aparent saturaci¨® que es produeix despr¨¦s d'una celebraci¨® d'aquest tipus, l'artista o creador protagonista sol caure en l'oblit fins a la propera efem¨¨ride. Per sort per a Ramon Casas (1866-1932) hi ha qui est¨¤ obstinat a fer que aix¨° no passi, sin¨® tot el contrari. ?s el cas de Gabriel Pin¨®s, propietari de la galeria barcelonina Gothsland?(Consell de Cent, 331), que, quan ning¨²?¨Ctampoc la?Generalitat¨C?havia pensat a celebrar el segle i mig del naixement del pintor, ell ja tenia en marxa una gran exposici¨® en la qual va acabar reunint 130 obres del polifac¨¨tic artista.
Ara Pin¨®s tamb¨¦ est¨¤ de commemoraci¨®: la galeria la van inaugurar els seus pares fa 40 anys, i ho celebra amb una mostra muse¨ªstica en la qual ha reunit 40 obres (una per any) del mateix Casas que ja han vist m¨¦s de 4.000 persones. Aquest inquiet amant de l'art ha llan?at una altra iniciativa relacionada amb el pintor: el cat¨¤leg raonat de l'artista, que reunir¨¤ tots els dibuixos, pintures i cartells. En aquest primer volum, un miler, alguns d'in¨¨dits o molt poc vistos. ¡°No es tracta d'un cat¨¤leg a l'¨²s, que estaria obsolet en el moment de sortir impr¨¨s¡±, explica. Les obres estan ordenades per temes elaborats per especialistes: Juan C. Bejarano aborda els autoretrats de Casas; F¨¤tima L¨®pez reuneix les 100 obres que va produir durant els sis mesos que va passar a Par¨ªs per l'Exposici¨® del 1900; Emiliano Cano repassa els m¨²ltiples retrats de la seva musa i esposa, J¨²lia Peraire; Jordi S¨¢nchez Ruiz situa el context de l'artista i la ingent producci¨® de retrats de celebritats, amics i familiars que va fer; Santi Barjau repassa els 53 cartells publicitaris realitzats al llarg de 30 anys; Vicente de la Fuente aborda un dels temes preferits del pintor: les majas i els toros; Sebasti¨¤ S¨¢nchez Sauleda fa un avan? de la seva tesi doctoral, in¨¨dita, sobre la col¡¤laboraci¨® entre Casas i Charles Deering, propietari de Maricel, magnat i mecenes de l'artista. Tamb¨¦ dos temes del mateix Pin¨®s, que repassa els models de bicicletes (com el t¨¤ndem Gladiator amb el qual es va pintar amb el seu amic Pere Romeu el 1897) i els 13 cotxes que Casas va comprar, sempre a Par¨ªs, i que va utilitzar i va pintar en moltes de les seves obres.
El pintor va crear unes 5.000 obres, tot i que nom¨¦s se n¡¯han identificat 3.000
¡°No vol¨ªem que fos un altre cat¨¤leg m¨¦s d'una retrospectiva¡±, explica Pin¨®s. La revisi¨® d'aquest gran nombre d'obres ha perm¨¨s comprovar l'alt nombre de falsificacions que circulen atribu?des a Casas. ¡°Cal posar fi a totes les falsificacions, c¨°pies de les originals, que ronden les 5.000 obres, de les quals unes 3.000 estan identificades. Fins ara nom¨¦s existia un cat¨¤leg raonat dels olis, 670 peces, elaborat per la historiadora de l'art Isabel Coll. Queden unes 2.000 obres de les quals no es t¨¦ informaci¨®, per la qual cosa cal continuar investigant¡±, explica aquest expert, que destaca que moltes de les obres de Casas van acabar en mans de particulars i que no n'hi ha cap en un museu p¨²blic internacional. "?s inexplicable perqu¨¨ est¨¤ al nivell de l'arquitecte Gaud¨ª, per¨° en pintura¡±.
Per posar fi a totes les obres falses Pin¨®s ha impulsat l'Associaci¨® Ramon Casas amb la intenci¨® de preservar i promoure el coneixement de l'obra del modernista. I malgrat que la fam¨ªlia de Casas es mant¨¦ en un segon pla, la nova entitat t¨¦ com a president d'honor Jaume Codina, nebot besnet de Casas. ¡°L'associaci¨® emetr¨¤ informes, no pas certificats, sobre les obres, una cosa que fins ara no ha fet ning¨²¡±, explica el galerista, que presideix, fins d'aqu¨ª a uns mesos, el Gremi de Galeries d'Art de Catalunya. ¡°L'associaci¨® t¨¦ un comit¨¨ de quatre reconeguts experts que elaboraran un informe que inclour¨¤ el resultat de les an¨¤lisis cient¨ªfiques realitzades en una universitat catalana. Aix¨° posar¨¤ fi a les falsificacions¡±, segons Pin¨®s.
Durant la conversa amb Pin¨®s sona el tel¨¨fon a la galeria. A l'altra banda de l'aparell un col¡¤leccionista de Madrid que acaba de comprar quatre possibles obres de Casas vol saber si s¨®n aut¨¨ntiques. Despr¨¦s de penjar Pin¨®s diu: ¡°?s el primer que truca. Es deu haver assabentat per internet del naixement de l'associaci¨®. A veure si hi ha sort¡±.
Quatre reconeguts experts emetran informes acompanyats d¡¯an¨¤lisis cient¨ªfiques
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.