Consci¨¨ncia irreal
El m¨®n que crea Mas¨® Rahola est¨¤ constru?t des de la realitat ps¨ªquica del protagonista
En un principi, el lector de L¡¯hivern a Corf¨², primera novel¡¤la de Jordi Mas¨® Rahola (Granollers, 1967) despr¨¦s d¡¯haver excel¡¤lit com a contista amb dos llibres molt elaborats on reinterpretava cr¨ªticament la realitat a trav¨¦s d¡¯una imaginaci¨® desmitificadora, irreverent i c¨°mica (Polpa i La biblioteca fantasma), podria creure que llegeix una diatriba, escrita amb lleugeresa i des d¡¯una mirada l¨²dicament glacial, contra el turisme de masses contemporani: Bertran Bartra, home gris, ha guanyat un creuer pel Mediterrani en una rifa de Nadal, i, sol a bord, sense desembarcar a cap dels llocs on fondegen, com si passeg¨¦s pels carrers, places i avingudes d¡¯una gran ciutat desconeguda, for?a avorrit i sense altres interessos que unes inn¨°cues fantasies sexuals i la companyia de l¡¯alcohol, va topant amb un llarg elenc de personatges inesperats. Coneix una noia que treballa en una auditoria de Manresa; amb la col¡¤laboraci¨® d¡¯un passatger nascut a Igualada, obt¨¦ el premi m¨¦s alt possible en les m¨¤quines escurabutxaques del casino; i resisteix les maniobres seductores d¡¯una dona madura italiana que ¡°era un homenatge a l¡¯art de la cosm¨¨tica¡±. Per¨° a mesura que passen els dies, desconcertat, Bartra constata que ¨¦s impossible tornar a veure la noia de Manresa, o el passatger d¡¯Igualada ¡ªs¨ª la italiana, perqu¨¨ els malsons solen repetir-se¡ª, i que els cambrers del seu bar preferit no s¨®n mai els mateixos, ni l¡¯encarregat de la sala de les m¨¤quines escurabutxaques, ni el pianista del piano bar.
I aleshores comen?a a sospitar que ¡°en aquest vaixell hi passa alguna cosa estranya¡±, que si no s¡¯adapta a la realitat que l¡¯envolta no ¨¦s per culpa de la seva incapacitat de relacionar-se socialment, sin¨® que ¡°la realitat, en aquell creuer, es movia en una dimensi¨® absurda, il¡¤l¨°gica, imprevisible¡±: ¨¦s a partir d¡¯aquest moment que Bartra pren consci¨¨ncia del que el lector ha anat sospitant a mesura que col¡¤leccionava els indicis que Mas¨® Rahola li posa al davant fent encaixar a la perfecci¨® els diferents components narratius, que L¡¯hivern a Corf¨² ¨¦s una novel¡¤la molt real ¡ªi realista¡ª sobre la percepci¨® del m¨®n com a irrealitat. El m¨®n que crea Mas¨® Rahola est¨¤ constru?t absolutament a trav¨¦s de la realitat ps¨ªquica del protagonista, i, per aconseguir que el lector dugui a terme aquest despla?ament de la realitat viscuda a la realitat de ficci¨® inventada pel novel¡¤lista, usa uns mecanismes que adverteixen el lector que les convencions que regeixen els camins de la narrativa realista aqu¨ª no s¨®n v¨¤lids: al capdavall, s¨®n estrat¨¨gies id¨¨ntiques a les dels seus contes, la formulaci¨® d¡¯una escriptura on l¡¯escriptor no apareix deus ex machina, sin¨® amb l¡¯absoluta descaradura del prestidigitador: Mas¨® Rahola no amaga que est¨¤ escrivint una novel¡¤la, no s¡¯est¨¤ de referir-se a altres llibres on la situaci¨® viscuda ¨¦s semblant ¡ªCalders i Ronda naval sota la boira, per¨° tamb¨¦ Calvino, perqu¨¨ cada un dels personatges que es relaciona amb el protagonista cont¨¦ l¡¯inici d¡¯una hist¨°ria que s¡¯estronca¡ª, especula sobre com seria la seva ficci¨® si fos un narrador ortodox, i juga amb cap¨ªtols que, a la manera de Julio Cort¨¢zar, podrien qualificar-se com a prescindibles. Mentrestant, Bartra, gens inquisitiu ni rebel, immadur, buit i insensible, continua les seves vicissituds i, atrapat en el m¨®n que coneix, es nega a acceptar que pot existir alguna cosa m¨¦s, un costat fosc prou digne de descobrir i entendre: la vida de Bartra ¨¦s merament mental, amb uns problemes particulars merament mentals, fins que, a Corf¨², un cop assumit que existeix un m¨®n exterior, espera l¡¯arribada de l¡¯hivern.
Mas¨® Rahola ha escrit una novel¡¤la que ¨¦s un gran joc, i demostra tenir prou habilitat per escapar dels carrerons sense sortida on el situa la seva voluntat de mantenir-se fidel a les regles que s¡¯imposa, i el lector hi participa amb goig, per¨° tamb¨¦ enyora que el creuer fos menys ficci¨® i m¨¦s realitat, com si l¡¯autor hagu¨¦s volgut evitar sistem¨¤ticament els problemes, amena?adors, que planteja la novel¡¤la com a g¨¨nere.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.