Un mini-Prado al Garraf
La Biblioteca Museu V¨ªctor Balaguer de Vilanova i la Geltr¨² mostra complet el magn¨ªfic dip¨°sit de pintura barroca de la pinacoteca madrilenya
La nit del 31 de gener del 1981 Vilanova i la Geltr¨² va viure una de les jornades m¨¦s negres de la seva hist¨°ria recent: Erik el Belga va entrar a la Biblioteca Museu V¨ªctor Balaguer encap?alant un grup de lladres armats amb c¨²ters amb qu¨¨ van tallar d'arrel unes seixanta pintures del museu, vuit de les quals pertanyien al dip¨°sit de pintures del Prado, que des de feia gaireb¨¦ un segle eren en aquesta ciutat del Garraf. Aquestes peces, grans obres del Segle d¡¯Or espanyol, havien consolidat la rica col¡¤lecci¨® de pintura i escultura reunida per V¨ªctor Balaguer (Barcelona, 1824-Madrid, 1901), poeta, dramaturg i insigne pol¨ªtic espanyol, per a la seva biblioteca museu, que va obrir les portes l'octubre del 1884, en un moment en qu¨¨ els museus es comptaven amb els dits d'una m¨¤. Per sort, no van robar l'obra mestra d'aquest dip¨°sit, L¡¯Anunciaci¨® del Greco, ja que els lladres van creure que tenia un dispositiu de seguretat que en realitat era un simple control d'humitat.
El passat 31 de gener, 38 anys despr¨¦s del robatori i 135 de l'obertura del museu, Mercedes Orihuela, responsable dels dip¨°sits del Prado a tot Espanya i Karina Marotta, coordinadora general de conservaci¨® de la pinacoteca madrilenya, es passejaven en companyia de Mireia Rosich, directora del museu de Vilanova, entre les 38 obres que formen part del dip¨°sit actual. Les obres donen cos a l'exposici¨® La pres¨¨ncia del Prado. Episodis d'una hist¨°ria?(fins al 13 d'octubre), en la qual es poden veure pintures des del segle XVI fins a finals del segle XVIII signades per autors com Juan Pantoja de la Cruz, Bartolom¨¦ Murillo, Josep de Ribera, el Greco, Vicente Carducho, Jan Brueghel, Francisco de Goya, Luis Mel¨¦ndez, Ram¨®n Bayeu, Juan Bautista Ma¨ªno i una del taller de Rubens, que representen les escoles barroques castellana, valenciana i andalusa.
¡°Les obres que va robar Erik el Belga es van recuperar pocs dies despr¨¦s en un cami¨® de transport a la frontera i el Prado les va portar a Madrid, per¨° al cap de poc temps, despr¨¦s de la insist¨¨ncia des de Vilanova, el director Alfonso P¨¦rez S¨¢nchez va renovar el dip¨°sit i va enviar un conjunt nou d'obres. No va retornar L¡¯Anunciaci¨®,?per¨° al lot s¨ª que hi havia dues obres m¨¦s del Greco¡±, explica Orihuela. De fet, des de l'any 2008 la sala on s'exposa el conjunt porta el nom de Sala Prado perqu¨¨ no hi hagi dubte d'on provenen aquestes joies de la pintura. Ara, coincidint amb la celebraci¨® dels 200 anys de la pinacoteca madrilenya, s'exposa per primera vegada tot el conjunt, ja que les obres que custodia aquest museu vilanov¨ª no paren de viatjar i de deixar-se? en pr¨¦stec a altres centres per participar en exposicions. ¡°Una de les peces m¨¦s destacades, La Sagrada Fam¨ªlia del Greco, ¨¦s a l'exposici¨® dels 200 anys del Prado de Madrid¡±, apunta Rosich.
EL GRECO, RUSI?OL I SITGES
Quan la Biblioteca Museu V¨ªctor Balaguer va obrir l'octubre del 1884, tenia una biblioteca amb m¨¦s de 20.000 volums i el dip¨°sit del Prado en el qual destacava la impressionant L'Anunciaci¨® del Greco, que havia arribat amb un segon dip¨°sit del Prado efectuat el 18 de juliol del 1883. Anys m¨¦s tard, quan el 1891 Santiago Rusi?ol es dirigia a visitar el Museu Balaguer per contemplar-la es va aturar a Sitges i va descobrir aquesta localitat, on acabaria construint la seva resid¨¨ncia, el Cau Ferrat, i on el 1884 va traslladar dues obres del Greco, Maria Magdalena i Les ll¨¤grimes de Sant Pere, que havia comprat a Par¨ªs poc abans.
Despr¨¦s de la fusi¨® el 1872 de les col¡¤leccions del Museu de la Trinidad, format a partir de les obres desamortitzades, amb les col¡¤leccions reials, el Prado, davant la saturaci¨® d'obres als magatzems, va comen?ar una pol¨ªtica de dip¨°sits per tot Espanya que encara continua. Avui s¨®n m¨¦s de 3.000 obres, 250 de les quals s¨®n a Catalunya en una vintena de centres, com la Universitat de Barcelona, que t¨¦ un conjunt de 60 obres. ¡°De tots els dip¨°sits, el de Vilanova ¨¦s un dels m¨¦s antics, dels de m¨¦s categoria i dels que millor representen l'esperit del Prado, sobretot despr¨¦s de les ¨²ltimes reformes de les sales, de donar a con¨¨ixer l¡¯Escola Espanyola amb el seu context internacional¡±, explica Orihuela.
Erik el Belga recorda el robatori que va cometre a Vilanova com un dels m¨¦s dif¨ªcils de la seva vida delictiva: ¡°El museu era al costat d'una caserna de la Policia, d'una altra de la Gu¨¤rdia Civil i d'una estaci¨® de tren, on sempre hi havia molta gent¡±, va explicar recentment. Al Museu V¨ªctor Balaguer tampoc obliden l'espoli que van patir, per¨° nom¨¦s el recorden com una nit negra de la seva brillant hist¨°ria. Perqu¨¨ no s'oblidi mai preparen un cat¨¤leg que detalla, despr¨¦s de tant temps, tots els detalls de la llarga hist¨°ria d'aquest conjunt d'obres. ¡°Es publicar¨¤ a l'octubre coincidint amb el bicentenari de l'obertura del Prado¡±, assenyala Rosich, que no amaga la seva alegria per disposar d¡¯aquestes obres: ¡°?s una sort per a una localitat com la nostra tenir una col¡¤lecci¨® aix¨ª¡±, explica. L'any passat 17.000 persones, la majoria vilanovines, van visitar el centre.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.