L¡¯home duplicat
Tot i que l¡¯obra de Jordi Cabr¨¦ s¡¯esguerra, cal agrair el canvi de rumb del Sant Jordi
Hi ha escriptors que s¡¯armen de valor i es proposen, potser fins i tot abans d¡¯haver constru?t una primera frase, fer del lector una persona millor i surten a la recerca d¡¯unes respostes que expliquin les preguntes que es formulen al voltant del que es podria anomenar l¡¯¨¤nsia dels Grans Temes. I aleshores, com si complissin els dictats d¡¯un programa d¡¯investigaci¨® moral sense desviar-se de l¡¯espai previst, indaguen sobre les contradiccions de la conducta humana, com s¡¯espavila cadasc¨² per saber qui ¨¦s, en qu¨¨ consisteix la identitat, qu¨¨ defineix les persones com a individuals i ¨²niques. Com el Jos¨¦ Saramago de L¡¯home duplicat, a Digues un desig, premi Sant Jordi 2018, Jordi Cabr¨¦ (Barcelona, 1974) tamb¨¦ es proposa narrar el malson, desconcert i p¨¤nic que s¡¯origina quan un personatge descobreix que la imatge que s¡¯havia format de si mateix no respon a la percepci¨® de la realitat que s¡¯ha forjat l¡¯altra gent. A L¡¯home duplicat, el protagonista ¨¦s un home insatisfet i deprimit que troba el seu doble en un actor secundari vist en una pel¡¤l¨ªcula. A Digues un desig, el protagonista ¨¦s un escriptor d¡¯¨¨xit ¡ªper¨° insatisfet i deprimit¡ª que el dia de Sant Jordi de 2026, a Barcelona ¡ªla Sagrada Fam¨ªlia s¡¯ha acabat i l¡¯avinguda del General Mitre ja es diu Simone de Beauvoir perqu¨¨ es viu en una societat ¡°postheteropatriarcal¡±¡ª, llegeix la seva pr¨°pia autobiografia sense que l¡¯hagi escrit ell. Tant en un cas com en l¡¯altre s¡¯empr¨¨n una investigaci¨® tan real com inversemblant, la novel¡¤la deriva cap al thrilleri, com si fos una partida d¡¯escacs entre el que s¡¯era i el que resulta que potser s¡¯¨¦s, el lector es troba amb les perip¨¨cies del progressiu reconeixement que cada protagonista fa de la seva part oculta.
DIGUES UN DESIG
Jordi Cabr¨¦
Enciclop¨¨dia Catalana
258 p¨¤g. 19,50 euros
Cabr¨¦ construeix un artefacte metaliterari que s¡¯organitza en dos plans, on es dibuixa i es desdibuixa una identitat, i que no poden viure per separat ni unir-se mai del tot, com l¡¯escriptor duplicat que protagonitza Digues un desig: en el primer nivell, es pot llegir la falsa autobiografia i, en el segon, les conseq¨¹¨¨ncies que s¡¯originen a mesura que l¡¯escriptor d¡¯¨¨xit va coneixent les inf¨¤mies que s¡¯han escrit sobre ell, la crisi matrimonial que suposadament viu i l¡¯adulteri que arriba de seguida amb una alumna del taller d¡¯escriptura que imparteix a l¡¯Ateneu, i que serveix per introduir una s¨¨rie de consideracions sobre la realitat i la ficci¨®, la veritat i la mentida, i les maneres diverses que existeixen d¡¯ordenar la mat¨¨ria narrativa. I mentre el lector acompanya l¡¯escriptor d¡¯¨¨xit en l¡¯empresa de descobrir qui ha escrit la falsa autobiografia i quins prop¨°sits hi ha al darrere, no triga tampoc gaire a adonar-se que hi ha peces que no lliguen, que entre els dos plans es produeixen uns transvasaments enigm¨¤tics, que en el protagonista hi ha amn¨¨sies i punts foscos que augmenten a mesura que augmenta la seva voluntat d¡¯esbrinar les claus del malson ¡ªo de la realitat verdadera¡ª on es va endinsant de mica en mica. No s¨®n poques les vegades que el protagonista diu que ning¨² es podria creure que la seva vida s¡¯hagi convertit en una hist¨°ria semblant, que identifica les situacions que experimenta amb les al¡¤legories surrealistes de Dal¨ª ¡ªCadaqu¨¦s hi t¨¦ una pres¨¨ncia important¡ª, per¨° a mesura que el laberint d¡¯obsessions que l¡¯aclaparen s¡¯eixampla i el ven?, no s¨®n tampoc poques les vegades que el lector pensa que la voluntat artificiosa de l¡¯autor ha jugat en contra del resultat final: les impecables seq¨¹¨¨ncies argumentals del comen?ament s¡¯enfosqueixen, el ritme narratiu es desequilibra, el thriller i el drama deriven cap a l¡¯al¡¤legoria i l¡¯ensenyan?a, i els compassos que condueixen cap al desenlla? semblen ser-hi perqu¨¨ cal que n¡¯hi hagi algun.
A pesar de tot, s¡¯ha d¡¯agrair el canvi de rumb que ha empr¨¨s el premi Sant Jordi, que hagi guanyat una novel¡¤la m¨¦s liter¨¤riament ambiciosa que no una novel¡¤la que es relacioni amb els assumptes de moda de l¡¯actualitat. Cabr¨¦ t¨¦ la gosadia d¡¯executar una pirueta perillosa sense tenir en compte que pot caure i fer-se mal, demostra la voluntat de treballar una prosa dominada per la regularitat d¡¯una respiraci¨® malaltissa, d¡¯acord amb la personalitat escindida del protagonista, i, fins que s¡¯esguerra, el misteri de Digu¨¦s un desig est¨¤ ben executat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.