El reggaeton ha guanyat les oposicions al Primavera Sound
L¡¯actuaci¨® de J Balvin va coronar l¡¯aproximaci¨® del festival a la llatinitat
No semblava el Primavera Sound, que era l¡¯epicentre mundial dels qui vivien la m¨²sica com una introspecci¨® que no havia de desembocar necess¨¤riament en el ball. Per¨° s¨ª que ho era. Kali Uchis cantava Nuestro planeta, una de les seves poques peces amb accent llat¨ª, i la multitud movia els malucs, propulsada per la voluntat d¡¯aquesta colombiana establerta als Estats Units a posar com si el p¨²blic fos un fot¨°graf de Playboy.
M¨¦s tard va continuar el ball amb J Balvin, que amb el seu reggaeton va atrapar aquest p¨²blic internacional (124 pa?sos envien personal al festival) que ja l'interioritza com un passaport a la festa: somriure esculpit a la cara i mirada cap a la parella o cap a qui es voldria que ho fos. Era una festa, la festa d¡¯un Primavera Sound molt carnal. Fins i tot, artistes llunyanes a aquesta est¨¨tica, vegeu Solange, van provar de fer una mostra definitiva que el llenguatge corporal de la m¨²sica llatina est¨¤ en plena expansi¨®. I el Primavera Sound, en la seva ¨²ltima jornada, va acollir amb encert aquest signe dels temps que corren.
En aquest sentit, cal explicar la pres¨¨ncia i l¡¯¨¨xit de J Balvin la nit de la catalana Rosal¨ªa, una altra mostra de llatinitat que va oferir el seu recital al voltant de les 22.00. El colombi¨¤, amb un xou d¡¯est¨¨tica infantil, va caminar per un escenari amb els m¨²sics als laterals llan?ant fuetades ballables. Va sonar per segona vegada durant la nit Con altura, la can?¨® que Balvin ha gravat juntament amb Rosal¨ªa. Una part del personal de seguretat, com havia passat la vig¨ªlia amb Ivy Queen, no deixaven passar cap detall de l¡¯actuaci¨® i, fins i tot, gravaven amb el m¨°bil en el que es va convertir en una de les estampes del festival.
Sorpr¨¨n la desimboltura d¡¯aquests artistes. Balvin va incorporar I Like It, de Cardi B, en la qual col¡¤labora amb Bad Bunny, i eren all¨¤, les seves veus i dos ninots enormes que representaven els artistes absents. El final apote¨°sic amb Mi gente i el confeti per banyar tres multituds van evidenciar que aquesta m¨²sica ja s¡¯ha guanyat un espai al festival. Molt m¨¦s tard, el porto-riqueny DJ Playero feia un set de reggaeton de llibre a l¡¯escenari comissariat pel traper espanyol Yung Beef: era reggaeton pur, sense les derivades pop de Balvin. La gentada era notable, amb una nombrosa pres¨¨ncia de llatins. M¨²sica efusiva i carnalitat, un doblet imbatible que est¨¤ emparat per la resurrecci¨® dels sons d¡¯arrel llatina.
I si el Primavera vol ser alg¨² implantant-se a Los Angeles, la ciutat amb ¨¤nima anglollatina en la qual obrir¨¤ una sucursal el 2020, haur¨¤ de mantenir la vig¨ªlia sobre aquesta nova realitat musical. No ¨¦s desaforat vincular l¡¯arribada del reggaeton al festival amb el seu proper desembarcament a Calif¨°rnia, on el fet diferencial del certamen pot ser la seva capil¡¤laritat amb les noves m¨²siques urbanes. Aix¨° sense oblidar les seves arrels, perqu¨¨ per aplacar la gu¨¤rdia pretoriana del certamen ja es va anunciar que l¡¯any que ve Pavement nom¨¦s far¨¤ dos concerts a tot el m¨®n, a Porto i a Barcelona, en el festival.
En sintonia amb aquesta arrel cl¨¤ssica del Primavera, James Blake va retornar al rec¨¦s introspectiu en el darrer concert a l¡¯esplanada dels escenaris principals. La capacitat que t¨¦ Blake de combinar emotivitat i maquinitat resulta sorprenent, amb una m¨²sica que es balla amb el cervell. Si amb Balvin tot havien estat coloraines, gominoles, ballarins i bombolles, amb Blake era blanc i negre, sensualitat postindustrial i contenci¨®. Va centrar el seu repertori en el seu darrer treball Assume Form i va deixar la nit encaminada cap a Richie Hawtin, que a la platja del Bes¨°s, amb el tel¨® titil¡¤lant de la costa, va despatxar un d¡¯aquests sets quir¨²rgics que domina. Tecno amb bistur¨ª que oferia a les pantalles les imatges del mateix Hawtin i les seves mans manipulant instrumental. Tancament digital per a una edici¨® carnal.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.