Joan Fontcuberta, l¡¯artista que ¨¦s arreu
S'estrena un documental sobre la seva vida, comissaria diverses exposicions i publica un assaig amb el fil¨°sof Xavier Antich
Acaba d'estrenar-se al Canal 33 Joan Fontcuberta. El que queda de la fotografia,?un documental de Carles Prats i Roger Grasas que recorre la vida de l'artista multim¨¨dia i te¨°ric de la postfotografia. Dels relats de familiars, amics i joves artistes sorgeix el retrat d'un home tranquil en les formes i inquiet en el pensament, que es va enamorar de la fotografia tot i que no s'ha conformat mai amb el que l'eina li oferia.
Amb una aproximaci¨® emp¨¤tica i propera, el documental relata els seus diversos moments creatius: des de les imatges que a finals dels vuitanta el van convertir en un dels m¨¦s fot¨°grafs m¨¦s importants d'Espanya, passant pels c¨¨lebres fakes que el van donar a con¨¨ixer al m¨®n, fins a les investigacions actuals que es cristal¡¤litzen en assajos i el comissariat d'exposicions sobre la postfotografia. ¡°Estem envoltats de milers d'imatges, la gran majoria de les fotos que podria fer ja existeixen. Per aix¨°, des de fa uns anys em centro a ressuscitar les imatges, a fer-les reviure i ara vull anar m¨¦s enll¨¤, vull buscar les invisibles, inaccessibles, censurades o que no s'han fet mai, les imatges que falten¡±, explica Joan Fontcuberta, que a partir dels seus personatges imaginaris, carregats de contingut pol¨ªtic i cr¨ªtic, des de l'astronauta rus fins a l'artista desconegut, ha fet una veritable pedagogia dels mecanismes de l'engany per empoderar el p¨²blic, ensenyant-lo a descobrir la ficci¨® que s'amaga al darrere de la veritat imposada pel poder hegem¨°nic i els mitjans de comunicaci¨® de masses. ¡°L'art conceptual em sembla sopor¨ªfer¡±, assegura Fontcuberta a la pel¡¤l¨ªcula, que sorgeix de desenes d'hores de gravaci¨® al llarg de dos anys. L'artista, que actualment t¨¦ mostres a It¨¤lia, Eslov¨¤quia, Su?ssa i B¨¨lgica, ha demostrat en m¨²ltiples ocasions, per exemple amb l'inexistent artista Ximo Berenguer, com ¨¦s de f¨¤cil enganyar els experts.
Revelacions visuals
Es titula Revelacions. Dos assaigs sobre fotografia (Arc¨¤dia), el llibre escrit per Fontcuberta i el fil¨°sof Xavier Antich, que inclou reproduccions en color d'obres de l'artista. El volum, que es va presentar la setmana passada a la Fundaci¨® Foto Colectania (on el 2017 durant una confer¨¨ncia performance es va revelar l'esmentat fake?de l'artista Ximo Berenguer) ¨¦s "un comiat i un homenatge a un tipus de fotografia que est¨¤ desapareixent substitu?t per una nova manera de tractar la imatge", en paraules del mateix autor.
De la construcci¨® del fake com a estrat¨¨gia per denunciar la postveritat i debatre l'acc¨¦s al coneixement, Fontcuberta ha passat a les noves formes d'entendre la fotografia directament vinculades amb l'aparici¨® de les noves eines digitals. ?s el cas d'Un m¨®n paral¡¤lel, l'exposici¨® oberta al centre Arts Santa M¨°nica fins al 15 de setembre, en la qual reuneix 12 joves artistes que treballen amb Google Street View, en una estrat¨¨gia de reciclatge d'imatges en qu¨¨ el mateix Fontcuberta ha estat pioner.
La mostra, produ?da per la F¨¤brica de les Arts Roca Umbert, s'obre amb un projecte de Mario Santamar¨ªa, que exhibeix els selfis?involuntaris fets pel dispositiu de Google en els seus escombratges. ¡°Des del 2011 Google ofereix visites virtuals als principals museus del m¨®n, reconstru?ts a partir de m¨²ltiples preses fotogr¨¤fiques. Buscant miralls i altres superf¨ªcies reflectores en aquestes visites, es troben els autoretrats de la c¨¤mera de Google¡±, explica Santamar¨ªa. Tamb¨¦ participa en la mostra un dels autors del documental, Roger Grasas, que ha documentat els canvis experimentats per alguns dels llocs visitats per Darwin.
El viatge imaginari ¨¦s un dels tres grans temes de la mostra, juntament amb la mem¨°ria hist¨°rica i els errors de la tecnologia. Entre aquests destaca ID, d'Albert Gusi, que ironitza sobre la paradoxa de l'afany de privadesa a les xarxes socials que es plasma en les cares difuminades de les persones involunt¨¤riament immortalitzades per Google. ¡°Ll¨¤stima que l'algoritme no s¨¤piga distingir entre els rostres de vianants i dels anuncis publicitaris, de manera que paradoxalment les empreses es gasten milions per publicitar personatges famosos que s'esborraran en honor de la defensa de l'anonimat¡±, explica Fontcuberta, que acaba de tornar de M¨¨xic, on ha estat investigant per al seu nou projecte sobre les ¡°fotos amn¨¨siques¡±.
¡°Busco imatges que s'estan espatllant, perqu¨¨ materialitzen la paradoxa d'un dispositiu de mem¨°ria afectat per alzheimer i s¨®n com un recordatori de la sup¨¨rbia humana i el seu intent fallit de conquerir l'eternitat¡±, conclou l'artista, que estrenar¨¤ l'obra a M¨¨xic al febrer, durant la fira MACO.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.