El drama de James Rhodes es trasllada al teatre
El Lliure estrena un mon¨°leg basat en el llibre en qu¨¨ el pianista narra els abusos que va patir i la seva redempci¨® musical
Quim ?vila no s'ha tatuat a l'avantbra? dret el nom de Rakhm¨¤ninov, com James Rhodes, per¨° aspira a portar a escena amb tota la seva intensitat el drama i la redempci¨® musical que narra el pianista brit¨¤nic a?Instrumental (Blackie Books, 2014), la seva autobiografia, aquesta misery memoir que s'ha convertit en tot un ¨¨xit?i ha donat un nou sentit a la Xacona en re menor de Bach (en l'arranjament de F. Busoni). Amb el mateix t¨ªtol del llibre s'estrena la setmana vinent (del 19 al 30 de juny) a l'Espai Lliure del Teatre Lliure un espectacle amb dramat¨²rgia i direcci¨® d'Iv¨¢n Morales, un mon¨°leg d'una mica m¨¦s d'una hora interpretat per ?vila que vol ser ¨Ccom el llibre¨C ¡°una den¨²ncia de la peder¨¤stia i un crit d'esperan?a davant del poder guaridor de la m¨²sica¡±. A?Instrumental, Rhodes va explicar com l'havien violat repetidament quan era un nen, des dels sis anys, pel seu professor de gimn¨¤stica i com el descobriment en un casset de la citada obra de Bach li va servir d'escapat¨°ria i va ser el trampol¨ª cap a la seva vocaci¨® musical.
¡°El projecte de portar Instrumental al teatre, un repte molt bonic, ve de lluny i de l'enc¨¤rrec de fer una s¨¨rie de mon¨°legs amb actors de la Kompanyia, la companyia jove del Lliure¡±, explica Morales. ?vila era un dels actors d'aquest grup que van representar In memoriam, el muntatge de Llu¨ªs Pasqual sobre la Quinta del Biber¨®. En principi Instrumental havia de formar un d¨ªptic amb Just Kids, de Patti Smith. Per¨° finalment la Kompanyia es va dissoldre en la turbulenta sortida de Pasqual del Lliure i el projecte es va abandonar. ¡°L'hem recuperat perqu¨¨ era una pena que es perd¨¦s l'esfor? que ja havia fet el Quim amb el text¡±, assenyala el director. ¡°Per¨° es va haver de modificar la idea perqu¨¨ ja no era part d'un cicle i en passar de la sala d'assajos, que era el lloc on estava previst fer-ho, com un?work in?progress, a l'Espai Lliure, que requereix un altre ritual esc¨¨nic¡±.
Aquesta nova manera de portar a escena l'autobiografia del m¨²sic ¡°no ¨¦s tant que el Quim interpreti Rhodes, cosa que fa a estones, sin¨® que apareix com un lector del seu llibre. Aquesta ¨¦s la forma teatral que hem trobat per explicar aquest fenomen d'Instrumental, un llibre que t'atrapa i que genera una empatia i identificaci¨® amb l'autor. No es tracta que el p¨²blic vegi Rhodes en escena, sin¨® mostrar com colpeix la lectura d'un text. Com podem plorar amb un llibre encara que no h¨¤gim passat per l'experi¨¨ncia que explica¡±.
Morales apunta que ?vila fa una mica de performer, a l'estil d'Ang¨¦lica Liddell. En la representaci¨®, l'actor ¨¦s alhora t¨¨cnic, ja que tamb¨¦ s'encarrega dels llums i el so. ¡°?s un demi¨¹rg absolut¡±, recalca el director. De fet, indica, l'espectacle, tot i que ¨¦s teatre, arrenca com una instal¡¤laci¨® sonora m¨¦s a prop de l'art contemporani que no pas de la representaci¨® teatral habitual. En tot cas, en l'obra teatral ¡°ens centrem en el que ¨¦s el llibre de Rhodes, una persona que t¨¦ el valor de mostrar la seva pr¨°pia ferida, i parlem del tema de l'ab¨²s, sexual i general, i el tab¨² que provoca, una q¨¹esti¨® que ressona molt en la consci¨¨ncia de la nostra societat¡±. En el muntatge hi ha col¡¤laborat la Fundaci¨® Vicki Bernadet, que treballa des del 1997 en l'atenci¨® integral, la prevenci¨®, la formaci¨® i la sensibilitzaci¨® dels abusos sexuals infantils. Apareixen tamb¨¦ en l'espectacle la reflexi¨® sobre la m¨²sica i l'instrument, les composicions que Rhodes esmenta (la seva playlist remeiera) i els diferents mitjans de transmissi¨®, el walkman, el vinil, el CD... I com ¡°la m¨²sica, l'art, serveix de b¨¤lsam i ofereix llum fins i tot en els moments m¨¦s foscos¡±. Morales ha fet una selecci¨® del material del llibre i inclou tamb¨¦ part d'un altre, el segon de Rhodes, Toca el piano: interpreta a Bach en seis semanas?(Blackie Books, 2016), un manual que Quim ?vila, que no sabia tocar l'instrument, ha seguit al peu de la lletra, amb els resultats que ja veurem. Morales va contactar amb Rhodes per explicar-li el seu projecte i va aconseguir que el m¨²sic li ced¨ªs els drets de la seva obra. El director no sap si l'autor voldr¨¤ veure el resultat.
¡°Gr¨¤cies a D¨¦u no he tingut una experi¨¨ncia similar¡±
Per a Quim ?vila ¨¦s "for?a curiosa" l'experi¨¨ncia de representar Instrumental. "Gr¨¤cies a D¨¦u no he tingut una experi¨¨ncia similar a la de Rhodes, per¨° interpretant has de fer un esfor? d'empatia. Ell mateix afirma que el pitjor que pots fer amb una v¨ªctima d'ab¨²s ¨¦s dir-li que no et pots imaginar el que deu haver passat, que dur deu haver estat. El treball de l'int¨¨rpret comen?a precisament aqu¨ª: intentar entendre per poder explicar la hist¨°ria". L'actor destaca que l'ha ajudat molt la Fundaci¨® Vicki Bernadet, "que breguen amb el tema dels abusos tot el dia".
Sobre si encarna Rhodes en la funci¨®, explica que ¡°en algun moment¡±, per¨° en general apareix com un lector del seu llibre. ¡°Encara que en realitat tu encarnes els personatges quan llegeixes¡±. Per fer de Rhodes, ?vila ¨¦s molt diferent. ¡°S¨ª, som diferents en edat, en nacionalitat, en aspecte, en tot, per¨° hi ha un punt en qu¨¨ Rhodes, Ivan Morales i jo tenim alguna cosa en com¨²: la relaci¨® pare-fill i com els segons carreguen a l'esquena els pesos dels primers¡±. Com porta ?vila el tema de la m¨²sica? ¡°B¨¦, b¨¦, intento aprendre a tocar el piano, aquesta pe?a de Bach, en sis setmanes. Encara em queden uns dies. He apr¨¨s 20 compassos dels 35 que t¨¦ l'obra¡±.
L'actor ha viscut al Lliure les acusacions a Llu¨ªs Pasqual d'abusos. Opina sobre aquest tema que ¡°quan alg¨² denuncia un tracte vexatori sempre s'ha d'investigar, potser les maneres en qu¨¨ es va denunciar no van ser les adequades per¨° aix¨° no ¨¦s l'important, les xarxes tenen un poder perill¨®s per¨° tamb¨¦ permeten escoltar veus que si no existissin no ens arribarien¡±. De la seva relaci¨® amb Pasqual diu que quan fas teatre ¡°tots estem sota pressi¨® intentant donar el millor, i aix¨° genera tensions; amb Llu¨ªs Pasqual les vegades que em va semblar que es passava l'hi vaig dir i ell sempre em va escoltar¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.