_
_
_
_

El teatre dels fills de la crisi

Un gran moment de la dramat¨²rgia catalana, amb noves veus, es diu. Els autors, per¨°, van comen?ar picant pedra en ¨¨poca de retallades, i encara piquen

Toni Polo Bettonica
Els dramaturgs Marta Aran, Roger Torns, Denise Duncan, Daniel J. Meyer, Lara D¨ªez Quintanilla i Jan Vilanova, a la Sala Beckett.
Els dramaturgs Marta Aran, Roger Torns, Denise Duncan, Daniel J. Meyer, Lara D¨ªez Quintanilla i Jan Vilanova, a la Sala Beckett.Carles Ribas

¡°Mira, el 2010 la cosa estava molt xunga. Si vol¨ªem fer teatre hav¨ªem de picar pedra. Ens ho hav¨ªem de fer tot nosaltres. I vam crear una companyia que ens ha servit per tirar endavant el nostre projecte teatral¡±, diu Joan Yago, que, amb la companyia La Cal¨°rica, acaben d¡¯omplir la Beckett durant tres setmanes amb Els ocells, ferotge i divertida s¨¤tira pol¨ªtica sobre el populisme. Yago i tot un grup d¡¯inquiets autors nascuts a la d¨¨cada dels vuitanta segueixen picant pedra per tirar endavant un teatre divers, per¨° amb una caracter¨ªstica comuna: ¨¦s fet des de la precarietat.

¡°S¨®n fills de la crisi¡±, diu, categ¨°ric, el dramaturg i director Sergi Belbel, en refer¨¨ncia als autors que van apar¨¨ixer en el m¨®n del teatre en plena ¨¨poca de retallades econ¨°miques, a principi d¡¯aquesta d¨¨cada. ¡°Van comen?ar a escriure en plena crisi i encara treballen sota aquest estigma. Si a Roc Esquius li dius que la seva propera obra es far¨¤ al Teatre Nacional de Catalunya, no s¡¯ho creur¨¤¡±, diu Belbel, que acaba d¡¯estrenar a la Biblioteca de Catalunya Aix¨° ja ho he viscut, amb Esquius com a actor. ¡°No. No, no... No m¡¯ho podria creure¡±, corrobora Esquius, que a m¨¦s d¡¯actor, ¨¦s autor d¡¯obres com iMe o S¨¤piens.

Lara D¨ªez Quintanilla, una d¡¯aquestes dramaturgues filles de la crisi, fa una descripci¨® prou eloq¨¹ent: ¡°Som de la fam¨ªlia de les formigues perqu¨¨ no parem de treballar i, a sobre, des de la precarietat. No sabem qu¨¨ ¨¦s un contracte!¡±. Esquius continua incr¨¨dul: ¡°Jo escric obres de ci¨¨ncia-ficci¨® i no hi ha res m¨¦s semblant a la ci¨¨ncia-ficci¨® que Belbel explicant-me la situaci¨® del teatre abans de la crisi¡±. En aquells anys de vaques grasses (i ¨¦s molt agosarat parlar de vaques grasses en el m¨®n del teatre), ¡°l¡¯autor era r¨¤pidament absorbit pel sistema¡±, en paraules de Belbel, que va ser director del TNC entre el 2005 i el 2013.

¡°Van comen?ar a escriure en plena crisi i encara treballen sota aquest estigma¡± (Belbel)

¡°Al TNC hi havia el T-6 [un projecte que es va encetar la temporada 2002-2003 i va durar 10 anys, creant companyia amb director, dramaturg i fins a nou actors (tot un luxe!)]; a l¡¯Institut del Teatre es comen?aria aviat a donar classes de dramat¨²rgia; la Beckett de seguida s¡¯interessava per autors joves; els teatres privats estaven molt atents a captar nous talents¡±, diu Belbel.

D¡¯aquesta ¨¨poca s¨®n autors ja consagrats com Pere Riera, Guillem Clua, Cristina Clemente, Jordi Casanovas, Marta Buchaca, Mar¨ªlia Samper, Pau Mir¨®, Mar Rosich, Helena Tornero... No s¨®n gaire m¨¦s grans que els de la crisi, per¨° van con¨¨ixer aquell m¨®n que ara Esquius considera ci¨¨ncia-ficci¨®. I es van consolidar. Les retallades pressupost¨¤ries van canviar el panorama i els nous autors, dels quals n¡¯hi ha que fa vuit o nou anys que piquen pedra, segueixen sent ¡°emergents¡±.

¡°Sempre ens diuen que som els joves emergents, per¨°... fins quan?¡±, es queixa Marta Aran, que ha triomfat aquesta temporada a la sala FlyHard amb La noia de la l¨¤mpada. Ella tamb¨¦ ha treballat des del principi en precari. ¡°Fa que traiem el cap ja no s¨¦ quants anys¡±, coincideix Roger Torns. I segueix: ¡°I escrivim pensant en petit: vull dir que ni em plantejo escriure una obra per a molts actors: amb un parell o tres ja n¡¯hi ha prou¡±. Altres, com Denise Duncan, que far¨¤ resid¨¨ncia a la Sala Beckett la temporada que ve, s¨ª que ha pogut preparar una obra amb nou personatges: ¡°Gr¨¤cies a la beca de la Societat General d¡¯Autors d¡¯Espanya, esclar¡±.

Daniel J. Meyer ha triomfat als Max amb 'A.K.A. (Also Known As)'.
Daniel J. Meyer ha triomfat als Max amb 'A.K.A. (Also Known As)'.M. S¨¤enz

¡°Som la generaci¨® de la crisi, d¡¯acord, per¨° tamb¨¦ la dels premis, les beques i les resid¨¨ncies¡±, contraposa en un catal¨¤ gaireb¨¦ perfecte Duncan, de Costa Rica per¨° instal¡¤lada a Catalunya des de fa 12 anys. Els ajuts s¨®n importants per a l¡¯autoria, per¨° no ho resolen tot: ¡°Primer, perqu¨¨ no pots saber si te¡¯l donaran¡±. Despr¨¦s, perqu¨¨ accedir a un ajut no garanteix treballar en condicions ¨°ptimes. ¡°Amb la beca DespertaLab [de la Nau Ivanow i la Sala Atrium], el suport de la Beckett per fer Dist¨¤ncia, i de la c¨¤tedra Brossa per muntar Estrip-tesi, vam poder viure de la dramat¨²rgia uns vuit mesos¡±, explica Torns.

¡°Entre tots els autors, de totes les generacions, els que poden viure de la dramat¨²rgia es podrien comptar amb els dits d¡¯una m¨¤ i encara ens en sobraria algun¡±, diu Toni Casares, director de la Sala Beckett, que subratlla que aquests artistes s¡¯han de dedicar a la doc¨¨ncia o a altres feines. Aran ha tingut feines de tota mena i ha descobert que de qualsevol feina en pot sortir un bon text teatral: ¡°He treballat d¡¯oradora en enterraments, llegint textos relatius als difunts i ara estic escrivint una obra sobre la mort¡±, revela. Lara D¨ªez Quintanilla ¨¦s de les m¨¦s afortunades en aquest sentit perqu¨¨ treballa amb la productora Minoria Absoluta com a actriu al Pol¨°nia, el programa de s¨¤tira pol¨ªtica de TV3: ¡°La gent em diu que ho peto, que soc medi¨¤tica i tal, per¨° per sostenir-me... ni de broma!¡±. Daniel J. Meyer, recent triomfador als premis Max amb A.K.A. (Also Known As), que ara portar¨¤ a Madrid, tamb¨¦ toca altres tecles del teatre, treballant com a ajudant de direcci¨® d¡¯?ngel Ll¨¤cer en produccions de gran format com La jaula de las locas, el tipus d¡¯espectacles que omplen els grans teatres de Barcelona. Meyer, per¨°, ¨¦s prou expl¨ªcit: ¡°Quan escrivim una obra, no sabem si es far¨¤. Podem estar treballant a fons perdut. A.K.A. la vaig escriure en una nit, com qui diu, sense saber ni on la far¨ªem¡±, diu.

L¡¯¨¨xit sobtat d¡¯aquesta obra, que es va estrenar a la petita sala FlyHard del barri de Sants de Barcelona i despr¨¦s va passar per la Beckett, va donar prestigi a Meyer, per¨° ell considera que el millor de tot plegat van ser els missatges de suport rebuts dels col¡¤legues. ¡°Crec que si aquests fills de la crisi tenim una marca diferencial, ¨¦s la sinceritat¡±, explica. De fet, entre tots aquests autors hi ha un sentiment solidari. ¡°De la precarietat no pot sortir compet¨¨ncia¡±, diu Torns, que assegura que tamb¨¦ t¨¦ confian?a total amb autors com Mar¨ªlia Samper o Ll¨¤tzer Garc¨ªa. ¡°Crec que s¡¯ha creat un teixit entre autors molt fecund: volem saber qu¨¨ estan fent els companys, els ensenyem els nostres projectes, ens ajudem... ens fem cr¨¦ixer tots junts¡±.

El resultat ¨¦s a la vista. Salvador Sunyer, director del Temporada Alta, un festival molt implicat en la creaci¨® teatral catalana, lloa el nivell dramat¨²rgic que hi ha: ¡°S¨®n moltes veus, molt plurals i molt atentes a la realitat del moment. A m¨¦s, la qualitat de molts d¡¯aquests autors ¨¦s indiscutible¡±, diu. Casares no dubta a afirmar que s¨®n ¡°autors madurs i amb qualitat¡±. Belbel es treu el barret: ¡°Tenen molta m¨¦s informaci¨® i tecnologia que totes les generacions anteriors i l¡¯han sabut aprofitar per augmentar el nivell del nostre teatre¡±. Tamb¨¦ Eduard Molner, cr¨ªtic teatral i cap d¡¯estudis d¡¯Arts Esc¨¨niques de l¡¯escola ERAM, de la Universitat de Girona, reconeix el bon moment creatiu: ¡°Aquest teatre de text, com a tal, a Catalunya est¨¤ al m¨¦s alt nivell¡±, sost¨¦.

¡°S¨®n veus molt plurals i molt atentes a la realitat; la qualitat ¨¦s indiscutible¡± (Sunyer)

Per¨° Molner troba a faltar altres tipus de llenguatges esc¨¨nics, teatralitats m¨¦s arriscades, m¨¦s trencadores, com es fa a B¨¨lgica, a Berl¨ªn, a Par¨ªs... ¡°Hi ha aqu¨ª les condicions perqu¨¨ sorgeixin companyies com l¡¯anglesa Complicit¨¦ o la belga Peeping Tom?¡±, es pregunta el cr¨ªtic. ¡°No, perqu¨¨ els teatres p¨²blics no aposten pel risc i jo considero que s¨®n ells, precisament, els que haurien d¡¯assumir aquesta tasca, perqu¨¨ els privats no ho faran. Aquest teatre de conflicte, alternatiu, arriscat, amb noves mirades, necessita ajudes p¨²bliques per crear una escena com la que trobem a molts llocs d¡¯Europa¡±.

El dramaturg Jan Vilanova, un dels creadors de la productora teatral Sixto Paz, coincideix amb Molner: ¡°Les institucions p¨²bliques no han ajudat al desenvolupament de llenguatges teatrals diferents, perform¨¤tics, agosarats, que s¨®n importants i enriquidors. I justament per aix¨° ho haurien de fer, perqu¨¨ els teatres privats busquen una seguretat¡±, sost¨¦ Vilanova, autor, entre d¡¯altres, de l¡¯obra hIST?RIA. Torns explica el risc que suposa, en aquestes situacions, apostar per dramat¨²rgies alternatives: ¡°Hi ha un teatre que no ¨¦s nom¨¦s per escoltar i riure o plorar¡±, diu. ¡°Abans hi va haver els Radikals Lliures, per exemple, per¨° ara no hi ha espais que apostin per l¡¯escena alternativa¡±.

En aquest punt arribem a un dilema crucial en tota creaci¨® art¨ªstica: ¡°Escric el que em surt a mi d¡¯escriure o el que penso que anir¨¤ a veure m¨¦s gent?¡±, es planteja Vilanova. ¡°?s pervers escriure una cosa nom¨¦s perqu¨¨ creus que pot funcionar, se¡¯m trenca l¡¯¨¤nima! Quan vaig escriure hIST?RIA no en donava un duro perqu¨¨ seria comercial i va anar molt b¨¦¡±. Duncan sembla incorruptible: ¡°El teatre ¨¦s una finestra i l¡¯hem d¡¯aprofitar, hem de tenir un posicionament davant del conflicte i fer preguntes, construir un espai de llibertat¡±, diu la dramaturga, que acaba d¡¯estrenar al Tantarantana Negrata de merda, on, a partir d¡¯un nen de cinc anys que insulta un altre amb el t¨ªtol de l¡¯obra, el racisme i el classisme destapen un conflicte familiar. Tampoc es baixa del carro Torns, que aviat presentar¨¤ al Tantarantana Persones potencialment poderoses: ¡°Un collage dins del meu cap que t¨¦ a veure amb Ant¨ªgona, amb la gossa Sota, amb la revifada del feixisme...¡±.

Alguna cosa, doncs, en aquest erm de crisi, s¡¯est¨¤ fent b¨¦ en el teatre catal¨¤. A Barcelona hi ha un munt d¡¯espais de petit format, les anomenades sales alternatives, que s¨ª que aposten per aquests autors. Des de la FlyHard, aut¨¨ntic bressol d¡¯un teatre de text, costumista i urb¨¤, fins al Versus Teatre, passant per l¡¯Atrium, el Teatre Gaud¨ª, el Tantarantana, la sala F¨¨nix, el Mald¨¤, l¡¯Espai Brossa, el Teatre Akad¨¨mia... ¡°Aquests creadors tenen les seves companyies, i a poc a poc aniran entrant en les programacions dels teatres p¨²blics i en festivals importants¡±, afegeix Sunyer.

La Sala FlyHard ha esdevingut un aut¨¨ntic bressol d¡¯un teatre de text, costumista i urb¨¤.
La Sala FlyHard ha esdevingut un aut¨¨ntic bressol d¡¯un teatre de text, costumista i urb¨¤.Carles Ribas

El pas seg¨¹ent ¨¦s a l¡¯estranger. L¡¯inter¨¨s pel teatre catal¨¤ fora de Catalunya ¨¦s innegable. Com a mostra, Belbel recorda el comentari del dramaturg brit¨¤nic Simon Stephens quan va ser convidat a la inauguraci¨® de la Sala Beckett del Poblenou fa tres anys: ¡°The best theatre in Europe¡±, es va a limitar a dir. ¡°En ¨¤mbits acad¨¨mics i universitaris hi ha estudis i tesis doctorals sobre la dramat¨²rgia catalana actual¡±, diu Casares. I, de fet, s¨®n molts els autors catalans que estrenen obres fora d¡¯Espanya. Sense anar m¨¦s lluny, a la foto que il¡¤lustra aquest reportatge no hi han pogut ser dos noms importants d¡¯aquesta dramaturgs fills de la crisi, com Cl¨¤udia Ced¨® (autora del recent ¨¨xit Una gossa en un descampat) i Yago: s¨®n a Praga participant en el projecte Fabulamundi, entre teatres i festivals de 10 pa?sos europeus.

Molner considera que som davant d¡¯una generaci¨® ¡°m¨¦s audiovisual que llegida, cosa que no ¨¦s una cr¨ªtica¡±. ?s cert que gaireb¨¦ tots es reconeixen influenciats per les s¨¨ries de televisi¨® (la majoria, americanes). ¡°He vist tot Chernobyl de cop i miro i repasso constantment cap¨ªtols de Black Mirror a la recerca de noves estructures¡±, admet Torns. Les noves tecnologies tamb¨¦ estan molt presents, com, de fet, qualsevol corrent art¨ªstic: ¡°Beuen del teatre de generacions anteriors, dels cl¨¤ssics, del cinema, de la pintura i de l¡¯art contemporani... Tot influeix¡±, sost¨¦ Sunyer.

¡°Els teatres p¨²blics no aposten pel risc, i caldria: els privats no ho faran¡± (Molner)

En el fons, com que s¡¯ho han de fer tot sols, d¡¯aquesta situaci¨® tan prec¨¤ria en surt una lectura positiva: ¡°Hem de buscar pasta, hem d¡¯escriure, hem de dirigir, hem de moure l¡¯espectacle... Tot ho fem nosaltres solets, aix¨° vol dir que no hem de passar comptes amb ning¨². Ens hem fet forts¡±, diu Meyer.

I quan diuen que s¡¯ho fan tot, ¨¦s literal: Aran explica els maldecaps que pateix per manegar els diners d¡¯alguna subvenci¨® o beca: ¡°Ho miro tot per intentar cobrir el m¨¤xim possible del projecte, des dels bitllets de tren fins als men¨²s. Una ajuda de 3.000 euros, per exemple, no cobreix tot un muntatge. A m¨¦s, com justifiques unes despeses que has de fer abans de rebre una subvenci¨® que, potser, ni tan sols rebr¨¤s? Amb un cr¨¨dit? Demanant un favor? Treballem per amor a l¡¯art¡±. Duncan tamb¨¦ es dedica a retallar costos: ¡°Que una persona ho faci tot ¨¦s el m¨¦s f¨¤cil: faig de directora de la meva obra? Doncs una persona menys que ha de cobrar!¡±. A m¨¦s d¡¯autores, directores i actrius, Aran o Duncan esdevenen tamb¨¦ gestores. O sigui, un quatre en un.

Set noms propis

Daniel J. Meyer

Buenos Aires, 1982. Ha guanyat el darrer premi Max a la millor autoria revelaci¨® per A.K.A. (Also Known As), una obra sobre la identitat. Establert a Barcelona des de fa 16 anys, intenta reflectir a l¡¯escenari les pors i les inquietuds amb qu¨¨ connecta. Sempre fa un forat a la m¨²sica i al moviment en la seva dramat¨²rgia.

Lara D¨ªez Quintanilla

Lleida, 1985. Considera que la seva formaci¨® com a psic¨°loga es complementa amb el seu vessant dram¨¤tic. Fascinada per les relacions humanes, com a dramaturga fa un teatre cr¨ªtic que, a m¨¦s d¡¯explicar una hist¨°ria, planteja preguntes. Interpreta el papel d¡¯In¨¦s Arrimadas al programa Pol¨°nia, de TV3.

Jan Vilanova

Andorra, 1982. ?s un dels creadors de la companyia Sixto Paz, amb la qual ha produ?t obres com Pulmons o Tender Napalm. El teatre, per a ell, ¨¦s un reflex de la condici¨® humana. AmbhIST?RIA, una s¨¨rie de trames entrella?ades arran d¡¯una v¨ªctima de la resist¨¨ncia als nazis, va guanyar el premi Serra d¡¯Or 2017.

Denise Duncan

Costa Rica, 1979. Fa 12 anys que ¨¦s a Catalunya i es declara obertament ¡°afrocatalana¡± i ¡°afrofeminista¡±. Per a ella, el teatre ha de ser ¡°un espai per fer preguntes¡±. Com a autora no dubta a posicionar-se contra el racisme i el masclisme, com es pot veure ara al Tantarantana a la seva obra Negrata de merda.

Roger Torns

Barcelona, 1988. Li agrada canviar de registres, des de l¡¯esbojarrada nit que planteja a H¨¤bitat (doble penetraci¨®), que va obtenir la beca DespertaLab, fins a tocar el delicat m¨®n de l¡¯educaci¨® a Dist¨¤ncia o submergir-se a l¡¯univers Brossa a Estrip-Tesi. Properament estrenar¨¤ al Tantarantana Persones potencialment perilloses.

Marta Aran

Barcelona, 1984. ¡°Escric sobre temes que em toquen¡±, diu. Ho ha fet sobre la maternitat i els conflictes que provoca (La noia de la l¨¤mpada) o sobre l¡¯anorg¨¤smia (Els dies mentits), temes en els quals es mostra combativa perqu¨¨ troba que molts dels personatges femenins ¡°convencionals¡± no la representen.

Roc Esquius

S¨²ria, 1982. ¡°He arribat al teatre des del vessant cient¨ªfic¡±, diu. La seva condici¨® d¡¯enginyer inform¨¤tic, per¨°, ¨¦s molt present en la seva dramat¨²rgia, sovint pura ci¨¨ncia-ficci¨®, amb distopies de futurs incerts. Una de les seves caracter¨ªstiques ¨¦s que incorpora les noves tecnologies com a element dram¨¤tic.

Dona? Tema universal

A la Beckett fa quatre anys que tenen autor resident, i resulta que fa quatre anys que ¨¦s una autora. I no han fet quotes; simplement, trien el millor projecte". La dramaturga Marta Buchaca celebrava amb aquest missatge a Twitter que Denise Duncan ser¨¤ la propera autora resident de la sala del Poblenou. Apostar pel millor treball, que hauria de ser el normal, no ho ¨¦s en el teatre (ni enlloc). "Fa cinc o sis anys no ¨¦rem conscients de la desigualtat parit¨¤ria", es queixa Marta Aran. "Sembla que s'estigui parlant de temes de dones i no, s¨®n temes universals". No tenir-ho clar ¨¦s "el gran problema de la societat i del sector. Ara hi ha consci¨¨ncia del problema, falta normalitzar la situaci¨®", sentencia Aran. La actriu i dramaturga remarca la import¨¤ncia de col¡¤lectius com Dona'm escena, on aborden "problem¨¤tiques de g¨¨nere tan presents com silenciades" a les arts esc¨¨niques. "Potser perqu¨¨ estem fartes que la petja del masclisme sigui (tamb¨¦) en el m¨®n del teatre tan freq¨¹ent com normalitzada, hem decidit evidenciar-la", exposen al seu blog. Aquest concepte, el de normalitzaci¨®, ¨¦s el que planta a la cara Les oblidades, de Lara D¨ªez, al Teatre Akad¨¨mia. N'ha parlat Carla Rovira, una de les veus m¨¦s combatives, a M¨¤tria (que es pot tornar a veure a partir del 19 de juny a l'Escenari Joan Brossa). "Cal trencar una llan?a per aquesta normalitzaci¨®", admet el dramaturg Roc Esquius. "Arrosseguem tend¨¨ncies masclistes. Quan escric, ho arribo a fer amb por que surtin clix¨¦s masclistes que tots tenim imposats inconscientment... ?s molt fort, per¨° sort que ja ens n'estem adonant".

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Sobre la firma

Toni Polo Bettonica
Es periodista de Cultura en la redacci¨®n de Catalu?a y ha formado parte del equipo de Elpais.cat. Antes de llegar a EL PA?S, trabaj¨® en la secci¨®n de Cultura de P¨²blico en Barcelona, entre otros medios. Es fundador de la web de contenido teatral Recomana.cat. Es licenciado en Historia Contempor¨¢nea y M¨¢ster de Periodismo El Pa¨ªs.

Arxivat A

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com