Del videojoc a l¡¯¡®apartheid¡¯, passant per Mart, al CCCB
El centre supera, despr¨¦s d'haver fet els 25 anys, les 500.000 visites durant el 2019
De la mateixa manera que l'ADN dels pares marca per sempre els seus descendents ¨Cper m¨¦s que en la superf¨ªcie no ho sembli¨C,?els centres culturals hereten dels seus ide¨°legs la manera d'abordar, entendre i explicar el m¨®n que els envolta. ?s el que li passa al CCCB, nascut el 1994 de la iniciativa d'un grup d'intel¡¤lectuals, amb el fil¨°sof Josep Ramoneda al capdavant, amb la idea de reflexionar sobre la ciutat i els seus problemes, ja sigui Barcelona o qualsevol urbs del planeta. Amb la inauguraci¨® de l'equipament renaixia la Casa de la Caritat, creada el 1802 com a hospici de benefic¨¨ncia per acollir els m¨¦s desfavorits. Les coses han canviat, per¨° l'ADN de la Casa de la Caritat-CCCB continua aportant llum als molts problemes que afecten i preocupen la societat d'avui. Aix¨ª ha estat durant els 25 anys de vida, tot i que en algunes etapes hagi quedat dilu?t.
Aquest ¨²ltim any, que coincideix amb l'arribada a la direcci¨® de Judit Carrera, el CCCB ha recuperat la seva ess¨¨ncia, i el suport de barcelonins i catalans (53% del p¨²blic) als debats, concerts, cinema i exposicions ha estat de r¨¨cord absolut: 513.000 visitants, un 4% m¨¦s que el 2018, la xifra m¨¦s elevada que s'ha aconseguit mai. El motiu, exposicions com la dedicada al gran Stanley Kubrick?(86.187 persones), el tema gens f¨¤cil de?Qu¨¤ntic (80.096) i la necess¨¤ria Feminismes!, que l'1 de desembre ja havien vist 70.000 persones.
I el CCCB vol continuar precisament en aquesta l¨ªnia marcada pels seus or¨ªgens. Per aix¨°, Carrera i el seu equip ¨Csobretot Jordi Costa, cap d'Exposicions; Elisabet Goula, cap de Debats, i Susana Arias, cap de Mediaci¨®, tots incorporats recentment¨C han programat una propera temporada tan atractiva com arriscada, centrada, una vegada m¨¦s, en aquest c¨°ctel que tan b¨¦ els funciona en qu¨¨ mostren, presenten i generen debat i opini¨®. ¡°En un moment marcat pel malestar generat per la globalitzaci¨® i la crisi financera, amb societats m¨¦s desiguals, m¨¦s plurals, en les quals hi ha un augment de l'extrema dreta, la instituci¨® ha d'aspirar a exercir de pont, a ser cru?lla de mons¡±, va explicar ahir dimarts la directora, que remarca que les l¨ªnies del 2020 s¨®n ¡°imaginar, inventar i ensenyar el futur¡±.
Del passat que ajuda a entendre el present i del futur immediat va la nova temporada, que arrenca el dia 18 amb l'exposici¨® Gameplay. Cultura del videojoc (fins al 3 de maig), un viatge als or¨ªgens dels videojocs, el seu llenguatge i l'impacte que tenen en l'actualitat. Comissariada per Oliver P¨¦rez i J¨¦rome Nguyen s'analitza l'univers cultural que s'amaga al darrere d'un dels principals mitjans d'expressi¨® actuals. ¡°L'exposici¨® no es pregunta si el videojoc ¨¦s cultura, sin¨® que ho afirma, amb la intenci¨® de v¨¨ncer certs prejudicis¡±, explica Costa.
Viatge interplanetari
Despr¨¦s vindr¨¤ un altre passeig per un dels moments m¨¦s lamentables de la hist¨°ria de l'home, l'apartheid que va viure Sud-¨¤frica fins al 1994, a partir d'un dels artistes que m¨¦s l'ha denunciat. La mostra William Kentridge: les ombres i el poder (juny-novembre) repassa el seu treball multidisciplinari amb preguntes inc¨°modes sobre el postcolonialisme. La seva obra es va poder veure al Macba el 1999, per¨° ara, per primera vegada, s'exhibeix la s¨¨rie completa de dibuixos Drawings for Projection, una cr¨°nica cr¨ªtica de la hist¨°ria de Sud-¨¤frica des de l'apartheid. Tamb¨¦ es presentar¨¤ l'estrena mundial de l'onzena pe?a de More?sweetly play the dance, un fris en moviment, com el teatre d'ombres, una combinaci¨® de process¨® ritual i flux de refugiats escapant d'una crisi.
El tercer viatge que planteja el CCCB ¨¦s interplanetari. Es tracta de Mart. El mirall vermell (novembre 2020-abril 2021), comissariada per Juan Insua, que fa un recorregut d'aquest planeta des de la mitologia, passant pel temor de la invasi¨® marciana, fins a acabar en la condici¨® de lloc de futur dels humans si persisteix aquesta esp¨¨cie en la seva obstinaci¨® de carregar-se el seu propi planeta. Per tot aix¨° i les m¨²ltiples activitats que s'han programat ¡ªl'an¨¤lisi de les protestes que es viuen al m¨®n, l'auge de l'extrema dreta i l'autoritarisme i el canvi clim¨¤tic¡ª, Carrera i el seu equip disposen d'11,6 milions d'euros (un 4,7% m¨¦s que el 2019).
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.