C¨¤lid Bach amb esperit nadalenc
Jordi Savall dirigeix per primera vegada en la seva carrera ¡®L¡¯Oratori de Nadal¡¯
La m¨²sica de Johann Sebastian Bach ¨¦s una passi¨® constant en la vida personal i art¨ªstica del violagambista i director d'orquestra catal¨¤ Jordi Savall. Ho ¨¦s en el pla espiritual i tamb¨¦ com a compositor de cap?alera del moviment historicista amb instruments d'¨¨poca, del qual ¨¦s un dels seus grans pioners. Despr¨¦s d'ampliar el seu llegat sobre Bach amb interpretacions de les seves grans Passions, el Magnificat i la Missa en si menor -totes elles gravades en el seu segell AliaVox-, Savall ha dirigit, per primera vegada en la seva carrera, l'Oratori de Nadal, BWV 248 en dos concerts consecutius en el Palau.
Majestu¨®s, espiritual, c¨¤lid i amb detalls de musicalitat exquisida. Aix¨ª van sonar en el primer concert les primeres tres cantates del cicle de sis que integren L'Oratori de Nadal, destinades a commemorar les diferents festivitats entre Nadal i Reis l'hivern del 1734, quan Bach exercia el c¨¤rrec de Kantor a la ciutat de Leipzig. Hi va utilitzar amb habilitat i brillantor la t¨¨cnica par¨°dica, reutilitzant i adaptant anteriors partitures al nou text lit¨²rgic.
Oratori de Nadal
Bach: Oratori de Nadal. Katja Stuber, Raffaele Pe, Martin Platz, Thommas Stimmel. La Capella Reial de Catalunya. Le Concert des Nations. Director: Jordi Savall. Palau. Barcelona, 17 de desembre.
A Espanya, la primera audici¨® ¨ªntegra va tenir lloc el 22 de desembre del 1969 al Palau, interpretades per l'Orfe¨® Catal¨¤ i l'Orquestra Ciutat de Barcelona (actual OBC) sota la direcci¨® de Llu¨ªs Maria Millet. La doble sessi¨® del cicle Palau Bach ha celebrat amb goig els 50 anys de tan singular efem¨¨ride en el temple modernista, i ho ha fet amb una lectura de Savall marcada pel rigor estil¨ªstic i la recerca d'una emoci¨® musical sense la m¨ªnima distorsi¨® rom¨¤ntica.
L¡¯avantatge principal de les interpretacions bachianes de Savall ¨¦s la qualitat instrumental i coral de Le Concert des Nations i La Capella Reial de Catalunya, amb una saludable combinaci¨® de virtuosisme, transpar¨¨ncia sonora, musicalitat i finor de cambra a l'hora de subratllar la perfecci¨® de l'escriptura de Bach.
El bon pols, la inspiraci¨® i l'energia de Savall -va oferir les tres cantates sense descansos, amb breus pauses per a l'afinaci¨® i va demanar al p¨²blic que reserv¨¦s els aplaudiments per al final de la vetllada-, va assegurar la flu?desa i la lluminositat coral. En l'equip de solistes vocals va destacar l'expressivitat, calidesa i domini de l'estil del contratenor Raffaele Pe, que va brindar els moments de m¨¦s extraordin¨¤ria bellesa vocal; la soprano Katja Stuber i el baix Thomas Stimmel van resoldre amb bon estil les seves intervencions, per¨° el tenor Martin Platz va alternar encerts expressius amb una emissi¨® irregular.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.