L¡¯Ajuntament de Barcelona no autoritza la construcci¨® de l¡¯Hermitage
Els quatre informes consideren que no compleix els requisits de mobilitat, econ¨°mics ni culturals que necessita un centre muse¨ªstic a Barcelona
Risc de seguretat, problemes de circulaci¨®, dubtes de la viabilitat econ¨°mica i nul projecte cultural, m¨¦s enll¨¤ d'una simple sala d'exposicions. S¨®n algunes de les conclusions m¨¦s destacades dels quatre informes encarregats per l'Ajuntament de Barcelona que es van demanar per acabar de prendre la decisi¨® sobre la viabilitat de la instal¡¤laci¨® del Museu Hermitage a la Nova Bocana del Port de Barcelona. Per tot plegat, l'Ajuntament no donar¨¤ suport al projecte que li permeti treballar en xarxa amb altres espais culturals de la ciutat. Entre aquests nous empla?aments que es plantegen hi ha "la part baixa del Paral¡¤lel, prop del World Trade Center; el parc de la Barceloneta, als terrenys de l'antiga Gas Natural; les Tres Xemeneies a Sant Adri¨¤ o el final de la Rambla Prim al F¨°rum".
L'Ajuntament havia encarregat els informes per acabar de decidir sobre la instal¡¤laci¨® d'una franqu¨ªcia del museu rus Hermitage a la ciutat. S'esperava que fos abans d'acabar l'any, per¨° despr¨¦s es va anunciar que es farien p¨²blics per a finals d'aquest mes, com finalment ha estat. Aquest mat¨ª, a la seu del govern municipal, Janet Sanz i Joan Subirats, segona i sis¨¨ tinent d'alcalde, respectivament, han presentat els quatre estudis elaborats per experts independents sobre la idone?tat de la implantaci¨® del museu Hermitage a la Nova Bocana del Port de Barcelona: Maria Rubert de Vent¨®s i Alex Gim¨¦nez, urbanisme; Josep Ramoneda, projecte cultural; Xavier Cubeles i Eurocet, sostenibilitat econ¨°mica, i Ole Thorson, mobilitat.
"Els projectes s'han d'adaptar a la ciutat i no la ciutat als projectes", ha afirmat Sanz, que ha subratllat que "cap dels informes estrat¨¨gics ¨¦s positiu, i identifiquen amb m¨¦s insist¨¨ncia els dubtes que des de la ciutat ja s'havien vist". Segons Sanz, el museu "bloquejaria i saturaria la mobilitat de l'entorn. No es generaria connectivitat, tenint en compte les dificultats de l'¨²s del vehicle privat al passeig de Joan de Borb¨®, amb una sola l¨ªnia d'autobusos i una parada de metro a dos quil¨°metres".
Sanz ha justificat la decisi¨® del govern de Colau, despr¨¦s de situacions com la viscuda la setmana passada, motivada per la borrasca Gl¨°ria: "Mostra la fragilitat d'aquesta zona davant de situacions d'augmentar de mar i temporals. Hem de ser molt curosos per establir nous usos en aquests espais", ha dit, mentre citava els desperfectes que han patit l'edifici Desigual i l'hotel Vela, situats al costat. "Si els promotors incorporen les reformulacions del projecte que demanen els informes dels experts i es proposa un empla?ament diferent, l'Ajuntament estudiar¨¤ el museu com qualsevol altra iniciativa econ¨°mica privada a la ciutat", ha afegit.
La regidora ha destacat que en el context actual de sostenibilitat "s'hauria de tenir en compte, abans d'edificar un nou museu, estudiar la possibilitat de rehabilitar alguns dels molts edificis patrimonials de gran valor arquitect¨°nic i construccions de serveis infrautilitzats que t¨¦ la ciutat".
Per la seva banda, Subirats ha detallat els informes econ¨°mics i culturals. Pel que fa a la sostenibilitat econ¨°mica del projecte ha dit que fins i tot "planteja dubtes sobre l'encaix en la definici¨® de museu establerta en la Llei de Museus de la Generalitat", ja que darrere del projecte hi ha el fons d'inversi¨® Varia, que controla el 80% de la societat Museu Hermitage Barcelona i una empresa, Cultural Development Barcelona, el 20%. Aquesta ¨²ltima, presidida per Ujo Pallar¨¦s, va signar l'acord amb l'Hermitage el 2012 i ha rem¨¨s a la tarda per fer la seva valoraci¨® del resultat dels informes.?
Per a Subirats les xifres de visitants plantejades, al voltant de 850.000 el primer any i d'1,5 milions en pocs anys, les ha qualificat "d'un exc¨¦s d'optimisme i sobrevalorades".
Pel que fa a l'informe elaborat per Josep Ramoneda, l'exdirector del CCCB, troba a faltar que el projecte cultural hagi perdut el segell de?Jorge Wagensberg, que va morir el mar? del 2018 i assenyala que "no hi ha un projecte cultural Hermitage", sin¨® "una franqu¨ªcia convencional, amb una s¨¨rie d'exposicions temporals a partir del fons de l'Hermitage, sense cap proposta muse¨ªstica singular". Ramoneda ¨¦s clar en el seu informe: "Barcelona no necessita l'Hermitage" i qualifica el projecte dins del "papanatisme de les marques globals". Al seu parer, el que Barcelona necessita ¨¦s "potenciar, renovar i reafirmar el sistema cultural barcelon¨ª amb la complicitat de la ciutadania". Ramoneda assegura que "algunes de les idees d'aquest document han estat compartides" amb Pepe Serra, director del MNAC; Judit Carrera, del CCCB, i Marko Daniel, de la Fundaci¨® Joan Mir¨®".
Despr¨¦s de con¨¨ixer el resultat dels informes, Ferran Mascarell, de Junts per Catalunya, per¨° que el 2012 va ser el conseller de Cultura de la Generalitat que va signar l'acord amb l'Hermitage a Moscou, durant un viatge del president Artur Mas, ha carregat contra la decisi¨® municipal: "Per fi tenim decisi¨® de la ciutat, que tanca un per¨ªode de set anys de pol¨ªtica err¨¤tica. Llegits per sobre els informes no s¨®n concloents per¨° reflecteixen l'ideologisme respecte als temes muse¨ªstics. Som, una vegada m¨¦s, davant d'una manifestaci¨® de falta d'ambici¨®. S'estan utilitzant quatre informes no concloents per dir que no i que si aquest museu vol venir, que es busqui un solar". Tamb¨¦ ha dit: "Ning¨² hi posar¨¤ pegues si all¨¤ hi va un centre comercial. Demostren falta d'ambici¨® i que fan pol¨ªtica ideol¨°gica". Ciutadans, per la seva banda, ha lamentat la incapacitat en la gesti¨® i els prejudicis ideol¨°gics del govern de Colau, i Barcelona pel Canvi, de Manuel Valls, ha qualificat la decisi¨® "de greu error" i de "veto a l'Hermitage".
Un projecte fallit
Quan el juny del 2016, despr¨¦s de quatre anys de rumors i especulaci¨®, els promotors de l'Hermitage de Barcelona van presentar el seu projecte per crear un nou museu a la Nova Bocana del Port de Barcelona, al costat de l'Hotel W, van assegurar que la primera pedra es col¡¤locaria el 2017 i que s'inauguraria el maig del 2019. Per¨° no ha estat aix¨ª. L'oposici¨® de l'Ajuntament i dels ve?ns, aix¨ª com la defunci¨® del seu impulsor cient¨ªfic, Jorge Wagensberg, han mantingut sempre a la corda fluixa el projecte, una q¨¹esti¨® que els quatre informes d'aquest dilluns han confirmat.
L'Autoritat Portu¨¤ria va obrir l'abril del 2019 el tr¨¤mit administratiu per rebre ofertes per instal¡¤lar-se en aquesta parcel¡¤la del port, qualificada de cultural. A finals de juny es van con¨¨ixer els detalls del projecte d'aquest nou centre que ha dissenyat l'arquitecte japon¨¨s, el premi Pritzker Toyo Ito, en el qual s'imitava de manera org¨¤nica les ones del mar, tenia previst obrir les portes la tardor del 2022.
Els promotors, el fons d'inversi¨® suissoluxemburgu¨¨s V¨¤ria, que controla el 80% de les accions de la societat Museu Hermitage Barcelona. L'altre 20% ¨¦s de Cultural Development Barcelona, de l'impulsor del projecte i qui controla l'acord a 50 anys amb l'Hermitage rus, Ujo Pallar¨¦s, preveia invertir-hi gaireb¨¦ 52 milions d'euros, dels quals 35,8 corresponien al cost de construcci¨® (29,6) i equipament del museu (6,2), mentre que el projecte museogr¨¤fic i d'arquitectura tenien un cost de cinc milions m¨¦s. De fet, tamb¨¦ cinc milions s¨®n el que s'havia de pagar a l'Hermitage de Sant Petersburg en concepte de llic¨¨ncia perqu¨¨ prest¨¦s les obres durant els 50 anys de l'acord signat el 2012.
Segons els plans dels promotors, el museu havia de rebre 850.000 visitants (el 70% turistes) el primer any i arribaria, a partir d'aquests c¨¤lculs, als 1,5 milions 13 anys despr¨¦s d'haver obert les portes. "Una xifra similar a la del Teatre-Museu Dal¨ª de Figueres", van explicar en el projecte que va donar a con¨¨ixer EL PA?S. Entre les sorpreses de la documentaci¨®: que juntament amb les obres que presti el museu rus, els impulsors es faran amb una col¡¤lecci¨® pr¨°pia que es pot "comprar, concebre, crear o haver rebut en donaci¨®". Els informes municipals dubten d'aquestes xifres i consideren que no s'hi podria arribar.
El nou edifici de 25 metres d'altura i que s'havia de construir a la pla?a dels Vents, en un solar de 3.240 metres quadrats, havia de tenir quatre plantes, una de les quals subterr¨¤nia, per a aparcament. La coberta era transitable. A la planta baixa estava previst situar-hi un vest¨ªbul al voltant del qual s'articulessin les diverses sales com oficines, una sala multiusos, un auditori i una cafeteria restaurant amb terrassa exterior. A la primera planta s'havia de situar i la primera de les sis sales d'exposicions distribu?des per les diferents plantes on, a m¨¦s, hi haur¨¤ una cafeteria amb terrassa exterior, una llibreria d'art i, a la quarta planta, un gran restaurant caf¨¨, amb sala VIP (60 metres quadrats) i dues terrasses. La superf¨ªcie constru?da havia de ser de 16.493 metres quadrats, dels quals 3.782 eren per a exposici¨®.
L'estudi econ¨°mic, optimista, parlava d'un primer any amb super¨¤vit despr¨¦s de la venda d'entrades, a 13 euros de mitjana, de 2,8 milions d'euros, que al cap de 20 anys arribaria a ser de 8,3 milions, despr¨¦s d'uns ingressos totals de 24,7 milions.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.