L¡¯aventura d¡¯Aventura: portar ¡®Par¨¤sits¡¯ a Barcelona
Una petita distribu?dora de Barcelona t¨¦ els drets del film core¨¤, triomfador dels Oscar. ¡°No canviarem la nostra manera de treballar¡±, asseguren els seus responsables
Dilluns a la matinada, durant la cerim¨°nia dels Oscar, el xat treia fum. Al grup compartit pels cinc treballadors de La Aventura Audiovisual, la petita distribu?dora de Barcelona, que ha distribu?t a Espanya Par¨¤sits, la pel¡¤l¨ªcula del director core¨¤ Bong Joon-ho, no paraven d'entrar i sortir missatges. Bones vibracions¡ Per¨° ni s'imaginaven el que estava a punt de passar. ¡°Quan deien els nominats a millor gui¨® i van citar?Par¨¤sits, l'auditori va esclatar, aix¨° va ser un senyal, i se'l va endur¡±, comenta Jos¨¦ Tito, cofundador de la distribu?dora, amb Ferran Herranz. ¡°Jo crec que en aquell moment vam pensar ¨Ci mira el Ferran amb complicitat¨C que podia fer-la grossa¡ Quan Spike Lee va dir que el premi al millor director era per a Bong Joon-ho, realment vam comen?ar a pensar que la cosa s'havia capgirat i pass¨¤vem a ser favorits. Van ser vuit minuts d'espera. Una bogeria¡±.
L'escena era de pel¡¤l¨ªcula. Cada un feia la seva: un mirava la cerim¨°nia amb 15 amics, un altre estava de festa¡ Herranz i Tito, cada un en la foscor de casa seva, intentant no despertar el seu fill petit (de dos i d'un any, respectivament). ¡°Jo vaig venir directe aqu¨ª [a l'oficina] i fins a aquesta nit [la del dilluns] no he dormit¡¡±, diu Herranz, amb un aspecte molt digne pel que ha suportat (i gaudit) en les ¨²ltimes hores. Quatre premis de sis nominacions, ¡°no ens ho haur¨ªem imaginat mai, i fins i tot ara ens costa de creure¡±, asseguren.
Per¨° aquests dos cin¨¨fils de 41 anys (Herranz) i 40 (Tito), tot i que ha passat poc temps, tenen els peus a terra. El tema els ha agafat en ple trasllat i deixaran el pis on van comen?ar el 2013. ¡°No tenim intenci¨® de cr¨¦ixer, d'anar a buscar pel¡¤l¨ªcules m¨¦s grans, pel¡¤l¨ªcules de cap?alera¡±, assegura Tito, categ¨°ric. ¡°Ja hav¨ªem trobat una veta i ens hi sent¨ªem molt a gust, amb la nostra pr¨°pia empresa, sense donar explicacions a ning¨², treballant c¨°modament i en pel¡¤l¨ªcules que ens agraden¡±. La comuni¨® amb Herranz ¨¦s absoluta: ¡°Si veiem alguna cosa com?Par¨¤sits?l'anirem a buscar, ¨¦s clar, per¨° no crec que la nostra manera de treballar canvi? gens. No farem apostes m¨¦s segures, res de tot aix¨°. Quan hem portat pel¡¤l¨ªcules que no ens agraden ha estat per necessitat, per pagar les factures de les que s¨ª que ens agraden¡±.
La contractaci¨® dels drets de Par¨¤sits mostra perfectament com treballa La Aventura. ¡°A veure, est¨¤vem comprant els drets d'una pel¡¤l¨ªcula coreana; de dues hores i quart; d'un director que l'¨²ltima pel¡¤l¨ªcula que havia fet, Okja, de Netflix, no havia estat gaire ben rebuda; la ind¨²stria la considerava una pel¡¤l¨ªcula molt bona per¨° que no transcendiria els circuits de versi¨® original¡±, explica el director de la distribu?dora. I conclou, amb total optimisme: ¡°Per a nosaltres, en el pitjor dels casos, havia de ser bon¨ªssima¡±.
Per a una empresa petita no ¨¦s f¨¤cil comprar els drets d'aquestes pel¡¤l¨ªcules. ¡°El m¨¦s normal ¨¦s que hi hagi 20 empreses m¨¦s grans que la teva disposades a oferir m¨¦s que tu, per¨° sembla que en aquesta pel¡¤l¨ªcula, si no est¨¤vem sols, gaireb¨¦¡±. Per qu¨¨? ¡°?s una pregunta que no ¨¦s per a nosaltres. Que hagi acabat en una empresa com la nostra ¨¦s una bogeria absoluta i crec que ser¨¤ una oportunitat perqu¨¨ no torni a passar¡±.
La Aventura Audiovisual va arrencar el 2013, ¡°en el pitjor moment de la crisi¡±, en paraules d'Herranz, per¨° van treure profit de la situaci¨®. Les empreses amb m¨¦s estructura (i amb m¨¦s risc econ¨°mic a final de mes) no s'arriscaven i moltes pel¡¤l¨ªcules interessants i premiades s'estaven quedant sense distribuci¨® a Espanya. ¡°La primera pel¡¤li?que vam comprar va ser la israeliana?Footnote (Pie de p¨¢gina), nominada a l'Oscar com a millor pel¡¤l¨ªcula estrangera, guanyadora del premi al millor gui¨® a Canes¡ i no trobava distribu?dora a Espanya. Snowpierce [tamb¨¦ de Bong Joon-ho] va ser la primera que ens va fer apar¨¨ixer en cr¨ªtiques amb cinc estrelles¡±.
Una de les apostes de la distribu?dora ¨¦s el cinema core¨¤. ¡°Ha estat molt important per a la cinef¨ªlia els ¨²ltims 20 anys¡±, assenyala Tito. ¡°T¨¦ una ind¨²stria for?a potent i fan cinema per a consum local amb certs tics que podrien allunyar-lo del p¨²blic occidental, per¨° tamb¨¦ hi ha un vessant de cinema d'autor molt sa, com el de Hong Sang-soo o Lee Chan-dong, molt respectats per la cr¨ªtica internacional, que fan un cinema de molt¨ªssima qualitat que solen guanyar en festivals europeus de prestigi, com Locarno o Rotterdam. Alhora hi ha directors que flirtegen amb els dos vessants: un cinema popular per¨° al mateix temps amb trets d'autor. Aqu¨ª hi entren Bong Joon-ho o Park Chan-wook¡±.
Aquest ¨²ltim ¨¦s el director de La?donzella (2016), una de les pel¡¤l¨ªcules que Herranz i Tito se senten m¨¦s orgullosos d'haver distribu?t. Va guanyar tots els premis de la cr¨ªtica americana a millor pel¡¤l¨ªcula estrangera i, no obstant aix¨°, Corea del Sud ni la va enviar als Oscar. ¡°Va ser un ¨¨xit. De fet, vam comentar entre nosaltres que la propera pel¡¤l¨ªcula coreana bona que hi hagu¨¦s ens la traurien. Per¨° no¡!¡±, fa broma Tito.
L'obertura de Hollywood, cada vegada m¨¦s evident, ha tingut el seu pes en el triomf hist¨°ric de Par¨¤sits. ¡°Aquest ¨¨xit del cinema core¨¤ o la internacionalitzaci¨® de l'Acad¨¨mia es poden llegir com una resposta a la pol¨ªtica de Trump, al proteccionisme, al seu nacionalisme tan agressiu que a la gent del cinema d'all¨¤, una mica m¨¦s progressista, no els agrada. De totes maneres, de nou t¨ªtols nominats a millor pel¡¤l¨ªcula nom¨¦s un era de fora¡±, comenta Tito.
En la selva de les productores i?majors han irromput les plataformes digitals, i aix¨° afecta, sobretot, les productores petites. Per exemple, diuen, Atlantics, gran premi oficial del jurat a Canes el 2019, no ha tingut estrena als cinemes a Espanya i ha passat directament per Netflix i no ha tingut gaire visibilitat. ¡°Per a aquests gegants financers, el preu d'aquestes pel¡¤l¨ªcules ¨¦s insignificant i aix¨ª callen moltes piulades que diuen que fora de les tres o quatre grans pel¡¤l¨ªcules que produeix cada any Netflix, la resta s¨®n mitjanetes. Llavors comprar a cop de talonari pel¡¤l¨ªcules molt premiades en els principals festivals europeus ¨¦s una operaci¨® de m¨¤rqueting¡±.
A partir d'aquest divendres, Par¨¤sits es veur¨¤ en el doble de sales (m¨¦s de 300), per¨° a La Aventura Audiovisual segueixen treballant com sempre, centrat en els seus projectes, en el cinema que els agrada. Un luxe, per descomptat. Divendres estrenen Sin¨®nimos, Os d'or de Berl¨ªn, del director israeli¨¤ Nadav Lapid, i el 28,?La famosa invasi¨®n de los osos en Sicilia, adaptaci¨® de la novel¡¤la de Dino Buzzati. ¡°Les portarem, com fem normalment, a les poc m¨¦s de 20 sales d'Espanya que programen cinema en versi¨® original¡±.
¡®Par¨¤sits¡¯ en catal¨¤
A partir d'aquest divendres, les c¨°pies de Par¨¤sits de Filmin i Movistar oferiran l'opci¨® de llegir els subt¨ªtols en catal¨¤. La Aventura Audiovisual t¨¦ en el seu cat¨¤leg una seixantena de pel¡¤l¨ªcules disponibles amb subt¨ªtols en catal¨¤, per¨° la q¨¹esti¨® del doblatge ¨¦s diferent: "Normalment es fa a trav¨¦s de subvencions, perqu¨¨ si no no surt a compte", diu Ferran Herranz. "La situaci¨® del cinema en catal¨¤ ¨¦s la que coneixem, no ¨¦s a les sales perqu¨¨ no hi ha demanda. En els quatre mesos que portem amb la pel¡¤l¨ªculaning¨² ens ha demanat una versi¨® en catal¨¤". Aquesta distribu?dora nom¨¦s agafa pel¡¤l¨ªcules estrangeres, tot i que en breu s'estrenar¨¤ amb el primer llargmetratge del director de curts Chema Garc¨ªa Ibarra, Esp¨ªritu sagrado.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.