La Virreina s¡¯obre (per fi) a la Rambla
El Centre de la Imatge inaugura quatre sales en una temporada en la qual exposar¨¤ Susan Sontag, Helis G¨®mez, Barbara Hammer, Pedro Costa i Manolo Laguillo
Quan el marqu¨¨s de Castellbell, virrei del Per¨², va manar construir un palau a finals del segle XVIII en ple passeig de la Rambla, ho va fer per fer ben pal¨¨s el seu poder a la resta de conciutadans. Els temps han canviat i aquest edifici, exemple del barroc civil, seu des de fa 40 anys de La Virreina Centre de la Imatge, que dedica la seva programaci¨® a l'art contemporani, continua ocupant un dels llocs m¨¦s privilegiats de la ciutat, al costat d'una via per la qual passen cada dia 200.000 persones (300.000 els caps de setmana). Per aix¨° el director del centre, Valent¨ªn Roma, n'ha sacsejat els fonaments i ha obert 120 metres quadrats a peu de carrer amb un gran finestral amb la finalitat de fer-lo m¨¦s permeable i guanyar visitants. El canvi es va inaugurar dimecres durant la presentaci¨® de la nova temporada, en la qual Roma i Joan Subirats, responsable de la cultura municipal, van desgranar les propostes per a aquest any en una d'aquestes sales, separada del carrer nom¨¦s per un vidre fi, cosa que cridava l'atenci¨® de tothom qui passava per davant.
Segons Roma, el primer eix de la programaci¨® recull el treball d'¡°autors seminals que han ocupat un paper rupturista i no tenen un relat museogr¨¤fic¡±, marca de la casa des que el 2016 Roma va prendre les regnes. ?s el cas de la cineasta nord-americana Barbara Hammer, una de les primeres a abordar la dissid¨¨ncia queer i lesbiana, l'obra de la qual, 83 pel¡¤l¨ªcules, ser¨¤ objecte per primera vegada a Espanya d'una ¡°reflexi¨® profunda i intensa¡±. Un altre dissident ¨¦s el cineasta portugu¨¨s Pedro Costa, al qual se li dedicar¨¤ una altra de les grans mostres de la temporada en qu¨¨ es far¨¤ ¡°una recapitulaci¨® de la seva obra i tindr¨¤ una macroinstal¡¤laci¨® de so i peces in¨¨dites¡±.
El tercer d'aquest eix ser¨¤ Helis G¨®mez, ¡°autor fonamental en la hist¨°ria de l'art¡± i creador de la Capella Gitana, que va fer a la seva cel¡¤la de la Model el 1950 i que va quedar amagada sota una capa de pintura. ¡°Es far¨¤ un facs¨ªmil a escala 1:1 i es mostrar¨¤ molta de la seva obra, dispersa en centres com el MNAC, i d'altres situats a Par¨ªs, Holanda i Alemanya¡±.
Un altre dels eixos de la programaci¨® 2020 ser¨¤ "la revisi¨® i el possible itinerari cr¨ªtic" per la hist¨°ria de la fotografia catalana dels ¨²ltims 50 anys amb exposicions i projectes espec¨ªfics de fot¨°grafs com el de Rafel Bernis, que durant el 1979 va fotografiar la vida d'un bar situat en ple Barri Xino, avui inexistent. ¡°S¨®n imatges hipn¨°tiques, de la gent que hi anava a beure i socialitzar¡±, explica Roma; Manolo Laguillo, del qual el 2007 ja es va veure una exposici¨® al Macba sobre Barcelona, per¨° aqu¨ª sobre la resta de la seva producci¨®; Anna Oswaldo Cruz, a la qual se li ha encarregat que retrati els actors que mouen la cultura a la ciutat, ¡°amb la idea de repetir la s¨¨rie que va fer als anys noranta sobre editors i artistes, i aix¨ª poder veure els canvis¡±. I l'¨²ltima, la de Tanit Plana, que reflexiona sobre l'adolesc¨¨ncia i la gesti¨® (una cosa tan actual i preocupant) de la imatge p¨²blica i privada dels m¨¦s joves.
Gaireb¨¦ 400 exposicions en 40 anys
La Virreina celebra 40 anys en els quals s'han organitzat gaireb¨¦ 400 exposicions. Des de la primera, el 1980, dedicada a pintura japonesa contempor¨¤nia, fins a les actuals de Daniela Ortiz i la comissariada per Laura Terr¨¦ sobre la m¨ªtica Sala Aixel¨¤. ¡°?s una instituci¨® consolidada amb una programaci¨® molt significativa i una identitat diferent d'altres entitats de la ciutat¡±, va explicar Joan Subirats. ¡°Ara ser¨¤ l'¨²nic aparador de la Rambla que tingui contingut cultural i no comercial¡±, va comentar entre riures. Per la seva banda, Valent¨ªn Roma veu els canvis ¡°com un repte per aconseguir apropar el programa cultural de la instituci¨® a qualsevol persona que passi per davant de forma directa¡±. Un altre repte, el de cada temporada, ¨¦s superar els visitants de l'anterior: 117.358 persones.
Una altra de les grans cites de la nova temporada ser¨¤ la traducci¨® museogr¨¤fica d'un llibre clau: Sobre la fotografia, de Susan Sontag (1977), que, despr¨¦s de publicar-se per primera vegada en catal¨¤ a finals del 2019, passar¨¤ a la sala d'exposicions despr¨¦s d'un proc¨¦s de desestructuraci¨®. ¡°Segueix una l¨°gica que s'apropa a la relaci¨® que existeix avui dia amb les imatges a trav¨¦s d'un llibre demolidor, influent i referencial, que es converteix en un llibre memorable sense ser acad¨¨mic i malgrat la seva falta de rigor¡±, avan?a Roma. A les exposicions se sumar¨¤ la mirada, sempre ¨¤cida d'un imprescindible: Daniel G. And¨²jar, que revisar¨¤ els anys vint del segle XX i els actuals, a trav¨¦s del rol de l'artista.
La programaci¨®, perqu¨¨ el centre t¨¦ 970.000 euros (50% per a programaci¨®), es completa amb un ampli ventall d'activitats de programes p¨²blics i mitja dotzena de llibres. Com el dedicat al Sal¨® Diana editat per Maria Gas i Montse Badia que sortir¨¤ a l'abril coincidint amb un cicle en el qual participaran Vicky Pe?a, Silvia Munt, Ricard Borr¨¤s i Juanjo Puigcorb¨¦, entre d'altres. Coincidint amb la II Biennal del Pensament d'octubre estan previstes diverses trobades com la que reunir¨¤ Pedro Costa, V¨ªctor Erice i Jean-Luc Godard. ¡°S¨®n els tres Mosqueters. Per¨° nom¨¦s ¨¦s una idea en la qual estem treballant¡±, acaba Roma.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.