Marc Crehuet: ¡°M¡¯agradaria tenir ara mateix una s¨¨rie a Netflix, per¨° de moment no hi ha res¡±
Crehuet ha escrit i dirigeix ¡°La morta¡¯ de Pompeu Crehuet¡±, una com¨¨dia melodram¨¤tica basada en una maledicci¨® familiar
¡°Sona cursi, per¨° a mi el que m'apassiona ¨¦s explicar hist¨°ries¡±, diu Marc Crehuet (Santander, 1978). I quan va decidir que es dedicaria a explicar-les, es va enfrontar a una llosa familiar que ara ens obre a l'obra La morta, de Pompeu Crehuet, que ha escrit i dirigeix a la sala Beckett i que, despr¨¦s del tancament pel coronavirus, reprendr¨¤ el 27 de mar?. Aquesta llosa ¨¦s la del seu besavi dramaturg, Pompeu Crehuet, que el 1904, amb 21 anys, va triomfar amb La morta, un ¨¨xit que, malgrat que va escriure 17 obres m¨¦s, no va tornar a con¨¨ixer. ¡°Jo vaig tenir molt d'¨¨xit amb El rei borni fa set anys... Aquesta ¨¦s la maledicci¨®¡±, diu en Marc, entre rialles.
Per enfrontar-se al malefici, Marc Crehuet s'ha convertit en personatge: un tipus (interpretat per Francesc Ferrer) que en plena crisi creativa rep la visita del seu avantpassat que li demana que dirigeixi la seva gran obra (La morta) i torni aix¨ª a ser reconegut com a autor can¨°nic de les lletres catalanes. En Marc no aconseguir¨¤ escapolir-se¡¯n... ¡°Volia jugar amb aquesta maledicci¨®¡±, diu el besnet Crehuet. ¡°Com a autor obsessiu, woodyallenesc, gaireb¨¦ neur¨°tic que soc, vaig optar per riure una mica de mi mateix. De fet, crec que l'¨²nica manera de ficar-me en el meu besavi era caricaturitzant-nos tos dos una mica¡±.
La caricatura t¨¦ caires metateatrals: ¡°Clarament, perqu¨¨ representa el proc¨¦s d'escriptura i la invenci¨® d'un m¨®n fantasmag¨°ric¡±. ?s la seva obra m¨¦s personal: ¡°Sense artificis, tal com raja. Encara que amb molta exageraci¨® per trobar l'humor i, tamb¨¦, el melodrama. He hagut d'exagerar la meva vida per donar-li un inter¨¨s dram¨¤tic, perqu¨¨ un paio a casa seva escrivint no t¨¦ inter¨¨s per a ning¨²¡±.
Marc Crehuet revela que el seu veritable repte amb l'obra actual, despr¨¦s de fer-la grossa amb El rei borni (una hist¨°ria ancorada en el 15-M i protagonitzada per un noi que coincideix en un sopar amb el policia que el va deixar borni), era no fallar a un personatge real i molt conegut en el m¨®n del teatre, el cr¨ªtic d¡¯EL PA?S Marcos Ord¨®?ez... ¡°Apareix esmentat a l'obra: ¡®No vull decebre Marcos Ord¨®?ez¡¯, diu el meu personatge¡±, explica el dramaturg. ¡°En la seva cr¨ªtica d¡¯El rei borni ens diagnosticava un gran futur com a companyia...! I, ¨¦s clar, un no pot permetre que Marcos Ord¨®?ez s'equivoqui¡±.
Els casos d¡¯en Pompeu i d¡¯en Marc, per tant, no tenen res a veure. En Marc estava m¨¦s que rodat quan va tenir el seu primer gran ¨¨xit en el m¨®n teatral, tradu?t a cinc idiomes, representat a Llatinoam¨¨rica i a bona part d'Europa de l'est (¡°una de les versions, fins i tot aflamencada¡±, comenta). Havia fet la s¨¨rie de televisi¨® Pop r¨¤pid, l'obra de teatre Connexions, havia estat guionista en diverses s¨¨ries... ¡°No, jo mai no m'he considerat un fracassat¡±, adverteix. Aix¨° s¨®n exig¨¨ncies del gui¨®.
La pel¡¤l¨ªcula que va adaptar i va dirigir el mateix Crehuet, el va portar a ser nominat com a millor director novell als Goya. O sigui, un altre ¨¨xit. ¡°Va ser de bojos, en 17 dies vam rodar la versi¨® catalana i la castellana¡±, recorda. I espera que el seu actual projecte surti igual de b¨¦, per¨° amb m¨¦s calma: ¡°El juny comencem el rodatge d¡¯Espejo, espejo, una com¨¨dia d'embolics amb un component m¨¤gic que tindr¨¤ un c¨¤sting fant¨¤stic¡±, comen?a a explicar. ¡°I... i no puc dir res m¨¦s¡±. I calla.
Fins al 27 de mar? no es reprendran les funcions de La morta de Pompeu Crehuet, per la crisi del coronavirus. ¡°Tot ha anat molt r¨¤pid¡±, diu sobre aquest tema el director de l'obra, que nom¨¦s s'ha representat set nits. ¡°Crec que la gent t¨¦ por. Jo en conec algun que ja no es va atrevir a venir a l'estrena. Jo mateix no vaig deixar que vingu¨¦s el meu pare perqu¨¨ l'acabaven d¡¯operar. En fi, crec que est¨¤ b¨¦ que pensem en clau c¨ªvica i que no permetem que la sanitat es desbordi¡±. El dubte ¨¦s qu¨¨ passar¨¤ en la sessi¨® seg¨¹ent despr¨¦s de l'aturada obligada. ¡°Al teatre i en la cultura en general ¨¦s molt dif¨ªcil mantenir els espectadors si no hi ha un bombardeig constant i un seguiment per part dels mitjans¡±, afirma el dramaturg, autor tamb¨¦ del documental Apolo, la joventut balla. Mentrestant, la gent es passar¨¤ moltes hores a casa durant aquests 15 dies. ¡°M'encantaria tenir ara mateix una s¨¨rie a Netflix¡±, diu, conven?ut de l'augment del consum de s¨¨ries que ens espera. ¡°Estic en proc¨¦s de vendre'n una, per¨° de moment no hi ha res¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.