¡°Un gui¨® no s¡¯acaba mai d¡¯escriure¡±
La catalana Cordelia Alegre dirigeix el seu primer llargmetratge, ¡®La Uni¨®n¡¯, emparada en el projecte La incubadora
La cosa va comen?ar, com qui diu, amb el confinament. Cordelia Alegre (Barcelona, 1991) va comen?ar al mar? a desenvolupar la seva pel¡¤l¨ªcula La Uni¨®n, un dels cinc projectes seleccionats (entre els de m¨¦s de 200 directors novells o amb dues pel¡¤l¨ªcules, com a m¨¤xim, a les seves esquenes) dins del programa La incubadora de la Escuela de Cine de Madrid (ECAM). Es tracta d'una iniciativa que potencia talents emergents del cinema espanyol a trav¨¦s d'un estret assessorament personalitzat, ajudes al finan?ament (¨¦s l'¨²nic taller que inclou tant la direcci¨® com la producci¨®) i un seguiment continu per part de professionals. Els primers passos, a causa de l'expansi¨® del coronavirus, Cordelia els est¨¤ donant virtualment, com imposa l'estat d'alarma. ¡°Vaig arribar a pensar que el confinament m'aniria b¨¦ per acabar el gui¨®, per¨° m'he adonat que un gui¨® no s'acaba mai¡±, fa broma Cordelia, llicenciada en Comunicaci¨® Audiovisual i m¨¤ster en Documental pr la UPF. La incubadora, oberta fa tres anys, ha vist n¨¦ixer pel¡¤l¨ªcules com La innoc¨¨ncia, de Lucia Alemany.
El primer llargmetratge de ficci¨® de Alegre, La Uni¨®n, havia de ser un documental sobre els or¨ªgens de la seva mare, a Col¨°mbia, dels quals mai s'havia parlat a casa seva. ¡°L'estiu del 2017 vaig estar dos mesos a Cali, investigant, contactant amb familiars, lligant caps, recuperant contactes que la meva mare i la meva tieta, la seva germana bessona, havien perdut¡ I em vaig adonar que necessitava entrar en l'univers de la ficci¨® per explicar tot el que volia explicar. La pel¡¤l¨ªcula s'inspira en dos viatges a Col¨°mbia, a la finca familiar La Uni¨®n, el que va fer la meva mare amb la meva tietaa el 1979 i el que vaig fer jo amb la meva cosina el 2017. L'argument ¨¦s el de dues bessones que viatgen a con¨¨ixer a la seva fam¨ªlia materna i aqu¨ª hi ha bolcada, tamb¨¦, tota l'experi¨¨ncia del meu viatge¡±, comenta Cordelia, per tel¨¨fon.
¡°M'obsessiona el rastre del passat¡±, reconeix la cineasta, que ja va codirigir el documental La dist¨¤ncia dels noms, una recerca de supervivents d'un orfenat despr¨¦s de la Guerra Civil. ¡°Es tractava de rescatar aquesta hist¨°ria a contrarellotge, abans que el temps l'esborr¨¦s¡±. La hist¨°ria de la seva ¨¤via, morta per malaltia quan la seva mare tenia nom¨¦s 17 anys, que rescata ara ha estat, a m¨¦s, una gratificant reconnexi¨® familiar: ¡°Hem recuperat una comunicaci¨® que antigament es va mantenir per cartes, per¨° nom¨¦s durant un temps¡±.
El projecte d'Alegre, juntament amb Patr¨ªcia Franquesa en la producci¨®, t¨¦ previst rodar-se el 2022. ¡°Rodar tamb¨¦ a Col¨°mbia suposa una complicaci¨® afegida perqu¨¨ caldr¨¤ fer un c¨¤sting tamb¨¦ all¨¤, buscar coproductores d'all¨¤...¡±, admet la directora, que ha estat assistent de Neus Ball¨²s en la pel¡¤l¨ªcula Sis dies corrents. ¡°A m¨¦s, les protagonistes han de ser dues noies bessones d'entre 16 i 18 anys, i vull que siguin bessones de deb¨°! Farem un c¨¤sting per instituts catalans fins que les trobem¡±.
Respecte al confinament, cal dir que Alegre el porta b¨¦. ¡°El que m¨¦s greu em sap ¨¦s que aquest projecte t'apropa a un munt de gent molt interessant i, de moment, els contactes s¨®n per Zoom o per Skype, clar¡±,es? lamenta. Pablo Berger, Neus Ball¨²s, Nacho Vigalondo s¨®n alguns dels tutors. ¡°Hi ha coses importants que ja s'han posposat, en principi, al setembre, com trobades amb Televisi¨® Espanyola o amb TV3, o amb programadors de festivals per explicar-los la nostra idea¡±. Fins i tot el contacte amb els membres dels altres quatre projectes seleccionats (20.000 especies de abejas, de Estibaliz Urresola Solaguren; Los quinquis, de Yago Herrero; Antier noche, d'Alberto Mart¨ªn Menacho, i Algo parecido a la felicidad, d'?lvaro Gago D¨ªaz) ¨¦s fructificant: ¡°Coneixem b¨¦ els altres projectes i ens aportem coses m¨²tuament¡±, diu. ¡°Som gent jove que estem fent el mateix, cadascun amb la seva pel¡¤l¨ªcula. ?s normal que ens ajudem¡±.
Alegre va tenir aquest divendres la seva segona sessi¨® amb Pablo Berger (director de la premiada Blancanieves, 2012), que ¨¦s el seu tutor: ¡°?s molt m¨¦s que una tutoria¡±, explica la jove directora. ¡°Pablo coneix a la perfecci¨® la meva pel¡¤l¨ªcula. Aix¨° ¨¦s important¨ªssim, perqu¨¨ em fa suggeriments, em planteja dubtes¡ i aix¨° em fa avan?ar, a for?a de preguntar-me: ¡®Aix¨° m'interessa, o no?¡¯ He de filtrar tota la informaci¨® que em dona. I crec que ¨¦s clau que no em vulgui portar al seu terreny, ell m'acompanya, per¨° jo decideixo¡±.
Els 10.000 euros que aporta l'escola a cada projecte s¨®n la base per arrencar la producci¨®: ¡°S¨®n com els diners que et donen en comen?ar una partida de Monopoly¡±, compara Alegre. ¡°Amb ells has de comen?ar a generar m¨¦s diners, anar sumant, sempre amb l'assessorament de productors professionals: dissenyar les rutes de finan?ament, subvencions possibles, trucar a la Generalitat, a l'Icec, al Ministeri de Cultura¡¡±. No queden caps per lligar pel cam¨ª.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.