Les xarxes desenterren el misteri d¡¯unes fotografies an¨°nimes de Palma
El Museu Mar¨ªtim de Barcelona negocia l'adquisici¨® de 3.800 imatges trobades fa m¨¦s d'una d¨¨cada en un contenidor de Mallorca
El misteri va sortir a la llum dissabte. El fot¨°graf Llu¨ªs Art¨²s va compartir a Twitter 12 fotos en blanc i negre, escenes marineres de Barcelona, amb una breu frase: ¡°Imatges del port i de la Barceloneta trobades en un contenidor d'escombraries de Mallorca¡±. La indument¨¤ria de les persones retratades i els objectes fotografiats semblaven indicar que eren instant¨¤nies de la d¨¨cada dels quaranta i dels cinquanta del segle passat. Art¨²s va afegir que les havia extret del compte de Facebook de Carles Buye, un aficionat a la fotografia. Buye les va fer p¨²bliques aquest mateix cap de setmana amb les dades seg¨¹ents: ¡°3.800 negatius 6x6 trobats en un contenidor d'escombraries de Palma de Malloca. Gaireb¨¦ totes de Catalunya. Anys quaranta, cinquanta i seixanta. Alguns negatius estaven traspaperats, la majoria eren en un sobre de 12 negatius que indicava lloc, data, moltes vegades el dia, tipus de revelat i fins i tot temperatura. Autor desconegut¡±.
Buye ha explicat aquest dilluns a EL PA?S que tota la informaci¨® i les imatges que havia penjat al seu compte de Facebook procedien d'un altre f¨°rum d'internet, i que el propietari dels documents ¨¦s un mallorqu¨ª, Toni Amengual. Aquest col¡¤leccionista va obtenir el 2006 uns negatius que havien estat llen?ats a les escombraries d'un carrer de Palma dins d'una capsa de sabates. Amengual no vol aportar m¨¦s detalls sobre la troballa. El Museu Mar¨ªtim de Barcelona (MMB) es va interessar el mateix dissabte per les imatges i est¨¤ negociant amb Amengual la cessi¨® de les 3.800 imatges que ell mateix ha digitalitzat. La conservadora de fotografia del MMB, S¨ªlvia Dahl, confirma que l'assumpte no ¨¦s nou per al centre: Amengual ja els havia ofert la col¡¤lecci¨® el 2018, per¨° per un preu que el museu no podia pagar. Arran de la notorietat que el cas ha rebut a les xarxes socials, el propietari i el museu han reiniciat el contacte. ¡°En la situaci¨® de crisi actual tenim m¨¦s limitada la nostra capacitat d'adquisici¨®, si no ¨¦s que algun mecenes ens ajuda. A Amengual li sembla b¨¦ que les tingui el museu. Entre tot i res de moment hi ha un punt entremig, la cessi¨® de les c¨°pies digitalitzades¡±, diu Dahl.
Dahl ha pogut estudiar part d'aquest llegat an¨°nim i no t¨¦ cap dubte de la seva qualitat i import¨¤ncia com a testimoni gr¨¤fic. ¡°La col¡¤lecci¨® ¨¦s especialment valuosa per a nosaltres perqu¨¨ tenim poques imatges del port de Barcelona durant la postguerra i els anys cinquanta, era una ¨¨poca en qu¨¨ poca gent es podia pagar una c¨¤mera de qualitat¡±, afirma la conservadora del MMB. Els 3.800 negatius s¨®n en la seva majoria escenes de Catalunya ¨Cno nom¨¦s de Barcelona, tamb¨¦ de Vic o de Centelles¨C i n'hi ha algunes de Sevilla, Madrid o Par¨ªs. Cobreixen un per¨ªode que va des dels anys cinquanta als setanta, segons Dahl.
A Twitter i a Instagram s¡¯han pogut consultar una vintena m¨¦s d¡¯imatges compartides per Carlos Moreno, un professor de l¡¯Escola de Formaci¨® Professional N¨¤uticopesquera de Palma. Moreno explica que un amic d¡¯Amengual li va enviar ara fa m¨¦s de deu anys prop de 300 fotografies digitalitzades de la col¡¤lecci¨®. El MMB informa que Amengual va distribuir algunes de les c¨°pies entre les seves amistats.
¡°Probablement ¨¦s un aficionat¡±
Hi ha una foto que per la seva qualitat va cridar especialment l'atenci¨® de Maria Jos¨¦ Mulet, professora d'Hist¨°ria de l'Art de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i experta en hist¨°ria de la fotografia. Mulet va rebre durant el cap de setmana un missatge de WhatsApp d'una amiga avisant-la del misteri dels negatius de Palma. Entre les captures que va poder analitzar a Twitter, la seva preferida ¨¦s la d'un fot¨°graf minuter plantat en una platja, amb un vestit elegant i observant la mar. Al seu costat, damunt la sorra, t¨¦ a punt un decorat taur¨ª per retratar disfressat el seu proper client. Mulet dona per fet que aquesta obra no ¨¦s d'un fot¨°graf conegut de Mallorca: ¡°Si fos aix¨ª, recordaria una cosa tan bona¡±. Xisco Bonn¨ªn, director de l'Arxiu del So i de la Imatge de Mallorca (ASIM), detalla que Amengual li va mostrar fa uns anys unes plaques de la col¡¤lecci¨®, per si la seva instituci¨® volia comprar-les. ¡°Eren imatges molt bones, per¨° no tenien cap vincle amb Mallorca, per aix¨° les vam descartar¡±. Bonn¨ªn comenta que podria tractar-se d'un alt c¨¤rrec d'alguna empresa de transport mar¨ªtim destinat a Palma. ¡°L'acc¨¦s que t¨¦ als ports no devia ser gaire habitual¡±.
¡°S¨®n fotos molt bones, per¨° no semblen d'un professional sin¨® d'un aficionat molt pulcre, amb un bon domini de la llum, un fot¨°graf m¨¦s aviat pictorialista¡±, afegeix Mulet. Dahl ¨¦s del mateix parer: ¡°Crec que s¨®n obra d'un aficionat amb un gran domini t¨¨cnic i de l'escena creativa. Per¨° no tenen el missatge, per exemple period¨ªstic, que pot tenir un professional¡±. Dahl confia que al MMB puguin obtenir detalls de les imatges que acabin per identificar l'autor. El m¨¦s probable, diu Mulet, ¨¦s que aquest arxiu proced¨ªs de la mudan?a d'una casa particular, d'alg¨² que va voler desempallegar-se d'una capsa amb uns sobres que no li interessaven gens ni mica.
El MMB ja va protagonitzar el 2018 una hist¨°ria similar. Va rebre la donaci¨® de 554 negatius de fotografies realitzades per Josep Cot¨¦, un violinista empleat al transatl¨¤ntic Marqu¨¦s de Comillas entre els anys trenta i cinquanta del segle passat. Cot¨¦ compaginava a bord del vaixell el seu ofici musical amb l'afici¨® per la fotografia. El seu net Antonio Mill¨¢n va descobrir els negatius en una maleta abandonada i va anar publicant els retrats a Instagram, fins que van assolir una notorietat que les va dur a exposar-les al Museu Mar¨ªtim.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.