¡°La m¨²sica es queda, la pand¨¨mia passar¨¤¡±
Mercedes Conde Pons, directora art¨ªstica del Palau de la M¨²sica Catalana, defensa aferrissadament el valor de la m¨²sica per sobre de divismes i etiquetes
No concep la seva vida ni la seva feina sense l'energia de la m¨²sica. La directora art¨ªstica del Palau de la M¨²sica, Mercedes Conde Pons (Monterrey, 1982) va n¨¦ixer a M¨¨xic, va arribar a Barcelona quan era una nena i va aprendre aviat a estimar la m¨²sica. La seva mare ¨¦s pianista, va estudiar a l'Acad¨¨mia Marshall, ¨¦s humanista i gestora art¨ªstica i va arribar al Palau el 2011, com a directora de la Revista Musical Catalana i coordinadora del cicle de joves talents El Primer Palau. L'any passat va canviar el seu rumb professional en el temple modernista com a nova directora art¨ªstica adjunta despr¨¦s de la marxa de V¨ªctor Garc¨ªa de Gomar al Liceu. Malgrat els problemes que causa la pand¨¨mia, veu el futur del Palau amb optimisme i defensa amb fervor el valor de la m¨²sica per sobre de divismes i etiquetes. ¡°M'agrada la m¨²sica, sense etiquetes, tant el repertori simf¨°nic com el lied, la m¨²sica de cambra o el piano. I m'encanta descobrir repertoris que no coneixia. Per aix¨° vull un Palau de mentalitat oberta, imaginatiu, capa? de sorprendre, amb noms estel¡¤lars i orquestres famoses, com sempre, per¨° tamb¨¦ amb nous valors i formats¡±.
Pregunta. El Palau ha estat pioner a l'hora d'articular una programaci¨® d'estiu a Barcelona que permet gaudir de la m¨²sica en viu, a difer¨¨ncia del Liceu o l'Auditori de Barcelona, que han optat per mantenir les seves portes tancades al p¨²blic. Com valora la resposta del p¨²blic?
Resposta. La situaci¨® ¨¦s dura i complexa. Ens afecta especialment la caiguda del turisme, que ha minvat els nostres ingressos per la reducci¨® de visites guiades i lloguer de la sala. Ens movem, a m¨¦s, amb molta incertesa, cosa que exigeix m¨¦s capacitat d'adaptaci¨® en vista de cada canvi de situaci¨®. Per¨° soc optimista perqu¨¨ al Palau la m¨²sica continua viva. Hem apostat majorit¨¤riament per m¨²sics locals de gran talent, la nostra responsabilitat ¨¦s donar suport tant als m¨²sics com al p¨²blic que necessita la m¨²sica en viu durant aquesta situaci¨® d'excepcionalitat. I no nom¨¦s est¨¤ tenint molt bona acollida, sin¨® que est¨¤ posant de manifest el gran talent que tenim a quatre passes. ?s obvi que la situaci¨® actual genera un cert temor a acudir a esdeveniments en espais tancats entre un sector del p¨²blic, per¨° tamb¨¦ ho ¨¦s que les mesures de seguretat que hem pres superen amb escreix les exigides per les administracions. Estan sent concerts en els quals malgrat la dist¨¤ncia social es genera una connexi¨® i un ambient d'intimitat entre el p¨²blic i els m¨²sics que fan que cada un sigui una experi¨¨ncia inoblidable.
P. La cancel¡¤laci¨® de la Simf¨°nica de G?teborg, que era el concert inaugural de Palau 100, no ser¨¤, probablement l'¨²nica. Hi ha pla alternatiu de cara a possibles cancel¡¤lacions de gires?
R. Les gires internacionals estan subjectes tant a la possible realitzaci¨® dels concerts segons les restriccions de cada pa¨ªs com a la gesti¨® interna de cada orquestra. La Simf¨°nica de G?teborg ha cancel¡¤lat la gira per decisi¨® pr¨°pia, per¨° fins ara no se'ns ha notificat cap altra cancel¡¤laci¨® i, per tant, mantenim la nostra programaci¨® del cicle Palau 100. Si es produeixen noves cancel¡¤lacions estudiarem cada cas de forma individual i buscarem alternatives. Afortunadament, la nostra programaci¨® ofereix molt m¨¦s que concerts simf¨°nics.
P. Com afecta la pand¨¨mia al disseny de l'oferta art¨ªstica?
R. La pand¨¨mia no canviar¨¤ la nostra manera de programar, perqu¨¨ la diversitat i pluralitat de la nostra oferta ens permet continuar oferint grans obres del repertori. Pot ser que passem un temps en qu¨¨ sigui dif¨ªcil escoltar un Mahler o Txaikovski amb cent m¨²sics a l'escenari, per¨° no per aix¨° hi renunciarem. La m¨²sica es queda i la pand¨¨mia passar¨¤.
P. La figura de Johann Sebastian Bach ¨¦s l'epicentre de la temporada que comen?a al setembre. Bach, per cert, s'interpreta amb efectius redu?ts, cosa que suposa un alleujament log¨ªstic en aquests temps.
R. Cert. Bach no implica grans grups de persones a l'escenari, per¨° la seva elecci¨® no t¨¦ res a veure amb la situaci¨® actual sin¨® amb la commemoraci¨® de l'estrena espanyola de la Passi¨® segons Sant Mateu, que va tenir lloc el 27 de febrer del 1921 al Palau. Just cent anys despr¨¦s, l'Orfe¨® Catal¨¤ torna a interpretar aquesta obra genial amb grans solistes vocals i m¨²sics de la Filharm¨°nica de Berl¨ªn. Per aquesta ra¨®, el cicle Bach aquesta temporada s'est¨¦n amb una programaci¨® molt potent que inclou, entre altres propostes, la Passi¨® segons Sant Joan, dirigida per John Eliot Gardiner, els dos llibres d'El clau ben temperat amb Evgeni Koroliov i Piotr Anderszewski respectivament, o la integral dels Concerts de Brandenburg amb Caf¨¦ Zimmermann.
P. En la nova temporada destaca la pres¨¨ncia de nous valors i m¨¦s protagonisme de directores i compositores. El Palau es dirigeix cap a una programaci¨® m¨¦s plural i innovadora, sense dependre tant dels grans divos com en el passat, i arriscant m¨¦s en el repertori?
R. No renunciarem als grans noms, per¨° tampoc no en volem ser esclaus. Volem obrir fronteres a nous artistes i talents emergents, noves maneres d'escoltar i gaudir de l'espectacle musical amb pluralitat de perspectives i diversitat d'estils. Tenim com a compositora convidada la finlandesa Kaija Saariaho, una creadora d'indiscutible traject¨°ria, i el catal¨¤ Marc Tim¨®n, un compositor molt polifac¨¨tic que s'est¨¤ llaurant una carrera com a compositor de bandes sonores de cinema a Los Angeles. Quant a la pres¨¨ncia femenina, no es tracta tant de defensar la paritat de g¨¨nere per si mateixa com d'estar oberts a donar suport al talent, sigui del g¨¨nere que sigui. Ens emociona poder portar Barbara Hannigan en la seva doble faceta de directora i cantant, per¨° esperem que en els propers anys la pres¨¨ncia d'una dona directora o una dona compositora no sigui un element a destacar per la seva singularitat, sin¨® que es converteixi en un fet habitual.
P. Per la seva experi¨¨ncia al capdavant del cicle El Primer Palau, que aquest any celebra els seus 25 anys d'hist¨°ria, coneix molt b¨¦ el nivell de les noves generacions d'int¨¨rprets. Creu que un dels efectes "positius" de la pand¨¨mia ha estat donar m¨¦s protagonisme i visibilitat als solistes i grups locals?
R. Se sol dir que de les crisis sempre sorgeixen coses positives i tant de bo que aquesta crisi permeti emergir de veritat el gran talent que hi ha al nostre pa¨ªs. Tan important ¨¦s que els programadors creiem en el talent d'aqu¨ª i el programem en maj¨²scules com aconseguir que el p¨²blic confi? en la nostra aposta i hi comenci a creure. Existeix el trist costum de creure que el talent exterior, pel simple fet de ser estranger, ¨¦s millor, i aix¨° ¨¦s una r¨¨mora important de qu¨¨ caldria desprendre's. Si la pand¨¨mia hi contribueix, en podrem recordar alguna cosa bona.
La Filharm¨°nica de Berl¨ªn a la Sagrada Fam¨ªlia el 2021
Mercedes Conde, que va formar part del Cor Jove del Palau i altres formacions, viu amb gran alegria el protagonisme de la m¨²sica coral i la projecci¨® internacional de l'Orfe¨® Catal¨¤ des de l'arribada de Simon Halsey com a director art¨ªstic dels cors del Palau. I destaca, amb orgull, la doble cita l'abril i el maig del 2021, primer en la seva temporada estable a Berl¨ªn i despr¨¦s a la Sagrada Fam¨ªlia, amb l'Orquestra Filharm¨°nica de Berl¨ªn i el seu titular, Kirill Petrenko.
P. Est¨¤ vivint l'Orfe¨® Catal¨¤ una aut¨¨ntica edat d'or?
R. Efectivament l'arribada de Simon Halsey com a director art¨ªstic ha propiciat un salt endavant evident tant en la qualitat de so de l'Orfe¨® Catal¨¤, el Cor de Cambra del Palau i els cors de l'Escola Coral, com en la possibilitat d'establir vincles amb grans formacions i directors internacionals. Poder debutar en la temporada estable de l'Orquestra Filharm¨°nica de Berl¨ªn en la Philharmonie ¡ªel 29 d'abril de 2021¡ª amb la Missa de la Coronaci¨® de Mozart i sota la direcci¨® del seu titular, Kirill Petrenko, ¨¦s una cosa que no est¨¤ a l'abast de molts. Aquest concert ¨¦s l'avantsala del seu medi¨¤tic Concert d'Europa, que se celebrar¨¤ a la Sagrada Fam¨ªlia de Barcelona l'1 de maig del 2021. I l'endem¨¤ actuaran al Palau amb obres de Mozart i Txaikovski.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.