Una mostra sobre el cos en ¨¨poca de pand¨¨mia
El Macba repassa, a for?a de material documental d'un centenar de creadors, la hist¨°ria de l'art d'acci¨® dels noranta
¡°Celebrar una exposici¨® com aquesta, que reclama l'experi¨¨ncia del cos ¨¦s un repte fins i tot m¨¦s gran en aquest moment de por del contacte i de creixent a?llament. No obstant aix¨°, ¨¦s especialment important perqu¨¨ aquests moviments art¨ªstics van deixar un llegat de xarxes autogestionades, solidaritat, complicitat i rebuig de la crueltat neoliberal que la pand¨¨mia ha tornat a posar al centre del debat¡±. Ho afirma Ferran Barenblit, director del Museu d'Art Contemporani (Macba) i comissari d'Acci¨®. Una hist¨°ria provisional dels 90, una mostra que desplega una gran quantitat d'obres i material documental, la majoria in¨¨dit, d'un centenar d'artistes de tot Espanya de diverses generacions.
¡°Poso l'accent en el provisional del t¨ªtol, perqu¨¨ malgrat que encara falta una historiografia d'aquest per¨ªode, aquesta es va fent tamb¨¦ durant i a trav¨¦s d'aquesta mostra, ¨¦s com pentinar la hist¨°ria a contrapel¡±, continua Barenblit, que com a imatge de l'exposici¨® ha triat un dels plats forts de la selecci¨®, la recreaci¨®, reenactment, de la seu madrilenya del Circo Interior Bruto, un dels espais clau de l'art d'acci¨® a Espanya. Inicialment la idea era utilitzar aquest at¨ªpic escenari per fer performances i trobades a la sala, per¨° el virus ha obligat a fer canvis i la instal¡¤laci¨® es quedar¨¤ com una escultura en mem¨°ria de temps en els quals l'¨¨xit es mesurava en l'aglomeraci¨® de gent en espais com m¨¦s petits millor.
No obstant aix¨°, es mant¨¦ un intens programa d'activitats. Xavier Theros, que amb Rafael Metlikovez va formar Accidents Polipo¨¨tics per donar veu als q¨¹estionaments d'aquells anys, recitar¨¤ per primera vegada despr¨¦s de la defunci¨® del seu company. Tamb¨¦ hi haur¨¤ un concert de Macromassa, desgraciadament sense el seu fundador Victor Nubla, qua va morir prematurament durant el pic de la pand¨¨mia. L'altre reenactment ¨¦s, segons Barenblit, ¡°un forat espai-temps, que reprodueix exactament la sala de l'Institut del Teatre de Barcelona on Joan Casellas va organitzar el 1996 la m¨ªtica mostra Acci¨® directa, que recollia imatges de dotzenes d'artistes i mostrava com es vivia aquella escena des de dins.
La mostra, que s'emmarca entre la caiguda del Mur de Berl¨ªn i l'atemptat a les Torres Bessones, abasta un per¨ªode que va de l'¨¨xtasi neoliberal a la guerra global: un tr¨¤nsit que es reflecteix en un gegant¨ª mural d'Antonio Gagliano, que recull l'esdevenir d'aquesta d¨¨cada, condensant experi¨¨ncies i iniciatives de tot el pa¨ªs. ¡°Comencem admirant el fax i acabem amb internet¡±, apunta Barenblit indicant la tecnologia jur¨¤ssica del projecte d'Oscar Abril Ascaso. Una sala est¨¤ dedicada a Los Rinos, el grup esbojarrat irreverent format per Marcel¡¤l¨ª Ant¨²nez, que va continuar la seva carrera nom¨¦s, Sergio Caballero, un dels tres fundadors del festival S¨®nar i el pintor Pau Nubiola. Admirar totes les fotos, els documents i fins i tot els vestits requereix el seu temps, per¨° realment aconsegueix traslladar l'espectador a aquells anys de llibertat.
El sexe femen¨ª esbossat amb trossos de vidre tallant de Cabello/Carceller al¡¤ludeix a la discriminaci¨® de les minories LGTBI, mentre que la sida entra en escena amb l'exoesquelet d'Ant¨²nez, que permet provocar plaer i dolor a dist¨¤ncia accionant uns mecanismes rudimentaris, que llavors eren sorprenents.
Enumerar tots els artistes i les seves reflexions ¨¦s impossible i la mostra mereix dues visites: una per a una visi¨® global i una altra per indagar en els detalls. A manera de pr¨°leg i resum Barenblit ha tingut la intu?ci¨® de reunir a la primera sala molts dels personatges que van vertebrar aquells anys, alguns morts prematurament, com Jordi Benito i l'artista sonor Tres. Per descomptat hi s¨®n Valc¨¢rcel Medina i Esther Ferrer, els pares de l'acci¨® espanyola, la ironia de Los Torreznos, els diagrames-mandales de Pere Llu¨ªs Pla Bux¨® i les meravelloses fotografies de Consuelo Bautista, que va saber retratar millor que ning¨² personatges clau d'aquest moment.
¡®Blackout¡¯ p¨°stum dedicat a Tres
La mostra, que finalitza el 7 de febrer, tindr¨¤ un dels seus moments ¨¤lgids el 30 de novembre amb el primer Blackout p¨°stum de Tres, sofisticat investigador sonor, que en la seva ruta cap al buit seguint John Cage va organitzar concerts silenciosos que superaven la condici¨® merament ac¨²stica per convertir-se en met¨¤fora de la recerca interior, una cosa important en aquests temps de canvi. ?s el tercer Blackout sonor que organitza Barenblit despr¨¦s del d'Arts Santa M¨°nica i el del Dos de Mayo de M¨®stoles, tots dos quan era director d'aquests centres. Barenblit, que t¨¦ contracte amb el Macba fins al 31 d'agost, no ha estat reconfirmat al capdavant del museu, per¨° ha accedit a quedar-s'hi un any m¨¦s.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.