El Liceu aixeca el tel¨® entre el fervor l¨ªric i l¡¯obsessi¨® per la seguretat
Sondra Radvanosky i Piotr Beczala triomfen amb ¨¤ries i duos de Verdi i el verisme
Al Liceu s'han pres les coses amb molta calma i prud¨¨ncia des de l'esclat de la pand¨¨mia. Van tancar les portes al p¨²blic al mar? i, despr¨¦s de sis mesos d'inactivitat, aquesta tarda han aixecat el tel¨® de la nova temporada amb la meitat de l'aforament ple (1.144 butaques) i estrictes mesures de seguretat. Amb dues estrelles a l'escenari tan famoses com la soprano nord-americana Sondra Radvanovsky i el tenor polon¨¨s Piotr Beczala, ben acompanyats pel pianista alemany Camillo Radicke, l'¨¨xit, mai millor dit, estava cantat. Van entusiasmar el p¨²blic, m¨¦s pel seu carisma vocal que no pas per un recurrent programa d'¨¤ries i duos de Giuseppe Verdi i diversos mestres del verisme.
Represa l¨ªrica, doncs, sense sorpreses en el terreny art¨ªstic, per¨° amb cert morbo en l'ambient. Despr¨¦s de l'incident del Teatro Real de Madrid la setmana passada, que va acabar amb la suspensi¨® d'una funci¨® d'Un ballo in maschera per les protestes del p¨²blic dels pisos superiors perqu¨¨ no es va mantenir la dist¨¤ncia adequada, les normes de seguretat adoptades pel Liceu eren al punt de mira. I, encara que la resoluci¨® del 21 de setembre de la Generalitat permet ocupar el 70% de l'aforament, el Liceu ha optat per aplicar un criteri m¨¦s restrictiu i rebaixar-lo al 50%, una limitaci¨® que volen mantenir de manera estable durant tota la temporada per facilitar la log¨ªstica i la distribuci¨® dels abonats.
En els ¨²ltims sis mesos nom¨¦s les plantes, exactament 2.292 plantes, havien omplert les butaques del teatre, en una performance de l'artista conceptual Eugenio Ampudia que es va fer el 22 de juny. Despr¨¦s d'aquesta imatge ins¨°lita, en la seva primera cita amb p¨²blic a la sala en temps de pand¨¨mia, el Liceu oferia un aspecte menys ins¨°lit, per¨° igualment at¨ªpic, amb 1.124 espectadors amb mascareta ocupant la meitat de l'aforament.
En la distribuci¨® de les butaques, el teatre segueix la normativa vigent de la Generalitat, amb dues butaques juntes per a persones que s¨®n grup de conviv¨¨ncia, seguides d'una lliure a dreta i esquerra. Les individuals tenen una butaca buida a cada costat. La normalitat va ser gaireb¨¦ absoluta; nom¨¦s va caldre ressituar alguns espectadors per respectar escrupolosament la dist¨¤ncia entre butaques.
Tot el p¨²blic, amb entrada de platea o del cinqu¨¨ pis, va entrar per les portes de la Rambla, guardant abans torn en una llarga cua que s'endinsava pel carrer Sant Pau (aquest acc¨¦s roman tancat). Per alleugerir-la, s'havia distribu?t pr¨¨viament el p¨²blic per zones i files, i a cada localitat figurava la franja hor¨¤ria recomanada per fer un acc¨¦s gradual.
Els protocols de seguretat van funcionar b¨¦, de forma ¨¤gil, amb control de m¨¤quines termogr¨¤fiques i recorreguts d'entrada i sortida marcats amb claredat als passadissos, cintes que indicaven quines localitats es podien ocupar i quines s'havien de deixar buides i l'¨²s obligatori de mascareta abans, durant i despr¨¦s de l'espectacle.
Durant hora i mitja, sense descans, va regnar un ambient de gran festa l¨ªrica marcat pel respecte i l'afecte cap a dos divos molt estimats al Liceu. Potser l'ocasi¨® mereixia una mica m¨¦s d'imaginaci¨® en el disseny del programa, en lloc de refugiar-se en la comoditat d'un repertori programat mil vegades.
Com sempre, Beczala va estar elegant i efusiu en el fraseig i va desplegar amb m¨¦s naturalitat la seva bella veu l¨ªrica en Verdi ¨C¨¤ria de Luisa Miller i el duo d'Un ballo in maschera que va tancar el programa¨C que no pas en les incursions veristes de m¨¦s fust dram¨¤tic, com l'apassionant duo final d'Andrea Ch¨¦nier, de Giordano, en el qual van abaixar excessivament la gu¨¤rdia, sense respectar les dist¨¤ncies de seguretat. Aix¨° s¨ª, el desbordament passional del tenor en la c¨¨lebre E lucevan le stelle, de Tosca, de Puccini, va aixecar passions.
Radvanovsky va entusiasmar per temperament i for?a vocal, especialment en les peces de m¨¦s import¨¤ncia verista. Amb un gener¨®s cabal, uns aguts brillants i una s¨°lida t¨¨cnica, va provocar el deliri dels aficionats en La mamma morta, d'Andrea Ch¨¦nier, i una memorable Vissi d'arte, de Tosca. Van desprendre passi¨® i generositat en el cant i en les propines, entre les quals hi va haver ¨¤ries de Dvor¨¢k, Massenet, Cilea i el duo de La v¨ªdua alegre, de Leh¨¢r, en el qual van desplegar, amb prud¨¨ncia, passos del fam¨®s vals.
Va ser una inauguraci¨® relativament f¨¤cil de gestionar en l'aspecte log¨ªstic, amb nom¨¦s tres artistes a l'escenari, sense el desplegament de t¨¨cnics que exigeix un muntatge esc¨¨nic, i sense descans ni servei de restaurant. La prova de foc ser¨¤ els propers 1 i 4 d'octubre, amb la versi¨® de concert d'Il trovatore, de Verdi, dirigida, en el seu debut al Liceu, per Gustavo Dudamel.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.