Calidoscopi Clua
El Premi Nacional de Literatura Dram¨¤tica per ¡®Just¨ªcia¡¯ li arriba a l¡¯autor catal¨¤ amb l¡¯obra ajornada a Barcelona pel tancament de les sales
Guillem Clua ¨¦s m¨²ltiple. Dramaturg, guionista, director, productor. Autor de 20 obres de molts tons i colors: drames pol¨ªtics i familiars, thrillers, musicals, com¨¨dies a l'estil Neil Simon en clau gai. Arribar i moldre: la seva primera funci¨®, La pell en flames, es va estrenar el 2004 i, atenci¨®, va brillar a Barcelona, Madrid, els Estats Units, Pol¨°nia, Hondures i el Regne Unit. Va estar a punt d'arribar a l'off Broadway, per¨° a Atenas ja suma tres produccions. El seu tema: els abusos d'Occident al Tercer M¨®n. 2010: Marburg. Avui, amb 10 actors, seria una superproducci¨®, em va dir Clua. No obstant aix¨°, Smiley (2012) ¨¦s el seu primer i rotund esclat: amb tres teatres a Barcelona, ¨¦s la seva obra m¨¦s representada. Estrenada a N¨¤pols i dues temporades en capitals italianes. ¡°Una com¨¨dia feta perqu¨¨ t'oblidis del que est¨¤ passant a fora¡±, va dir llavors, i no exagerava.
Deu fer unes poques nits en vaig veure la segona part, Smiley, despr¨¦s de l'amor, i em vaig adonar que ja feia vuit anys de la primera. Smiley es va muntar tant que l'¨²ltima funci¨® va acabar el 2015. Tamb¨¦ em va cridar l'atenci¨® que haguessin passat tots aquests anys, i els personatges em seguien semblant molt propers en el temps. O com si torn¨¦s a veure uns amics que seguien propers. Hi ha molta gent que l'hi ha dit a Clua que tenien molt bon record del primer Smiley. Com si fos un retrobament. A m¨¦s, l'autor m'explica que treballar amb els mateixos actors era una condici¨® molt poc freq¨¹ent, per¨° la va imposar: ¡°Si no ho feien Albert Triola i Ramon Pujol, no escrivia ni la primera l¨ªnia¡±. De Smiley se'n van fer 16 produccions. Ara en queden nom¨¦s dues, a Austr¨¤lia i Singapur, a l'inici de l'any. A Clua no ha deixat mai de sorprendre'l l'¨¨xit d'un text que molts consideraven ¡°tan petit i tan local¡±. Per¨° n'hi ha prou amb veure'l i repetir-lo per comprovar a quants llocs ha connectat amb el p¨²blic. I com l'adaptaven arreu on passava.
El 2015 va estrenar un musical agredol?, 73 raons per deixar-te, al qual va seguir una adaptaci¨® de la Il¨ªada per a La Joven Compa?¨ªa de Madrid. I el 2017, encara m¨¦s inesperat, li van encarregar adaptar La revoltosa al Teatro de la Zarzuela. El p¨°quer del 2017 es tanca amb un ¨¨xit ascendent i dues tonalitats enfrontades: Al damunt dels nostres cants, una s¨¤tira pol¨ªtica, i La golondrina, una de les seves obres m¨¦s representades internacionalment, fins i tot m¨¦s que Smiley; mig Sud-am¨¨rica, dos anys al Brasil, l'Uruguai, Vene?uela¡, per¨° la gira per Espanya no ha arribat a Barcelona: no va haver-hi acord amb Carmen Maura, la protagonista¡ i l'estrella. La golondrina, amb Maura i Dafnis Balduz, tornar¨¤ el 13 de novembre a l'Infanta Isabel de Madrid (fins al gener, si tot va b¨¦), i preparen una doble producci¨® de La golondrina: en catal¨¤, a Barcelona, i en franc¨¨s, amb Carmen Maura, a Par¨ªs. Despr¨¦s de Barro (2018), va arribar Just¨ªcia (2020), que a Clua li va valer el Premi Nacional de Literatura Dram¨¤tica corresponent a aquest any, obra estrenada al Teatre Nacional de Catalunya el febrer del 2020, amb direcci¨® de Josep Maria Mestres i un repartiment encap?alat per Josep Maria Pou i Vicky Pe?a, en dos papers d'alt pes: Samuel Gallart (patriarca, jutge pujolista i homosexual ocult) i la seva dona, temible matriarca. Just¨ªcia ¨¦s una obra important, no nom¨¦s per la riquesa del text, que cobreix des de la nostra Guerra Civil fins al present, i el poder¨®s treball actoral i de personatges, sin¨® tamb¨¦ pel guard¨® castell¨¤ a una pe?a escrita i representada en catal¨¤.
?s una funci¨® on ressonava, amb orgull, la paraula ¡°companyia¡±: unitat de la companyia, tots a l'una, remant alhora i en la mateixa direcci¨®, i unitat del p¨²blic, que es percebia en la for?a del silenci i dels aplaudiments. Per¨° va esclatar la pand¨¨mia i va saltar Just¨ªcia en ple ¨¨xit. Guillem Clua t¨¦ una queixa totalment raonable: ¡°Molta gent ens deia: ¡®Aquesta obra ha de tornar perqu¨¨ ¨¦s necessari que torni¡¯. Quan ens van fer parar se'ns va prometre continuar, i despr¨¦s, de sobte, que no. Com si no es volguessin comprometre amb l'¨¨xit. Pel Premi Nacional em va felicitar molta gent, per¨° tamb¨¦ va haver-hi silencis incomprensibles¡±. Al maig havia de fer-se Smiley, despr¨¦s de l'amor al Club Capitol, per¨° la male?da pand¨¨mia va tancar l'espai. Els dos actors i Clua van decidir produir, i l'Aquit¨¤nia va arribar com un regal caigut del cel. Ara el teatre torna a estar parat, i Clua est¨¤ immers en el cinema i la televisi¨®: el proper mes es comen?a a rodar La pell en flames, de la qual ha escrit tamb¨¦ el gui¨®, dirigida per David Mart¨ªn Porras. Segon i sorprenent projecte: Los renglones torcidos de Dios, la novel¡¤la de Torcuato Luca de Tena, adaptada per Clua i protagonitzada per B¨¢rbara Lennie, que es rodar¨¤ l'estiu vinent. I la proposta de fer Just¨ªcia en una minis¨¨rie de sis episodis per a una plataforma. ¡°L'obra durava tres hores i n'hauria d'haver durat sis, perqu¨¨ em vaig deixar moltes coses al tinter. Estem fent el projecte¡±, conclou Clua.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.