Com encarnar Ricard III i patir de valent en el proc¨¦s
Joan Carreras interpreta a Temporada Alta un actor que fa el paper del rei
Ricard III ¨¦s un dels personatges m¨¦s agra?ts de Shakespeare, per¨° tamb¨¦ dels m¨¦s dif¨ªcils d'interpretar, tant si et poses la gepa com si no. La lluita d'un actor per encarnar el malvat, esguerrat i no obstant aix¨° tan atractiu (esc¨¨nicament parlant) individu, que avan?a per l'obra que porta el seu nom sense deixar canya dreta, ¨¦s la base d'Hist¨°ria d¡¯un senglar (o alguna cosa de Ricard), una adaptaci¨® en forma de mon¨°leg de l'obra del bard que s'estrena el 4 de desembre al Teatre de Salt com una de les cites ineludibles del Temporada Alta. L'autor de la pe?a, tradu?da al catal¨¤ per Joan Sellent, ¨¦s l'uruguai¨¤ Gabriel Calder¨®n, que tamb¨¦ en dirigeix la posada en escena. L'actor (i rei) l'interpreta Joan Carreras.
Aix¨° del senglar ve, ¨¦s clar, de l'hist¨°ric emblema her¨¤ldic personal de Ricard de York, despr¨¦s duc de Gloucester i Ricard III. De l'agressiu animal com a s¨ªmil del personatge hi ha una bona colla de refer¨¨ncies en l'obra de Shakespeare.
Aquest dimecres, en la presentaci¨® de l'obra, Calder¨®n, Carreras i el director del festival, Salvador Sunyer, van recordar que l'espectacle havia d'estrenar-se al Grec, que l'ha coprodu?t, igual que la reeixida lectura dramatitzada que se'n va fer a la sala Beckett. ¡°?s un mon¨°leg ple de coses, i que t¨¦ molt a veure amb l'amor a l'ofici, a m¨¦s d'un recorregut per com un actor acaba fent de Ricard III¡±, explica Carreras. Ple de tocs de complicitat actorals i shakespearians, Hist¨°ria d¡¯un senglar (o alguna cosa de Ricard) ¨¦s una excusa, reflexiona Calder¨®n, per parlar d'¡°aquest costat del teatre m¨¦s trist i fosc que ¨¦s el del ressentiment, l'enveja i el frac¨¤s¡±, uns sentiments que, recalca, comparteixen l'actor i el mateix personatge de Ricard. Si a Ricard el posen malalt la set de poder i el poder mateix, l'actor ¨¦s un ¨¦sser que ha de suportar les vexacions consubstancials a la professi¨®: ¡°que s'oblidin de tu, que no et truquin, que no et tri?n¡±.
Pel que fa a la caracteritzaci¨® que Carreras fa de Ricard, l'actor i el dramaturg fugen d'estudi. ¡°S'ha de veure¡±, diu el segon. ¡°De vegades la deformitat es troba m¨¦s en l'¨¤nima que no pas en el cos¡±, apunta el primer. El dramaturg es refereix a l'escoliosi hist¨°rica de Ricard ¡ªl'esquelet del qual va apar¨¨ixer el 2013 sota un p¨¤rquing a Leicester¡ª i assenyala: ¡°Una cosa que havia de ser recta es va tor?ar, aquesta ¨¦s la idea que hi ha al meu text¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.