¡®La vampira de Barcelona¡¯, la mis¨¨ria moral
Una obra ambiciosa, a vegades grandiloq¨¹ent, que sempre fructifica amb valentia i amb singularitat per explicar uns fets del 1912
En la personalitat d'Enriqueta Mart¨ª es fa carn aquell esl¨°gan de la m¨ªtica s¨¨rie de Televisi¨® Espanyola La huella del crimen: ¡°La hist¨°ria d'un pa¨ªs ¨¦s tamb¨¦ la hist¨°ria dels seus crims¡±. I, no obstant aix¨°, malgrat que en el seu fons la hist¨°ria de l'anomenada Vampira del Raval ¡ªacusada de segrest de nens, proxenetisme i d'assassinats en s¨¨rie a la Barcelona del 1912, en els anys immediatament posteriors a la Setmana Tr¨¢gica¡ª entroncaria a la perfecci¨® amb l'esperit de la s¨¨rie de Pedro Costa, ¨¦s molt diferent l'aproximaci¨® formal de Llu¨ªs Dan¨¦s a La vampira de Barcelona, estrenada al Festival de Sitges, on va obtenir el Premi del P¨²blic.
En els millors episodis de La huella del crimen, hiperrealistes i des del punt de vista dels assassins, es podia ensumar la indig¨¨ncia del pa¨ªs, la pobresa, la brut¨ªcia, la degradaci¨® moral dels de dalt tant o m¨¦s que la dels de baix. A La vampira de Barcelona, Dan¨¦s ha optat per virar el punt de vista cap a un periodista que investiga el cas, i sobretot ha triat un evident distanciament respecte a la podridura a peu de carrer a trav¨¦s de diferents fonaments estil¨ªstics: el blanc i negre; aparicions puntuals del color, amb predomini del vermell, de vegades en seq¨¹¨¨ncies completes, d'altres en elements concrets del pla en blanc i negre; fragments relacionats amb l'onirisme, producte de l'addicci¨® a la morfina del periodista, culminats amb curt¨ªssimes animacions per enlla?ar seq¨¹¨¨ncies; austeritat en certs decorats d'interior; alentiment del ritme; cert expressionisme i fins i tot surrealisme, en aparen?a lligats a l'obra de David Lynch, L'home elefant en el primer cas, i Twin Peaks en el segon.
El resultat ¨¦s una obra ambiciosa, de vegades grandiloq¨¹ent, i que potser no aconsegueix l'art que pret¨¦n, per¨° que sempre fructifica amb valentia i amb singularitat. A m¨¦s, la pel¡¤l¨ªcula en tot moment va cap amunt, fins a desembocar en un ¨²ltim tram en qu¨¨ brollen amb coratge les intencions socials i pol¨ªtiques, desmitificadores de la llegenda, entorn de la relaci¨® dels segrestos amb les altes esferes del poder i la prostituci¨®. La hist¨°ria d'un pa¨ªs ¨¦s tamb¨¦ la hist¨°ria de la seva mis¨¨ria moral.
LA VAMPIRA DE BARCELONA
Direcci¨®: Llu¨ªs Dan¨¦s. Int¨¨rprets: Roger Casamajor, Nora Navas, Bruna Cus¨ª, Sergi L¨®pez. G¨¨nere: drama. Espanya, 2020. Durada: 107 minuts.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.