Joan Magran¨¦: ¡°No entenc el fet creatiu sense una finalitat comunicativa¡±
El compositor resident aquesta temporada al Centre Nacional de Difusi¨® Musical estrenar¨¤ diverses obres en els propers mesos
Joan Magran¨¦ (Reus, 1988) comen?a a sonar amb for?a en la m¨²sica espanyola. Aquesta temporada ¨¦s el compositor resident del Centre Nacional de Difusi¨® Musical, que ha programat una ¨¤mplia selecci¨® de les seves peces per als propers mesos, entre les quals n'hi ha quatre d'estrena absoluta. El Cuarteto Diotima i l'Ensemble O Vos Omnes interpretaran diverses ja estrenades a l'Auditori 400 del Museu Reina Sofia i a l'abril la pianista Noelia Rodiles estrenar¨¤ a la mateixa sala una de les noves.
Qu¨¨ el va portar a la m¨²sica i despr¨¦s a la composici¨®?
La veritat ¨¦s que des de l'inici van venir les dues coses juntes. Des de molt petit que m'agradava fer m¨²sica, tocar-la i escriure-la, mai vaig percebre que hi hagu¨¦s alguna difer¨¨ncia.
Quina obra musical l'ha impactat m¨¦s ¨²ltimament?
Una versi¨® incre?ble d'Il retorno d¡¯Ulisse in Patria de Monteverdi amb Gardiner, Furio Zanasi i companyia al Palau de la M¨²sica de Barcelona.
Quin compositor o compositora l¡¯ha influ?t m¨¦s en la seva carrera?
He tingut la gran sort de trobar en el meu cam¨ª professors excel¡¤lents que, a m¨¦s, s¨®n compositors extraordinaris: Ramon Humet, Agust¨ªn Charles i Stefano Gervasoni.
En les seves composicions hi t¨¦ una marcada influ¨¨ncia la m¨²sica renaixentista. Qu¨¨ l¡¯atreu d¡¯aquest per¨ªode?
?s la que m¨¦s m'agrada des de tots els punts de vista: com a pura escolta hedonista i tamb¨¦ com a pou de meravelles i t¨¨cniques compositives. Per exemple: l'hegemonia de la l¨ªnia i de la combinaci¨® de l¨ªnies per sobre dels altres par¨¤metres musicals. La polifonia com a element essencial i radical.
Aquesta temporada el CNDM ha programat diversos concerts amb una ¨¤mplia selecci¨® de les seves obres. ?s important per a un compositor confrontar-se amb el p¨²blic de manera continuada?
Absolutament. No entenc el fet creatiu sense una finalitat comunicativa. A m¨¦s, aquest tipus de resid¨¨ncies permeten no nom¨¦s presentar obres noves, sin¨® tamb¨¦ tornar a fer sonar obres que ja es van estrenar, i aix¨° ¨¦s fonamental perqu¨¨ el teu m¨®n sonor es pugui aclarir davant del p¨²blic (i tamb¨¦ davant d'un mateix!) i amb int¨¨rprets que tenen la teva m¨²sica entre mans des de fa temps i s¨®n capa?os de servir-la de la millor manera possible.
Quina obra aliena li hauria agradat compondre?
Sens dubte, el Pell¨¦as et M¨¦lisande de Debussy.
A quina pel¡¤l¨ªcula li hauria agradat posar m¨²sica?
Crec que m'ho passaria genial treballant amb alg¨² com Albert Serra.
A part de la m¨²sica cl¨¤ssica, quins altres estils musicals li agrada escoltar?
Haig de recon¨¨ixer que, a banda del que anomenem m¨²sica cl¨¤ssica, no conec gens b¨¦ la resta d'estils m¨¦s enll¨¤ del que sona aix¨ª en general i que ho vulguem o no tots acabem escoltant.
I quin no suporta?
Crec que cap. Hi ha coses que m'agraden m¨¦s o menys, evidentment, per¨° arribar al punt de no suportar una cosa, d'odiar-ho¡ no hi he arribat mai, gr¨¤cies a D¨¦u!
Qu¨¨ li agrada per ballar?
El que et trobes a cada lloc sense necessitat de plantejar-te ni qu¨¨ ¨¦s el que est¨¤s escoltant.
Quin llibre t¨¦ a la tauleta de nit?
Dos, ara mateix: una traducci¨® recent al catal¨¤ d'Els anells de Saturn, de W. G. Sebald (en una edici¨® preciosa de Fl?neur), i la poesia del trobador occit¨¤ Jaufr¨¦ Rudel, del qual haig d'escollir uns fragments per a una propera obra per a soprano i petit ensemble.
Si no es dediqu¨¦s a la m¨²sica, qu¨¨ li agradaria ser?
De petit m'imaginava sent compositor o arquitecte.
Quin enc¨¤rrec no acceptaria mai?
Fins ara he pogut adaptar sempre les meves necessitats creatives als enc¨¤rrecs que m'han anat arribant.
A qui li donaria el Premi Nacional de M¨²sica?
Hi ha dues persones que estimo i que admiro que s¨®n, sens dubte, mereixedors del premi per la qualitat de la seva obra: Raquel Garc¨ªa Tom¨¢s, que l'ha rebut aquest any, i Ramon Humet. Aix¨ª i tot, no puc deixar de dir que cuidem bastant malament el nostre patrimoni musical i no est¨¤ de m¨¦s aprofitar la tribuna per recordar alguns noms que mereixerien sonar molt I molt m¨¦s a les sales de concerts. Per dir nom¨¦s tres que em s¨®n molt estimats: Garreta, Gerhard i Guinjoan. Gran m¨²sica.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.