La Marilyn m¨¦s natural treu el cap a la Filmoteca
El fot¨°graf Milton H. Greene va convertir l¡¯actriu en la seva musa
Un pot creure que ha vist Marilyn Monroe (1926-1962) en tots els registres possibles o imaginables. Per¨° no: en les 84 fotografies d¡¯entre 1953 i 1957 que componen l¡¯exposici¨® Marilyn Monroe by Milton H. Greene. The 50 sessions (fins al 24 de febrer) surt una Marilyn espectacular, grandiosa i estel¡¤lar per¨°, alhora, ¨ªntima, tendra i natural... ¡°Milton H. Greene va fotografiar Marilyn durant els anys daurats de la seva carrera, i la icona est¨¤ all¨¤ sempre, per¨° a m¨¦s est¨¤ la Marilyn que Greene ens va voler descobrir molt m¨¦s aut¨¨ntica, treballadora i plena de talent¡±, explica Cristina Carrillo de Albornoz, comiss¨¤ria de la mostra. ¡°De fet, quan la va con¨¨ixer va quedar captivat per la seva autenticitat i va ser aix¨° el que va intentar traslladar a la c¨¤mera: una dona vulnerable, meravellosa i plena de llum¡±.
L'exposici¨® est¨¤ produ?da per la Filmoteca de Catalunya en col¡¤laboraci¨® amb els arxius The Archives, LLC, que custodien el material exclusiu de l¡¯actriu. Juntament amb la comiss¨¤ria, el fill de Milton H. Greene, Joshua, tamb¨¦ fot¨°graf, < CW0>que en els 90 va restaurar i va digitalitzar tots els arxius del seu pare, ¨¦s el responsable de la selecci¨® de les fotos. En un parell, fins i tot apareix ell al costat de Marilyn: ¡°Quan tenia dos, tres o quatre anys, evidentment no tenia ni idea de qui era Marilyn Monroe. Senzillament jo era l¡¯objecte del seu desig. Em feia feli?, jo era un nen innocent per estimar¡±, es pot llegir en una declaraci¨® del nen de llavors, sota les dues fotos en q¨¹esti¨®. Joshua.
Per l¡¯objectiu de Milton H. Greene van passar cares tan conegudes com les d¡¯Elizabeth Taylor, Frank Sinatra, Sammy Davis Jr., Audrey Hepburn, Grace Kelly, Dizzy Gillespie, Judy Garland o Marlene Dietrich. Per¨° Monroe, a qui la va unir una relaci¨® m¨¦s que professional, d¡¯amistat, ¡°va ser la seva musa, amb maj¨²scules¡±, assegura De Albornoz.
¡°En la mostra es tradueix, gaireb¨¦ transparent, el que ella sent i per aix¨° veiem la Marilyn que brillava, amb gran sentit de l¡¯humor, amb ganes de jugar... en situacions molt diferents: a la piscina sense maquillatge (una cosa in¨¨dita); en les sessions de perruqueria; vestida amb la seva indument¨¤ria preferida, que era un barn¨²s blanc, i descal?a; amb Marlon Brando...¡±, comenta la responsable de la selecci¨®.
De fet, veiem imatges molt costumistes, gaireb¨¦ casolanes, en les quals ens obre el seu interior, sense posar, m¨¦s pendent del que l¡¯envolta que del fot¨°graf. Davant de la pregunta de si era Marilyn millor model que actriu, De Albornoz no en t¨¦ dubtes: ¡°Marilyn era una model de fotografia meravellosa, ¨¦s m¨¦s, la fotografia era un camp en el qual es trobava molt m¨¦s c¨°moda que en el cinema. En la fotografia ¨¦s on ella dona tot i transmet a la c¨¤mera el seu riqu¨ªssim registre d¡¯emocions. En cada una de les fotografies ens ofereix una cosa diferent, amb un carisma meravell¨®s¡±, diu la comiss¨¤ria de l¡¯exposici¨®, que sentencia: ¡°La c¨¤mera estava enamorada de Marilyn i Marilyn estava enamorada de la c¨¤mera¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.