La muntanya balla a la Biblioteca
Joan Arqu¨¦ i Guillem Alb¨¤ dirigeixen l'adaptaci¨® de la novel¡¤la d'Irene Sol¨¤ ¡®Canto jo i la muntanya balla¡¯, al teatre de La Perla 29
Canto jo i la muntanya balla ¨¦s una fantasia rural en la qual Irene Sol¨¤ dona veu, a m¨¦s d¡¯entranyables personatges de la zona de Camprodon, als n¨²vols, les muntanyes, les bruixes, els cabirols... La novel¡¤la, que li va valer el Premi Llibres Anagrama, es podr¨¤ ¡°veure¡± a partir del 17 de febrer al teatre de la Biblioteca de Catalunya gr¨¤cies a l'adaptaci¨® que ha fet Cl¨¤udia Ced¨® en una producci¨® de La Perla 29 dirigida per Joan Arqu¨¦ i Guillem Alb¨¤.
La novel¡¤la havia captivat els directors, que van ser els qui van gosar plantejar-se portar-la al teatre: ¡°El primer que vam fer va ser escriure una carta als Reis Mags¡±, diu Joan Arqu¨¦. ?s evident que s'havien portat molt b¨¦: ¡°Ens van dir que s¨ª a tot!¡± Irene Sol¨¤ els va dir que endavant; l'editorial Anagrama no va posar problemes perqu¨¨ en fessin l'adaptaci¨®; Cl¨¤udia Ced¨® va acceptar escriure-la; Judit Neddermann va dir que per descomptat compondria la m¨²sica... I Oriol Broggi, director art¨ªstic de La Perla 29, els va cedir encantat l'espai que li van demanar: la sala voltada i de terra de la Biblioteca de Catalunya: ¡°?s un trasplantament imaginatiu po¨¨tic, gens f¨¤cil¡±, adverteix, expectant, Broggi.
L'¡°equip amb l'¨¤nima de la novel¡¤la¡± que buscaven estava mig fet. Laura Aubert, Anna Sahun, Diego Lorca, Ireneu Tranis, Caterina Tugores i la guitarrista Amaia Miranda el completen sobre un escenari pelat, com la muntanya de Camprodon, un repartiment que es desdobla per donar vida a m¨²ltiples personatges de la novel¡¤la.
¡°El repte era traslladar unes paraules precioses a uns actors, per¨° tamb¨¦ a unes marionetes, a uns gestos, a uns moviments,¡± explica Alb¨¤, que valora tant l'espai sonor (de Joan Gorro) com l'escenografia (d'Alfred Casas i ¡®la Closca¡¯). ¡°La terra, una gota d'aigua o un n¨²vol s¨®n equivalents dels ¨¦ssers humans¡±, explica el codirector. L'eix central de l'obra ¨¦s el de Dom¨¨nec, el camperol poeta mort per un llamp, i Si¨®, la seva dona, de la perduda Matavaques, i els seus fills Hilari i Mia. Per¨° la m¨¤gia dels pics entre Camprodon i Prats de Moll¨® va molt m¨¦s enll¨¤: ¡°Als humans ens encanten els humans! Per¨° hi ha altres personatges: els n¨²vols, l'aigua, les muntanyes, les trompetes de la mort, les bruixes, els cabirols o les dones d'aigua... Voregem el fregolisme¡±, explica Alb¨¤. Tot discorre en una escenografia a quatre bandes, absolutament oberta, i, per descomptat, amb un deix ripollenc en les veus.
Un desafiament important i il¡¤lusionant per al qual Arqu¨¦ i Alb¨¤ es van aferrar al consell de Broggi: ¡°No tingueu por d'equivocar-vos¡±, els havia dit. ¡°Ja hav¨ªem fet el pallasso junts¡±, diuen tots dos, que van coincidir en la deliciosa Rhum & Cia. Per¨° aqu¨ª no hi ha humor, han hagut d'emmotllar-se a un llibre ¡°fosc, amb molta crueltat¡±, en paraules d'Arqu¨¦. ¡°Hem parlat molt entre nosaltres¡±, revela Alb¨¤. El muntatge t¨¦ les seves dues mirades, per¨° tamb¨¦ les de la resta de l'equip. ¡°Ha estat una creaci¨® molt col¡¤lectiva¡±, explica Arqu¨¦. ¡°Ens hem escoltat molt entre tots fins a embastar una narraci¨® plena de falsos di¨¤legs, de m¨¤gia... Hi ha coses a la novel¡¤la que estan tan ben explicades que cal anar amb molt de compte per no trair-les¡±.
La m¨²sica que explica
Una de les apostes del muntatge ¨¦s la seva banda sonora. La m¨²sica (en viu) l'ha compost la cantautora Judit Neddermann. ¡°Jo sempre he fet can?ons per a mi i aqu¨ª volien m¨²sica instrumental¡±, adverteix. ¡°Vaig comen?ar creant m¨²siques per als moments que em van semblar del llibre i els va agradar, aix¨ª que vam anar estirant aquest fil¡±. La compositora valora que la majoria d'actors tamb¨¦ s¨®n m¨²sics: ¡°M'han ajudat molt¡±, confirma. La m¨²sica, que s'acobla a la perfecci¨® a l'espai sonor de l'obra, inclou dues can?ons, amb textos de la novel¡¤la: una d'un poema i una altra de feta ¡°reordenant paraules de moltes p¨¤gines¡±. ¡°La idea ¨¦s que, gaireb¨¦ sense que t'assabentis, la m¨²sica t'hagi entrat i t'hagi ajudat a entendre el que passa a escena. I se'ns queda¡±, diu la guitarrista Amaia Miranda.
La m¨²sica tamb¨¦ ajuda a enlla?ar passatges desmanegats de la novel¡¤la. ¡°Mantenim aquesta fragmentaci¨® que dona Irene Sol¨¤ al llibre¡±, diu Alb¨¤. ¡°No sempre hi ha causa-efecte entre una escena i la seg¨¹ent, es deixen anar preguntes que despr¨¦s ja es respondran¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.