Contemplar per poder reflexionar
El cat¨¤leg de la valenciana Edicions del Buc cont¨¦ encerts notables; un dels m¨¦s celebrats va ser l¡¯oportuna publicaci¨® de Nit fidel i virtuosa el 2017
El cat¨¤leg de la valenciana Edicions del Buc cont¨¦ encerts notables; un dels m¨¦s celebrats va ser l¡¯oportuna publicaci¨® de Nit fidel i virtuosa el 2017, ¨¦s a dir tres anys abans que la seva autora, Louise Gl¨¹ck, obtingu¨¦s el premi Nobel. Una petita editorial com aquesta, dedicada a la poesia, de tiratges curts i que es vanta de no fer servir codis de barres, compensa l¡¯escassesa de mitjans i d¡¯audi¨¨ncia amb una llibertat d¡¯elecci¨® sols condicionada pel seu gust.
Ara ens presenten Sophia de Mello Breyner Andresen (Porto, 1919-Lisboa, 2004), una de les poetes portugueses m¨¦s importants del segle passat, in¨¨dita fins ara en catal¨¤, i de qui en castell¨¤ es va publicar ja fa un cert temps una extensa antologia, Nocturno mediod¨ªa (Gutenberg, 2005), despr¨¦s d¡¯obtenir el premi Reina Sof¨ªa de Poes¨ªa Iberoamericana. Cal tenir present que, encara que el gran p¨²blic no en conegui gaire res fora de la singular¨ªssima figura de Fernando Pessoa, el XX est¨¤ considerat el segle d¡¯or de la poesia portuguesa.
Sophia Andresen, nascuda en una fam¨ªlia benestant, va estudiar cultura cl¨¤ssica a la universitat, i a trav¨¦s del seu comprom¨ªs amb l¡¯humanisme cristi¨¤ va arribar a ser diputada, pel partit socialista, a l¡¯Assemblea Constituent el 1975, un any despr¨¦s de la famosa Revoluci¨® dels Clavells. Durant mig segle va anar construint una obra feta de g¨¨neres diversos: teatre, narraci¨® infantil, assaig i, sobretot, poesia. ¡°En el quadre sensible del poema veig per on vaig, reconec el meu cam¨ª, el meu regne, la meva vida¡±, va arribar a dir: la seva ¨¦s una poesia de la contemplaci¨® i de la reflexi¨®. Contemplaci¨® del paisatge exterior, especialment el mar, i del paisatge interior, sobretot la casa. Reflexi¨® sobre la llibertat i els valors c¨ªvics, amb un llenguatge conc¨ªs i molt expl¨ªcit. Prova del reconeixement assolit en el seu pa¨ªs ¨¦s que, a Lisboa, el mirador m¨¦s important, el de Gra?a, ara porta el seu nom, i que en el fam¨®s Ocean¨¢rio hi ha una exposici¨® permanent dels seus poemes.
El llibre sis¨¨, que ara ens arriba aqu¨ª en encertada versi¨® biling¨¹e, es va publicar el 1962, encara en ple r¨¨gim autoritari, ¡°quan la p¨¤tria que tenim no la tenim¡±, escriu. Al costat de poemes que malden per transmetre instants de felicitat entrelligats amb la bellesa de la natura, en aquest llibre es fa present tamb¨¦ una actitud d¡¯oposici¨® indiscutiblement pol¨ªtica. Aix¨° es pot advertir tant en un poema prof¨¨tic de ressons hel¡¤l¨¨nics ¡ª¡°Ressorgirem encara en la dura llum de Creta¡±¡ª com en un registre m¨¦s propi de la poesia social; per exemple, l¡¯epigrama dedicat al cap de govern Salazar, els discursos del qual, diu, ¡°tenen el do de tornar les ¨¤nimes m¨¦s petites¡±.
Sophia de Mello Breyner Andresen compon regularment en versos blancs, de vuit, deu o dotze s¨ªl¡¤labes, mesura que en catal¨¤ no es mant¨¦ per mor d¡¯una traducci¨® que sigui for?a m¨¦s literal. El seu llenguatge po¨¨tic sempre cerca la claredat d¡¯expressi¨®, per profund que sigui el contingut. Les seves met¨¤fores defugen el misteri i entren per la vista, com quan, per exemple, compara l¡¯onada a una ballarina que passeja sense peus.
L¡¯autora va explicar un cop que de petita, quan va descobrir els poemes, no pensava que els hagu¨¦s escrit ning¨², sin¨® que existien per si mateixos, com un element de la natura. Alguna cosa d¡¯aquesta visi¨® m¨¤gica original es conserva sempre en l¡¯escriptura de Sophia Andresen, que aspirava a veure en la societat la bellesa que tan intensament percebia en la natura.
Com un diu en un poema posterior a aquest llibre: ¡°Jo s¨¦ que seria possible construir una forma justa / D¡¯una ciutat humana que fos / Fidel a la perfecci¨® de l¡¯univers¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.