¡®?Ag¨¢rrate!¡¯, cabaret feminista, sensual i cr¨ªtic a l¡¯E¨°lia
Roberto G. Alonso guia la joven¨ªssima companyia Puro Tr¨¢mite en el seu debut als escenaris amb una pe?a tan reivindicativa com exigeix el g¨¨nere
Roberto G. Alonso es posa al capdavant de la jove companyia Puro Tr¨¢mite per donar forma a un cabaret tan seductor com reivindicatiu. All¨° que va n¨¦ixer com a treball de fi de grau d¡¯estudiants d¡¯Interpretaci¨® a l¡¯escola E¨°lia, de Barcelona, es va anar convertint, sota la direcci¨®, coreografia i dramat¨²rgia de l¡¯experimentat Alonso (A m¨ª no me escribi¨® Tennessee Williams, Labertint Striptease o el clandest¨ª burlesque?13) en una pe?a multidisciplinar i subversiva que tira d¡¯humor i fina ironia per posar al centre del debat el feminisme, el masclisme, l¡¯heteropatriarcat, la bellesa, la diversitat sexual o l¡¯expressi¨® de g¨¨nere i les manifestacions queer. "En principi nom¨¦s els havia d'assessorar", explica Roberto G. Alonso, "per¨° la seva tutora em va oferir la possibilitat de muntar l'espectacle amb ells. I jo, encantat".
Ag¨¢rrate! ¡°integra els llenguatges de la interpretaci¨®, la m¨²sica, el cant i el moviment¡±, en paraules del seu director. ¡°Agafa l¡¯ess¨¨ncia del cabaret com a espectacle total¡±, afegeix, a l¡¯hora que valora el fet de treballar amb un equip tan jove, ¡°que es reivindica i es compromet¡±. "Una de les coses que m¨¦s em va atraure va ser la joventut de les actrius i actors: tenen entre 20 i 23 anys gaireb¨¦ tots i em va encantar que estiguessin interessants en un g¨¨nere tan poc fet als nostres escenaris". De fet, la jove companyia tenia molt pocs referents del cabaret. Era com comen?ar des de zero.
Aquest equip, la companyia Puro Tr¨¢mite, l¡¯integren Endika, Mercedes Fern¨¢ndez, Mireia Ferr¨¦, Mel¡¤lina Illa, N¨²ria Masip, Ariane Millet, Llu¨ªs Ruiz i Nat¨¤lia Salam¨®, actors i actrius recentment graduats a l¡¯Escola Superior d¡¯Art Dram¨¤tic E¨°lia. El motor del col¡¤lectiu ¨¦s redescobrir els l¨ªmits dels seus integrants, q¨¹estionar-se els propis comportaments i replantejar-se la pr¨°pia l'exist¨¨ncia. "Ells estaven formats en construir personatges i jo els proposava que s'oblidessin de personatges i que s'obrissin ells mateixos, que parlessin des de dins, que s'impliquessin", diu el director. Es van exercitar en aix¨°: "Com es veuen ells, com els veuen els altres, com els agradaria els veiessin".
D'aquests exercicis van sortir els temes que els interessaven: "No volien ser encasillats en un sistema binari: home o dona, per exemple... I vam comen?ar a treballar l'empodarament de les dones, el paper de la dona, l'heteropatriarcat, els micromasclismes, la viol¨¨ncia masclista... Era el que m'interessava, la intenci¨® reivindicativa i transgressora que t¨¦ el cabaret".
¡°Sovint el cabaret ¨¦s considerat com un subg¨¨nere, com un art menor, trivial, superficial i lligat ¨²nica i exclusivament a l¡¯entreteniment, a passar una bona estona amb can?onetes i coreografies on els int¨¨rprets van m¨¦s o menys lleugerets de roba", es queixa Roberto G. Alonso, "per¨° el cabaret va molt m¨¦s enll¨¤ de tot aix¨°. Per la barreja de disciplines, per la flexibilitat en l¡¯estructura dram¨¤tica, per la interacci¨® amb el p¨²blic i per moltes altres raons, el cabaret esdev¨¦ el vehicle idoni per a la den¨²ncia".
Els protagonistes ho entenen aix¨ª: "?s un trampol¨ª per fer-nos escoltar, posar-nos lluentons i ensenyar cuixa", diuen. Evidentment, hi ha cuixa. "Hi ha burlesque, hi ha striptease, hi ha nusos...", confirma el dramaturg. I tamb¨¦, a m¨¦s de can?ons que han buscat entre tots, danses, dades, molta sensualitat... hi ha molt de text: "Hi ha una dramat¨²rgia que ens porta per llocs molt diferents, sense un fil argumental, per¨° passen moltes coses", avan?a Alonso.
El taller estava a les baceroles el gener i, amb els pertinents retards per culpa de contactes cov¨ªdics i les "desaparicions" del director per compromisos professionales inajornables, es va estrenar al maig. Els nois van voler seguir, convertint-se en companyia i estrenant ara, tres setmanes (fins el 14 de novembre). "?s el seu despertar esc¨¨nic", diu Roberto G. Alonso, encantat d'haver fet de guia (i alguna cosa m¨¦s) de la companyia.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.