¡°Anem cap al precipici, contents i amb els ulls tancats¡±
L¡¯autora completa amb ¡®Mamut¡¯ l¡¯exitosa trilogia ¡®misantr¨°pica¡¯ iniciada amb ¡®Permagel¡¯ i ¡®Boulder¡¯. ¡°Tenim molta por de la intemp¨¨rie¡±, diu sobre les persones
Eva Baltasar (Barcelona, 1978) tanca amb Mamut (Club Editor; Literatura Random House, en castell¨¤, i veu d¡¯Aina Clotet al audiollibre) una trilogia amb Permagel (2018, 28.000 exemplars) i Boulder(2020, 20.000), dels darrers fen¨°mens de les lletres catalanes, tan gran com la seva capacitat metaf¨°rica i la bandera de la misantropia que arboren personatges que semblen amagar trossets vitals de l¡¯autora.
Pregunta. Quins tres estadis representa el tr¨ªptic que ara tanca Mamut?
Resposta. No ¨¦s ben b¨¦ un tr¨ªptic. Permagel surt perqu¨¨ escric per a mi, perqu¨¨ vaig al psic¨°leg en trobar-me com desestructurada i ficciono per fer m¨¦s interessant el que hi ha, i aix¨° agafa un to molt diferent al de la poesia que feia. Veig el personatge com es va fent i m¡¯adono que vull con¨¨ixer m¨¦s dones d¡¯aquesta mena. I aix¨ª neixen una dona Boulder i una dona Mamut.
P. Marcades per la maternitat¡
R. S¨ª. La de Boulder ¨¦s una maternitat no desitjada, d¡¯alg¨² que vol construir-se com sigui; la de Mamut ¨¦s m¨¦s fruit d¡¯un instint biol¨°gic, no li interessa tant com a mare, sin¨® una mica com les bestioles. Ambdues viuen amb molta incomoditat, s¨®n outsiders¡ La dona de Permagel pateix; la de Boulder no troba les decisions encertades i la de Mamut s¨ª que ja pren decisions, dr¨¤stiques, que la porten a l¡¯isolament.
P. Els rerefons de les novel¡¤les es van radicalitzant, fins i tot en l¡¯estil¡
R. Les novel¡¤les s¡¯endureixen de fons i forma, cert. Mamut ¨¦s una escriptura molt m¨¦s austera; l¡¯he deixada en els ossos i prou. M¡¯ho demanava la protagonista.
¡°Tots tenim una cara oculta, en qu¨¨ tampoc aprofundim; no val mostrar o parlar nom¨¦s de la cara evident¡±
P. ?s m¨¦s vost¨¨?
R. M¡¯hi emmirallo m¨¦s que a Permagel, em reconec m¨¦s ara en la protagonista. ?s la dona que entenc millor.
P. ¡°All¨¤ on hi havia gent, el m¨®n era llard¨®s (¡) la gent s¨®n eixams, suma intel¡¤ligent de b¨¨sties nocives¡±, escriu. S¡¯ha accentuat la misantropia¡
R. Boulder encara era capa? de conviure; Mamut ja ¨¦s ¡®no tinc per qu¨¨ suportar-ho¡¯, ¨¦s s¨ª o no: ¨¦s incomod¨ªssim viure en societat i d¡¯aqu¨ª la fugida; tancada i autosuficient, sent satisfacci¨® en descobrir-se a ella mateixa.
P. La sexualitat mai ¨¦s plaent al llibre si no ¨¦s onanista i la radicalitat arriba fins i tot al sentiment de maternitat.
R. Tot aix¨° em problematitza a mi mateixa; a la vida, sovint anem on no vols anar; jo hi vaig, i com a escriptora i lectora tamb¨¦ m¡¯interessa aquest exercici¡ Existeix una maternitat poli¨¨drica, la protagonista voldria desitjar una vida sense fills¡ Tots tenim una cara molt fosca, tot tenim un mamut dintre; no m¡¯ha costat gaire baixar fins aqu¨ª.
P. La ciutat ¡°de dia fermentava, es corrompia comen?ant per la polpa de cadascun dels seus habitants¡±, escriu...
R. La vida a ciutat fa evident que, com a societat, anem cap al precipici, contents i amb els ulls tancats; almenys, les meves protagonistes hi cauran l¨²cides, realistes¡ El camp tampoc ¨¦s un beatus ille: la Catalunya rural ¨¦s un lloc on hi ha poca gent, per¨° id¨ªl¡¤lic, tampoc, ¨¦s tan tranquil com dur.
P. D¡¯on ve una visi¨® tan hostil de la vida?
R. ?s la meva cara fosca. No em sembla possible confiar en la gent. No n¡¯espero res, de la gent, per¨° tampoc l¡¯odio. Crec que tots tenim una cara oculta, en la qual tampoc aprofundim; mostrar o parlar nom¨¦s de la cara evident no val. Explorar l¡¯altre vessant em surt en la narrativa: les baixades a l¡¯infern s¨®n sempre interessants¡
P. A Mamut sura una societat explotadora en qu¨¨ ens refugiem en forats que bateja com a ¡°coves¡±: l¡¯oci, l¡¯esport, les xarxes socials¡
R. ?s que ens tanquem en aquestes coves i ens sentim afortunats, a sobre; amb aix¨° tapem els forats negres: tenim molta por a la intemp¨¨rie¡
P. De prescindir, la protagonista diu que ¨¦s el verb que ¡°allibera¡±. Hi ha a Mamut una voluntat estoica, f¨ªsica, per¨° tamb¨¦ moral?
R. El que ¨¦s material acaba essent moral i jo m¡¯ho aplico: soc estoica a la vida, tota la meva roba cap en dues maletes, i en aix¨° hi ha un component moral.
P. Mamut ha sortit poc despr¨¦s de Nus Schiele, el seu nou poemari des d¡¯Invertida (2017), inspirat en els quadres d¡¯Egon Schiele, l¡¯expressionista austr¨ªac.
R. Es creuava entre Permagel i Mamut...
P. ¡°Que tot aquest dolor / que tot aquest dolor es redueixi / a formes molt pures / a l¨ªmits de bellesa¡±, diu el primer poema. Podria ser la filosofia de fons de Mamut i de tota la trilogia.
R. Hi ha un cert transvasament: els dels quadres podrien ser personatges de les meves novel¡¤les, un punt escorxats.
P. ¡°No hi ha domini on no hi ha infant¡±, diu un altre vers¡
R. L¡¯infant de Mamut ¨¦s la puresa, per aix¨° ¨¦s f¨¤cil tacar-la, fer-li mal; si no pots controlar, respectar aquesta puresa que ¨¦s l¡¯infant¡ Fa el que fa perqu¨¨ l¡¯hauria tacat¡
P. El lector de Mamut pot trobar el final d¡¯una insensibilitat extrema.
R. Tots tenim dintre totes les cares; qui vegi el final de la novel¡¤la aix¨ª ¨¦s que s¡¯ha vist aquesta cara insensible.
P. Els poemes presenten tipogr¨¤ficament una forma quadrada i els versos van tots seguits: la sensaci¨® d¡¯acceleraci¨® ¨¦s m¨¤xima.
R. Volia que la lectura fos semblant a la d¡¯un quadre, on pots saltar a dalt, a la dreta, a baix¡ L¡¯art m¡¯interessa molt: miro i observo molt, a la vida; jo m¡¯omplo els ulls d¡¯art, de literatura, de la vida: no viatjo, ni miro tele ni premsa, nom¨¦s llegeixo autors morts¡
P. Crear tanta imatge ha de ser esgotador.
R. Treballo de valent amb el llenguatge, per¨° el que dono, ho rebo¡ Ara, Boulder em sembla barroc; no calen set imatges, amb una n¡¯hi ha d¡¯haver prou. Soc aqu¨ª, ara.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.