Els herois poden triomfar
Ja tenim al davant la figura completa, resultant del canvi de pell que Javier Cercas va iniciar l¡¯any 2019 amb Terra Alta, va prosseguir amb Independencia (2021) i ha culminat amb El castillo de Barbazul. El cam¨ª que va encetar aleshores l¡¯allunyava de l¡¯atmosfera ja carregada de l¡¯autoficci¨® i del terreny de la mem¨°ria hist¨°rica, i li permetia endinsar-se en un g¨¨nere que sempre l¡¯havia temptat: la narrativa d¡¯intriga policial. El cicle novel¡¤lesc sobre el mosso d¡¯esquadra Melchor Mar¨ªn ha estat una immersi¨® original en aquest ¨¤mbit molt gratificant per al lector. El thriller policial oferia a l¡¯autor l¡¯al¡¤licient de poder experimentar amb els l¨ªmits d¡¯una matriu ben establerta, fins i tot empenyent-los a un espai d¡¯intersecci¨® i empelta amb altres formats. Per¨°, a m¨¦s, implicava la possibilitat d¡¯un escorcoll literari en les zones fosques de la tramoia social que ¨¦s consubstancial al g¨¨nere. La figura resultant ¨¦s, al meu parer, magn¨ªfica.
Per les venes del projecte corria sang de la novel¡¤la del segle XIX, la que va configurar el model narratiu cl¨¤ssic que el modernisme i el postmodernisme del segle passat es van entestar a desmuntar i transgredir program¨¤ticament. De fet, el protagonista est¨¤ fet de la pasta dels herois d¡¯aquella narrativa i podem seguir tota la seva exist¨¨ncia (el seu ascens social i moral) des de la dura infantesa al barri de Sant Roc, el pas per la pres¨®, la redempci¨® gr¨¤cies a la lectura de Victor Hugo, els anys de professi¨® policial, amb la resoluci¨® de l¡¯assassinat d¡¯un empresari de la Terra Alta i, molt despr¨¦s, l¡¯any 2025, el de l¡¯extorsi¨® a l¡¯alcaldessa de Barcelona, fins a arribar al 2035 d¡¯El castillo de Barbazul. Melchor Mar¨ªn ¨¦s la gran creaci¨® de Cercas en aquesta trilogia, i ¨¦s per aix¨° que, tot i el funcionament exempt de cada t¨ªtol, l¡¯evoluci¨® que el personatge requereix nom¨¦s s¡¯aprecia en una lectura unit¨¤ria. L¡¯emoci¨® i el gaudi estan garantits.
Aqu¨ª Mar¨ªn ja no ¨¦s mosso sin¨® un pl¨¤cid bibliotecari a Gandesa que, tanmateix, suporta una motxilla for?a pesada. El policia taciturn, turmentat i al¡¤l¨¨rgic a la injust¨ªcia, fins al punt de restablir-la per la seva expeditiva i violenta m¨¤, est¨¤ encalmat per¨° no extingit. De cop i volta un succ¨¦s que afecta el nucli dels seus afectes, la desaparici¨® de la seva filla Cosette a Mallorca, el galvanitza i l¡¯obliga a tornar. I amb ell torna una colla d¡¯amics que conformen un escamot d¡¯intervenci¨® d¡¯all¨° m¨¦s cinematogr¨¤fic (¨¦s impossible no veure el relat). Disposats a esbrinar el misteri i, quan calgui, a enfrontar-se al Mal malgrat la immensa for?a d¡¯aquest, el grup engega un mecanisme d¡¯acci¨® trepidant, sense temps morts, molt ben travat narrativament. Cercas fa servir totes les eines compositives que jutja eficients en el muntatge del relat, com ara certs estereotips caracterials, les dilacions narratives que ens permeten recuperar l¡¯al¨¨ o els sobtats canvis d¡¯expectativa que generen sorpresa en el lector i una intriga renovada.
Com les precedents, aquesta presenta un m¨®n moral on la maldat inequ¨ªvoca est¨¤ disfressada sota les aparences del poder pol¨ªtic, econ¨°mic o fins i tot filantr¨°pic. Si en el m¨®n real combatre-la ¨¦s gaireb¨¦ una il¡¤lusi¨® ing¨¨nua, en els mons imaginaris el combat ¨¦s possible (potser necessari) i els herois poden triomfar. No deixa de ser un minso consol, aquesta just¨ªcia po¨¨tica, per¨° no per aix¨° Cercas (com el Tarantino d¡¯Once Upon a Time in Hollywood) hi renuncia.
Los vencejos. Fernando Aramburu
L¡¯¨¨xit, ho sabem, pot ser paralitzant. ?s per aix¨° que Aramburu, despr¨¦s de Patria, ha anat a l¡¯altre extrem del seu repertori, el de la construcci¨® ir¨°nica d¡¯una subjectivitat plena d¡¯esquerdes: el professor de filosofia Toni, decidit a su?cidar-se al cap d¡¯un any. Li ha sortit una novel¡¤la d¡¯un existencialisme alleugerit, on el costumisme, accentuat pel format de diari ¨ªntim, compensa la tristor d¡¯unes vides buides i on el costum de viure, sobretot quan troba l¡¯escalf de l¡¯amistat o l¡¯amor, acaba reeixint sobre la pulsi¨® autodestructiva. Els ocells del t¨ªtol apunten en aquesta direcci¨®: tornen any rere any, per¨° si cauen a terra ja no poden remuntar el vol sense ajuda. Lectura melanc¨°lica que proposa una visi¨® desencantada del viure com un anar minvant mica en mica fins a no quedar res.
Tusquets, 2021. 704 p¨¤gines. 22,90 euros
Volver a d¨®nde. Antonio Mu?oz Molina
Fruit suc¨®s de la pand¨¨mia, aquest assaig narratiu de Mu?oz Molina participa dels atractius de la ficci¨® tot i estar compost pels apunts d¡¯un diari ¨ªntim durant el confinament i les notes que va anar prenent en la represa de certa vida normal. El temps lent de la reclusi¨®, amarat de mem¨°ria i reflexi¨®, est¨¤ magn¨ªficament fixat en els fragments que constitueixen el text. D¡¯ells es despr¨¨n un doble descens mental, a la mateixa infantesa del poble, quan tot estava per venir i era possible, i al present de l¡¯escriptor consagrat que gaireb¨¦ ho t¨¦ tot a la seva esquena. Entremig, l¡¯an¨°mala situaci¨® d¡¯un m¨®n en stand by produeix angoixa i estupor, mentre la m¨¤ estesa de la cultura (la m¨²sica, la literatura) confirma ser un refugi protector.
Seix Barral, 2021. 352 p¨¤gines. 20,90 euros
Queridos ni?os. David Trueba
Som menors d¡¯edat per a l¡¯escriptor frustrat Basilio, El Hipop¨®tamo, assessor de comunicaci¨® d¡¯Amelia, la inexperta candidata que el partit de dretes Los Cuervos presenta a les eleccions generals per netejar la imatge de corrupci¨® sist¨¨mica, de cau de lladregots. Cim del cinisme, jemenfoutiste de tot altruisme i noblesa, Basilio ¨¦s el cronista perfecte des de les brutes canonades de la campanya electoral. A trav¨¦s d¡¯ell, Trueba dispara en totes direccions, als partits de tots colors, al m¨®n t¨¨rbol del periodisme pol¨ªtic, als nens de Basilio, els votants puerils i cecs que ensopeguen en la mateixa pedra. No en surt ben parat ni tan sols el reaccionari Basilio, inconscient que no deixa de ser una pe?a d¡¯un sol ¨²s de la qual es desfaran un cop s¡¯acabi la festa.
Anagrama, 2021. 4560 p¨¤gines. 19,90 euros
Una historia r¨ªdicula. Lu¨ªs Landero
Qui ¨¦s Marcial, l¡¯estrafolari narrador? Un llun¨¤tic risible, un pertorbat inquietant que treballa en un escorxador? ?s qui creu ser, un fil¨°sof amb idees sobre tot plegat que troba en el m¨®n animal un mirall on reflectir el m¨®n dels humans? Posseeix el poder mental de fer mal als seus enemics? ?s objecte d¡¯escarni o distorsiona la percepci¨® del que li passa? Totes aquestes preguntes formen part del joc d¡¯infer¨¨ncies que posa en marxa Landero i que s¡¯assembla molt al c¨¤lcul de fiabilitat a qu¨¨ ens obliga quotidianament la pluja de discursos que ens envolta. ?s cert que en el nostre temps post¨¨pic nom¨¦s queden ¨Ccom creu el narrador¨C hist¨°ries petites i rid¨ªcules? No ho s¨®n totes segons des d¡¯on es considerin?
Tusquets, 2022. 288 p¨¤gines. 19 euros
Cauterio. Luc¨ªa Lijtmaer
Grat¨ªssima sorpresa la d¡¯aquesta novel¡¤la constru?da en doble espiral i a dues veus femenines distanciades quatre segles: la fundadora de la comunitat de Gravesend (avui Brooklyn) Deborah Moody i una dona jove que viu a Barcelona el 2014. Les dues adrecen el seu relat a interlocutors en qui ja no creuen perqu¨¨ les han tra?t: Moody a D¨¦u i la jove a la seva exparella, activista de la nova esquerra i del vell masclisme. Una, Deborah, parla des de la mort, enterrada en vertical i en creu (creu del tra?at urb¨¤ que va dissenyar per a Gravesend); l¡¯altra des de Barcelona i Madrid, on es mou per cauteritzar la ferida de l¡¯abandonament. L¡¯arriscat doble relat funciona, l¡¯estil depurat de clix¨¦s, intel¡¤ligent, arrossega el lector i el recompensa amb una connexi¨® inesperada i t¨¨cnicament feli?.
Anagrama, 2022. 222 p¨¤gines. 18,90 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.