?lbum d¡¯imatges
¡®M¨¦s fotoperiodisme¡¯, al CCCB, no defuig la visi¨® intel¡¤lectualitzada de la imatge ¡®art¨ªstica¡¯
Tot i que el muntatge de La maleta mexicana va ser un desastre perqu¨¨ era impossible veure-hi res, m¨¦s enll¨¤ de paravents de reixat met¨¤l¡¤lic i corrues de gent amuntegada damunt dels min¨²sculs contactes clavats a les parets, l¡¯exposici¨® dels carrets perduts de Robert Capa, Gerda Taro i David Chim Seymour al MNAC ha estat un ¨¨xit. No ¨¦s corrent que un museu d¡¯art mostri una exposici¨® de fotoperiodisme, gaireb¨¦ sempre relegat a un segon pla quan es parla de fotografia des d¡¯un punt de vista art¨ªstic. Per¨° l¡¯excepcionalitat del tema i dels protagonistes s¡¯ho valia. Els or¨ªgens de Magnum es remunten precisament a aquesta aventura de Capa, Taro i Chim a la Guerra Civil espanyola. Morta Taro el 1938, els altres dos reporters m¨¦s George Rodger i Henri Cartier-Bresson van crear la m¨ªtica ag¨¨ncia el 1947 i es van repartir la feina de documentar el que passava al m¨®n. Capa i Chim moririen uns anys despr¨¦s, en plena feina. Cartier-Bresson no va deixar mai la seva mirada exquisida, per¨° indu?t per Capa, va optar per triar entre la vida i l¡¯art, i va donar prioritat a la vida. Una elecci¨® que en la majoria de casos ¡ªtret de l¡¯excepcional Cartier-Bresson¡ª ha acabat sent la causa que museus i col¡¤leccionistes s¡¯interessessin m¨¦s per l¡¯altra fotografia, la que neix amb el pictorialisme i creix amb les primeres avantguardes, la nova objectivitat i el surrealisme, no tant fruit de la immediatesa del dia a dia sin¨® de la dist¨¤ncia subliminal.
Per¨°, el fotoperiodisme atrau la gent, i iniciatives com el World Press Photo, organitzat per la Photographic Social Vision i presentat anualment des de fa vuit anys al Centre de Cultura Contempor¨¤nia de Barcelona, ha batut r¨¨cords d¡¯assist¨¨ncia. Per contra, el concurs, tamb¨¦ anual, de Photo Press, organitzat per La Caixa, ha deixat de celebrar-se perqu¨¨ els participants, instats per la visi¨® d¡¯un jurat selecte, han sucumbit perseguint m¨¦s el premi que no pas reflectint la realitat, pura i dura.
M¨¦s fotoperiodisme, que a partir d¡¯avui es pot veure al CCCB, organitzada tamb¨¦ pel Photografic Social Vision amb el suport de la Fundaci¨® Banc Sabadell, vindica la tasca dels professionals que estan al peu del can¨® i que sovint tenen molt poques plataformes per publicar el seu treball. Muntada a l¡¯entorn de quatre grans temes actuals (la vida quotidiana d¡¯una dona mutilada per una mina antipersones a l¡¯?frica, la Primavera ¨¤rab, el m¨®n del narcotr¨¤fic mexic¨¤ des de dins, o els desastres del tsunami del Jap¨®), l¡¯exposici¨® tampoc no defuig la visi¨® intel¡¤lectualitzada pr¨°pia de la fotografia art¨ªstica en la qual clarament se situen, per exemple, Jordi Bernad¨® (Lleida, 1966) o Edwuard Burtynsky (Ontario, 1955).
Fins dissabte encara es pot veure l¡¯obra de Jordi Bernad¨® (Lleida, 1966) a Senda, formada per un conjunt no gaire unitari per¨°, com sempre, amb vistes sorprenents: uns elegants jardins gla?ats d¡¯Estocolm o Helsinki, la liquidaci¨® de Pares Noels de Les Fonts de Rub¨ª, o la Barcelona insulsa i desangelada del F¨°rum junt amb la m¨¦s d¡¯estar per casa dels suburbis tremendament llatins. Lluny de la ironia i el sarcasme del fot¨°graf lleidat¨¤, el canadenc Edward Burtynsky (1955) copsa la inquietant bellesa dels desastres ecol¨°gics, a la vegada que els denuncia. Amb el t¨ªtol de L¡¯home i la terra tret de l¡¯autor l¡¯anarquista Elis¨¦e Reclus, Burtynsky passeja la seva mirada n¨ªtida per l¡¯erosi¨® humana a les immaculades pedreres de marbre de Carrara o del Macael ib¨¨ric, els malvats residus de n¨ªquel i petroli del seu Ontario natal, l¡¯arabesc aclaparador de les autopistes de Los Angeles, els immensos vaixells desguassats de Bangla Desh o les implacables ciutats dormitori xineses.
Completa aquest ventall fotogr¨¤fic la variada col¡¤lecci¨® Margulies, exposada a Foto Colectania i la Fundaci¨® Su?ol, que repassa bona part del segle XX i que, malgrat abs¨¨ncies molt destacades, abra?a dels pioners i espl¨¨ndids Berencie Abott, Walker Evans i August Sander a l¡¯espectacular posada en escena de la mort a Kabul del 2001, obra de Luc Delahaye, a mig cam¨ª entre la foto documental i el pictoralisme m¨¦s esteticista i pret¨¨rit.
M?S FOTOPERIODISME
VISA POUR L'IMAGE
CCCB
Montalegre, 5, Barcelona
Fins al 28 de maig
JORDI BERNAD?
Galeria Senda
Consell de Cent, 337, Barcelona
Fins al 3 de mar?
EDWARD BURTYNSKY.
L'HOME I LA TERRA
Tecla Sala
Av. Josep Tarradellas, 44
L'Hospitalet de Llobregat
Fins a l'11 de mar?
LA MORADA DEL HOMBRE
COL¡¤LECCI? MARTIN Z. MARGULIES
Fundaci¨® Foto Colectania
Juli¨¢n Romea, 6, D2, Barcelona
Fundaci¨® Su?ol
Pg. de Gr¨¤cia, 98, Barcelona
Fins al 16 de juny
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.