¡°Som capa?os de crear infraestructures, per¨° no de mantenir-les¡±
Despr¨¦s d¡¯un par¨¨ntesi d¡¯un any, l¡¯actriu Pilar Almeria (Alcoi, 1958) ha repr¨¦s en solitari la direcci¨® del Teatre Micalet de Val¨¨ncia mantenint les regnes de la companyia que porta el mateix nom que el centre teatral del carrer de Guillem de Castro. ?s una nova etapa d¡¯una companyia i d¡¯un teatre que van n¨¤ixer junts. I una nova etapa per a Pilar Almeria, que fa un par¨¨ntesi breu en la seua faena d¡¯actriu. ¡°Durant aquests mesos m¡¯ocupar¨¦ d¡¯engegar aquest projecte i hi dedicar¨¦ una part de la meua vida, per¨°,¡±, aclareix, ¡°sense renunciar a la meua faena en altres companyies, com sempre he fet, o a les faenes en la ind¨²stria audiovisual¡±.
Pregunta. Sembla que ¨²ltimament la seua vida est¨¤ marcada per par¨¨ntesis.
Resposat. S¨ª, est¨¤ dirigida per par¨¨ntesis, perqu¨¨ son temps de canvis. El projecte de centre de producci¨® que durant anys plantej¨¤rem en el teatre Micalet no podia seguir per falta de suport i hav¨ªem de replantejar-lo. Abans, produ¨ªem i, de tant en tant, program¨¤vem. Ara ¨¦s diferent. Ha deixat de ser un centre de producci¨® teatral i ha esdevingut un teatre amb programaci¨® que, de tant en tant, far¨¤ alguna producci¨® de la companyia.
P. Com queda la companyia el Micalet?
R. Ara mateix, com a directora art¨ªstica, nom¨¦s quede jo. En l¡¯empresa continue sent s¨°cia de Joan, per¨° la gestione jo. Quant als treballadors, com deia Llu¨ªs Pasqual, en som quatre i el caporal, per¨° nosaltres de veritat. La hist¨°ria ¨¦s aqueixa, vam comen?ar tres socis, Joan, Ximo Solano i jo, que aport¨¤vem els diners. Jo treballava molt en doblatge, fins i tot en les primeres s¨¨ries de Canal 9. Hi havia unes taquilles que repart¨ªem fins que vam tenir un suport que ens permetia fer les coses d¡¯una manera racional, com es farien en un altre lloc, encara que amb menys diners.
P. Tenien un model?
R. Est¨¤vem bojos, per¨° pens¨¤vem que podia ser una esp¨¨cie de Teatre Lliure. La nostra primera il¡¤lusi¨® era fer un teatre en valenci¨¤, un projecte de producci¨® i exhibici¨® d¡¯espectacles, d¡¯una companyia que poguera treballar cont¨ªnuament amb un equip estable i que aix¨° menara a una manera de fer les coses, i ¨¦s el que, amb m¨¦s dificultats els primers anys, arrib¨¤rem a fer durant un per¨ªode de temps. Almenys, era el que m¨¦s s¡¯assemblava a all¨° que nosaltres imagin¨¤vem del projecte.
P. Per qu¨¨ ho deixaren el 2011?
R. Ens vam equivocar, perqu¨¨ era un projecte que no interessava la ciutat.
P. La ciutat?
R. La ciutat, s¨ª, vull dir; els pol¨ªtics, no. El p¨²blic hi va respondre. Per aix¨° nosaltres no acab¨¤vem d¡¯entendre-ho. Es van fer unes produccions de teatre arriscades, fent coses d¡¯autors com Bertolt Brecht, una producci¨® de 18 persones, que era una tasca pr¨°pia del centre dram¨¤tic, per¨° comercialment no era viable. En el fons ¨¦rem aix¨°, un centre dram¨¤tic en valenci¨¤, i pense que si el projecte haguera interessat, hi haurien donat suport.
P. La Generalitat s¨ª que va contribuir a construir el teatre.
R. S¨ª, per¨° no s¨¦ qu¨¨ passa en aquesta terra, que s¨®n capa?os de crear les infraestructures, per¨° no de mantenir-les. Quan ja hem fet el castell, el tirem a terra. Parle de la gent a qui paguem perqu¨¨ ens administren els diners. En un moment de crisi brutal com aquesta, podr¨ªem tenir retallades, per¨° no estar en perill d¡¯extinci¨®, com estem en aquest moment. Invertir en teatre, invertir en cultura ¨¦sinvertir en la gent. Si els nostres pol¨ªtics no pensen que invertir en cultura ¨¦s necessari, ¨¦s que parlem d¡¯un pa¨ªs molt poc civilitzat.
P. En aquest context, ¨¦s significatiu que h¨¤geu inaugurat la nova etapa i la nova temporada del Micalet amb Xavi Castillo, perqu¨¨ sol funcionar sense ajudes i, fins i tot, contra les ajudes? No es pot viure sense suport p¨²blic, per¨° ho intenteu.
R. No tenim cap altre remei. Personalment, considere que una sala com el Micalet ¨¦s imprescindible per a la ciutat de Val¨¨ncia, perqu¨¨ ofereix una oferta molt diferenciada, una oferta ¨ªntegrament en valenci¨¤ que no t¨¦ cap sala ara mateix. Intentar¨¦ canviar el finan?ament, implicar-hi les institucions, fins i tot, entitats privades, que puguen ser sensibles a aquest tipus de programaci¨®. S¨¦ que ser¨¤ complicat i ara mateix he de dir que ser¨¤ una cosa molt voluntarista, com tot el que passa en la professi¨®, que est¨¤ totalment amateuritzada.
P. Amateuritzada?
R. S¨ª, tothom treballa en bars i fa teatre.
P. Aix¨° dels bars es deia en la producci¨® Val¨¨ntia, que ¨¦s l¡¯espectacle seg¨¹ent que tenen en cartera.
R. ?s que ¨¦s cert. Que el segon muntatge siga Val¨¨ntia no ¨¦s casual, volem que la sala siga tamb¨¦ un espai on es puguen dir coses que potser no es poden dir en altres llocs.
P. Com a gestora, ha estat 17 anys en el Micalet. S¡¯atreveix a imaginar-ne 17 m¨¦s?
R. Ho intentar¨¦, no m¡¯importaria, perqu¨¨ el Teatre Micalet ha estat per a mi un projecte vital, 17 anys dels 25 de la meua vida professional hi han estat lligats. Espere que amb pas del temps les coses puguen canviar, puguem trobar una manera diferent de fer m¨¦s produccions de la companyia i que es puguen exhibir cont¨ªnuament.
P. Hi ha en cartera cap producci¨® pr¨°pia?
R. Farem Poseu-me les ulleres, que no ¨¦s nova. Per¨° abans programarem La tossuderia, Com a pedres, del Pont Flotant, i Els dolents de Shakespeare, amb l¡¯actor Manel Barcel¨®.
P. El musical Ballant ballant va ser l¡¯¨¨xit m¨¦s destacat del Micalet, igual que Besos en el cas d¡¯Albena. Es poden repetir ¨¨xits com aquests? ?s a dir, causar sensaci¨® amb una producci¨® comercial i de qualitat que alleuge temps de crisi com els actuals.
R. S¨ª, la idea seria aquesta, perqu¨¨ all¨° comercial no est¨¤ renyit amb la qualitat. Per¨° no ¨¦s tan senzill trobar una obra en qu¨¨ pugues dir les coses que vols i connectar alhora amb el p¨²blic. No n¡¯hi ha f¨®rmules, tothom et dir¨¤ el mateix. A voltes es busca, com podria fer-ho en un moment com aquest? No se sap, no n¡¯hi ha f¨®rmules.
P. En un pa¨ªs com aquest, amb solv¨¨ncia professional en el teatre i la m¨²sica, no serien una opci¨® interessant els musicals?
R. I tant, per¨° s¨®n cars pel que fa al muntatge.
P. I un musical pobre?
R. Fins i tot el musical m¨¦s pobre, perqu¨¨ siga m¨ªnimament digne, ¨¦s car. Som en el proc¨¦s de trobar com podem funcionar, qu¨¨ cal fer perqu¨¨ la gent continue venint al teatre. L¡¯¨²nic que hi ha trobat la f¨®rmula, de moment, ¨¦s Xavi Castillo. No ¨¦s que l¡¯haja trobada, ¨¦s que li ha eixit.
P. Quin feedback ha tingut quan parlava de tornar a dur el Micalet?
R. Uns quants m¡¯han dit que estava una mica guillada. En canvi, molt¨ªssima gent de la professi¨® m¡¯ha dit que gr¨¤cies per intentar-ho, que estarien al meu costat. I aix¨° reconforta, com tamb¨¦ reconforta el suport de la Societat Coral el Micalet.
P. Com a actriu, vost¨¦ ha treballat molt el doblatge, amb premis inclosos. Actualment el doblatge est¨¤ tan malament com sembla?
R. El doblatge ara mateix no existeix. ?s mort.
P. Podria reviscolar?
R. Caldria buscar un altre tipus de mercats, perqu¨¨ se l¡¯han carregat totalment. Ha vingut un moment de canvi brutal i pense que intenten provar un model per al qual el pa¨ªs no est¨¤ preparat. Perqu¨¨, per exemple, si vols que les empreses invertisquen en cultura, necessites una llei de mecenatge que funcione. Ac¨ª s¡¯ha volgut fer el canvi, tot i que la llei de mecenatge encara est¨¤ pendent. Treballem en un buit d¡¯esquemes i una de les opcions era: ¡°Em quede a casa fins que vegem per on va a?¨°¡±. I l¡¯altra: ¡°ens posem en marxa i ja anirem trobant les f¨®rmules¡±. Com ho far¨¦? M¡¯he cansat de repetir-ho: no ho s¨¦, sincerament. Per¨° crec que des del moviment trobarem la manera de fer-ho. No des de casa.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.