Ramon Madaula : ¡°L¡¯¨¨xit seria poder viure d¡¯aix¨°¡±
Passa de ser moss¨¨n sospit¨®s de peder¨¤stia a professor acusat d¡¯assetjador
De sacerdot sospit¨®s de peder¨¤stia a professor acusat d¡¯assetjament sexual, poca broma. Ramon Madaula ha passat en poques setmanes ¡ªamb parada de vacances a Formentera¡ª d¡¯un personatge molt complex i t¨¨rbol a un altre que no ho ¨¦s menys. L¡¯obra del sacerdot, Dubte, que dirigia la seva dona, S¨ªlvia Munt, va ser un dels ¨¨xits de l¡¯¨²ltim festival Grec i tornar¨¤ aquesta temporada als escenaris, mentre que la del professor, una posada en escena de la c¨¨lebre i controvertida Oleanna, de David Mamet, que firma David Selvas, arrenca al teatre Romea la setmana que ve. Madaula ¨¦s, a m¨¦s, not¨ªcia per un tercer personatge, menys recargolat, Gonzalo Chac¨®n y Mart¨ªnez del Castillo, contador mayor de Castilla, mestre-sala i mentor d¡¯Isabel la Cat¨°lica, a qui personifica a la s¨¨rie televisiva sobre la reina. Li deixo anar aix¨ª d¡¯entrada que una amiga m¡¯ha dit que est¨¤ irresistible en el paper i reacciona amb aclaparada incredulitat, desconcertat i tancant l¡¯assumpte amb un gest amb la m¨¤. No es considera guapo, carai!
?¡°Les s¨¨ries en general no m¡¯entusiasmen, per¨° aquesta t¨¦ rigor, i mira quina contradicci¨® en aquests moments confusos: la s¨¨rie sobre la gran reina espanyola ¨¦s en bona mesura un producte molt catal¨¤, amb la direcci¨® i la meitat del repartiment, inclosa la sobirana (la barcelonina Michelle Jenner), catalanes¡±. Apunto que ¨¦s una mica com Els Tudor per¨° ambientada a Castella. Fa que s¨ª amb el cap. ¡°I amb quatre peles, per¨° els guions s¨®n molt rigorosos hist¨°ricament i, tenint en compte, l¡¯esc¨¤s pressupost est¨¤ molt b¨¦¡±.
Sembla que a Oleanna han optat per disminuir la c¨¤rrega sexual de la pe?a. ¡°Pensem que ¨¦s secund¨¤ria. ?s al que s¡¯aferra ella, l¡¯alumna, per tenir poder sobre el professor. Per¨° l¡¯assetjament no ¨¦s el tema¡±. Moss¨¨n pederasta, professor assetjador... ¡°S¨ª, ho vaig pensar de seguida, el que m¡¯agrada d¡¯ells ¨¦s que s¨®n personatges ambivalents i ambigus. Per¨° a Dubte era important saber si hi havia hagut o no alguna cosa i aqu¨ª ¨¦s nom¨¦s un pretext per explicar com dues persones no es poden entendre. De fet, tot el que passa entre ells i ¨¦s motiu de den¨²ncia de l¡¯alumna ho veu l¡¯espectador en escena. Realment, el que ella no suporta ¨¦s l¡¯ab¨²s de poder¡±.
Li comento a l¡¯actor que sembla que est¨¤ en un moment dol? de la seva carrera. ¡°No, no, est¨¤s equivocat, a Catalunya i a Espa-nya el sostre d¡¯un actor ¨¦s poder viure d¡¯aix¨°, del teatre. Aix¨° ¨¦s l¡¯¨¨xit. I ¨¦s impossible. Jo en realitat no puc. Vaig tirant, com tants, ara va b¨¦ per¨° pots passar a estar sis mesos sense que ning¨² no et truqui. Aquesta ¨¦s la vida dels actors d¡¯aquest pa¨ªs. D¡¯una gran fragilitat. S¡¯ha de viure d¡¯altres coses, de la televisi¨®. No est¨¤s mai en el moment que ja ho has aconseguit, que ja va endavant. A Catalunya nom¨¦s Paco Mor¨¢n i Pepe Rubianes vivien del teatre. Per aquesta por del buit, consubstancial a la professi¨® jo sempre intento impulsar projectes, obres que m¡¯agraden¡±.
Li pregunto quina classe d¡¯actor ¨¦s. Durant un instant mira l¡¯infinit i els ulls d¡¯un blau sorprenent semblen reflectir l¡¯aigua del mar a Es C¨°dol Foradat, el seu parad¨ªs formenterenc. ¡°A mi aquesta feina em costa molt. Per¨° no ho dic per falsa mod¨¨stia, la feina dels actors als qui els surt tot amb facilitat no m¡¯interessa gaire. Pateixo molt. Per¨° ¨¦s que aixecar un personatge ¨¦s una feina d¡¯atleta. Has d¡¯ensopegar, tornar-te a posar de peu, dedicar-li molt d¡¯esfor? i moltes hores. Aspiro que es vegi una persona a l¡¯escenari, no un actor interpretant-la. ?s una feina dif¨ªcil, dura i pesada. Comparable en molts sentits a l¡¯esport professional¡±. Dels seus papers preferits diu que tant li fa el drama, la com¨¨dia o els cl¨¤ssics, el que li cal ¨¦s entendre el que est¨¤ fent, ¡°si empatitzo amb el personatge surt el millor de mi¡±.
Madaula ha fet poc Shakespeare. ¡°Nom¨¦s un, El mercader de Ven¨¨cia al Teatre Nacional de Catalunya (TNC), la temporada passada, en el paper de Shylock. B¨¦, de fet, vaig fer de Romeu en un Romeu i Julieta que va muntar Joan Oll¨¦ fa molts anys, quan jo encara estudiava¡±. Li agradaria fer-ne m¨¦s? ¡°Dep¨¨n m¨¦s de amb qui que l¡¯obra en si. El meu autor preferit realment ¨¦s Tx¨¨khov, el que m¨¦s m¡¯emociona. Aqu¨ª mai he sabut fer-ho del tot b¨¦. Saps qu¨¨ t¨¦ d¡¯extraordinari, el teatre?¡±, diu de sobte agitant les mans sobre el marbre de la taula. ¡°Els guions sempre s¨®n bon¨ªssims; ¨¦s clar, com els guionistes s¨®n Shakespeare, Tx¨¨khov, Mamet... defensar hist¨°ries aix¨ª ¨¦s el que m¡¯apassiona¡±.
Treballar en s¨¨ries de TV-3 de gran audi¨¨ncia com Ventdelpl¨¤ l¡¯ha convertit en una cara popular. Fam¨®s? ¡°Deixem-ho en famoset, la fama ¨¦s Messi. De fet, aix¨° del star system catal¨¤ ¨¦s una de les ximpleries m¨¦s grans que he sentit mai. Una estrella ¨¦s alg¨² que produeix i mou diners i aqu¨ª no hi ha res de tot aix¨°¡±.
De treballar amb la parella, una cosa que s¡¯estila en l¡¯escena catalana (funcionen molt b¨¦ els t¨¤ndems Calixto Bieito-Roser Cam¨ª o Julio Manrique-Cristina Genebat), considera que ¡°¨¦s perfecte; si no et dediques al mateix l¡¯empatia ¨¦s dif¨ªcil. Treballar amb la parella facilita les coses. La S¨ªlvia sap el que passo jo i viceversa. Ens agrada treballar junts. No em sembla tan especial: Catalunya ¨¦s plena de negocis en qu¨¨ treballen marit i muller i a ning¨² no li sorpr¨¨n¡±.
Graduat amb la Lloll
Ramon Madaula (Sabadell, 1962) es va graduar en Interpretaci¨® a l'Institut del Teatre el 1984. A la mateixa promoci¨® pertanyia Lloll Beltran, amb qui recorda un taller en qu¨¨ interpretaven una escena d'El graduado, on la Lloll feia de Mrs. Robinson.
De treballar amb Flotats, al Cyrano i ?ngels a Am¨¨rica, en destaca que va ser una "experi¨¨ncia forta" i que en va aprendre molt.
Tot i que ha fet pel¡¤l¨ªcules i treballa en la pr¨°xima de Jordi Cadena, diu que considera el cinema com una assignatura pendent.
No ressalta especialment cap dels seus treballs, sin¨® m¨¦s aviat moments i funcions concretes en qu¨¨ "notes on tot flueix". S'emociona quan parla de Dansa d'agost (l'any 1993 al Lliure), i de la pres¨¨ncia en el repartiment del desaparegut Josep Montany¨¨s.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.