¡°No sabem vendre la nostra literatura¡±
La primavera a Pequ¨ªn, particular dietari la breu estada com a professor que va fer a Xina
L¡¯aquarel¡¤la de Qi Baishi gaireb¨¦ no t¨¦ color. S¡¯hi veuen dos insectes i fulles verdes primetes. ?s de les poques coses que va portar de la Xina l¡¯escriptor, traductor i deg¨¤ de la Instituci¨® de les Lletres Catalanes (ILC) Francesc Parcerisas (Begues, 1944). L¡¯ha utilitzada per a la portada de La primavera a Pequ¨ªn (Quaderns Crema), particular dietari d¡¯aquella breu estada com a professor que va fer al gegant asi¨¤tic el maig del 2011; la il¡¤lustraci¨® funciona com a met¨¤fora del llibre, anotacions d¡¯un ¡°badoc t¨ªmid¡±: la mirada despullada, un estil breu, net i clar, com els versos de cl¨¤ssics xinesos que adapta i que, amb la reproducci¨® dels somnis que tenia, van esquitxant les anotacions. Un cuidat i curi¨®s artefacte literari, debut en l¡¯autobiografia.
Pregunta. Envejable capacitat la de recordar els somnis.
Resposta. Em cost¨¤ molt¨ªssim, perqu¨¨ se te¡¯n van directament al final. Em despertava i m¡¯obligava a escriure-ho; i ¨¦s dif¨ªcil, perqu¨¨ no hi ha argument, ni paraules... Em sembl¨¤ que somni i realitat que desconeixia feien mirall un de l¡¯altra.
P. Marxa a la Xina amb un imaginari ben particular, de gent inquietant: Fu Manx¨², les Haza?as b¨¦licas i la Xina maoista¡
R. ?s fruit del meu bagatge cultural; la veritat ¨¦s que avui ni l¡¯exotisme ni el comunisme no es veuen, deuen formar part del substrat; s¨ª que hi ha un decorat que funciona a trav¨¦s de par¨¤metres desconeguts pels occidentals, per¨° a sota hi ha uns comportaments no gaire allunyats dels nostres, llevat que es veu m¨¦s el transvasament de la gent del camp a la ciutat, que moltes persones dormen on treballen¡ Per¨° els pisos s¨®n tan cars com els de Barcelona, per exemple.
Carner i la BCNegra
¡°Sense enfarfegar¡±, diu ell mateix, per¨° el dietari de Francesc Parcerisas est¨¤ salpebrat amb un l¨¨xic ric, inusual: esbarriat, folga, xalest... ¡°Els catalans sempre estem tenallats per la llengua; l¡¯¨²s de paraules aix¨ª funciona per mi com la decoraci¨® d¡¯interiors, on de sobte hi poses una pe?a de contrast; jo reclamo poder-hi jugar si es fa amb naturalitat¡±. Tamb¨¦ ho demana el Parcerisas traductor, que acaba de guanyar el quart premi Palau i Fabre d¡¯assaig amb Sense mans. Met¨¤fores i papers sobre la traducci¨®, on analitza l¡¯ofici a partir de la seva biografia. ¡°Fer parlar escriptors del XIX amb la llengua barcelonina del XXI ¨¦s una bestiesa; no saber llegir avui una traducci¨® feta per Josep Carner o per Gald¨®s ¨¦s un empobriment brutal¡±.
L¡¯altre lament de Parcerisas ve de la m¨¤ de la ¡°prec¨¤ria¡± professionalitzaci¨® del sector de l¡¯escriptura a Catalunya. ¡°Als anys seixanta i setanta entre for?a gent v¨¤rem fer molt¨ªssim per aquesta professionalitzaci¨®: cre¨¤rem l¡¯Associaci¨® d¡¯Escriptors en Llengua Catalana i recuper¨¤rem la Instituci¨® de les Lletres Catalanes¡±. Ara pensa que no es juguen b¨¦ les cartes: ¡°Tenim un esdeveniment com la BCNegra i l¡¯acabem convertint en un escenari urb¨¤ m¨¦s per a escriptors estrangers que no pas per als catalans¡±.
P. De les miniatures detallistes que fa, ¨¦s curiosa la dels xinesos que porten els seus parents grans a la pla?a de Tiananmen.
R. S¨ª, hi duen els avis o pares ja molt grans. S¨®n fam¨ªlies que van a acomiadar-se d¡¯un m¨®n i uns ideals. L¡¯¨²nic retrat p¨²blic de Mao el vaig trobar all¨¤, per¨° en el seu mausoleu no hi ha cues. Tinc la sensaci¨® que el comunisme, que no es veu enlloc, ¨¦s una manera diferent de fer funcionar el sistema capitalista, de gestionar inversions¡ La preocupaci¨® dels joves ¨¦s comprar pis i, si s¨®n del camp, com instal¡¤lar-se a ciutat.
P. No se¡¯l veu al dietari gaire esperan?at amb la vida.
R. ?s que es veu, aqu¨ª i arreu, que el m¨®n ¨¦s dels espavilats, dels qui serpentegen, que s¨®n els que en treuen profit; el vell m¨®n, el del coneixement, el de l¡¯esfor?, no ¨¦s el que est¨¤ a l¡¯horitz¨®. Em preocupa l¡¯extremitat amb qu¨¨ vivim; hem vist un congr¨¦s de m¨°bils a Barcelona i, alhora, la mis¨¨ria individual ¨¦s m¨¦s gran que mai¡ Tinc una actitud decebuda perqu¨¨ estic desconcertat en no tenir els par¨¤metres i la seguretat de com enfocar els canvis tan r¨¤pids d¡¯aquesta vida.
P. Hi ha certa actitud moral davant els fets de la vida quotidiana, com tamb¨¦ en els seus versos, com ara els de L¡¯edat d¡¯or. Aplica a La primavera a Pequ¨ªn l¡¯ideari de la poesia de l¡¯experi¨¨ncia?
R. Potser l¡¯actitud hi est¨¤ relacionada. Per al dietari, deliberadament, no he investigat i m¡¯he assegut a mirar. Pots fer poesia des del quotidi¨¤; all¨° de cada dia que t¨¦ un pes que et fa escriure, la cosa petita que et fa despertar la sensibilitat m¨¦s esmolada; el record sempre ve marcat per aquestes coses¡ Estic treballant en una autobiografia a partir dels llibres llegits, com a lectures, per¨° tamb¨¦ com a objectes que m¡¯evoquen moments de la vida.
P. Aquest plantejament explica la senzillesa que emana del llibre, en els fets i en el llenguatge?
R. La senzillesa ja surt en els meus darrers poemaris. Em sorpr¨¨n l¡¯excessiu pes que donem a la consci¨¨ncia, un pecat occidental. Sembla que tot hagi de tenir una ra¨® i nosaltres haguem de ser el centre de tot¡ Que no ens podem banyar dos cops en el mateix riu? I qu¨¨? Pensar que som m¨¦s importants que el riu ¨¦s un desastre; oblidem la for?a de les coses en si. El Cogito, ergo sum de Descartes est¨¤ molt b¨¦ per als homes, per¨° no explica res de res. Wittgenstein ve a dir que nom¨¦s podem pensar el que podem dir; ¨¦s mentida: perdre el pare, abra?ar un fill... no tenim paraules per a tot aix¨° i, en canvi, el qu¨¨ ens fa pensar i sentir! L¡¯estil? La millor escriptura ¨¦s la que raja com un torrent clar.
P. El que una mica m¨¦s s¡¯emporta el torrent de la llei ¨°mnibus ha estat la ILC.
R. Els pol¨ªtics es malfien d¡¯all¨° ja fet per d¡¯altres; no existeix en pol¨ªtica el sentit de la continu?tat, i, a sobre, hi ha un afany administrativista excessiu; a aix¨° se li afegeix que la literatura ha estat sempre la Ventafocs de la cultura: a Gaud¨ª no l¡¯has de traduir, a Riba, s¨ª; per aix¨° som de segon rengle. Entre aix¨° i que no ens sabem vendre¡
P. Vendre¡¯ns?
R. S¨ª, anem de poble de grans comerciants per¨° no sabem vendre la nostra literatura; ni en tenim els coneixements ni l¡¯orgull per fer-ho. La Rambla de Barcelona ¨¦s tota literatura: catalana, castellana i estrangera, i amb prou feines hi ha una guia. Tenim una Rodoreda, o una Aurora Bertrana, que d¡¯aquella foto de hawaiana els francesos ja n¡¯haurien fet segells, i res. ?s aix¨°, i una alta producci¨® en mans d¡¯editorials grosses de matrius castellanes, el que fa que el sector es mantingui pels segells petits. Aix¨° explica en part la precarietat.
P. I la manca de mercat com¨² amb Val¨¨ncia i Mallorca?
R. Tenim un problema de dimensi¨® de mercat, petit i amb el musclo zebra: una literatura castellana que ¨¦s una compet¨¨ncia brutal. I la fragmentaci¨® del mercat fa que a Barcelona et costi trobar volums de la valenciana 3 i 4 o hagi de tancar l¡¯Espai Mallorca. Aix¨°, en una cultura que parla de l¡¯orgull de tenir Joanot Martorell i Ramon Llull! Un Llull amb el qual no sabem engrescar els nanos: un aventurer que apr¨¨n lleng¨¹es amb un esclau moro...
P. L¡¯escola tamb¨¦ falla?
R. ?s que s¡¯han perdut els conceptes b¨¤sics. Ara tot ho arreglen fent fer dossiers, per¨° per fer-ne cal dominar abans el context, saber si l¡¯ordre ¨¦s Egipte, Gr¨¨cia i Roma. I aix¨° avui no ho saben.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.