Vine al Saloon (del c¨°mic), foraster
El western en el tebeo centra la nova edici¨® de la gran cita barcelonina amb les vinyetes
Bang!, Hooka Hey!, Yeah!, Tatarata Tataratatata! En pocs llocs ressona el western ¡ªtrets, xiscles dels indis, cornetes de la cavalleria¡ª amb tanta for?a i emoci¨® com a les vinyetes dels c¨°mics. I ¨¦s que aquestes petites finestres de paper s¨®n capaces d¡¯obrir-se, pel mestratge dels dibuixants, a horitzons tan amplis com els de Monument Valley, dels films de John Ford (i, alhora, de detallar en primer pla la intensitat de l¡¯esclat d¡¯un rev¨°lver en un carrer¨® polseg¨®s d¡¯Abilene). Tot el Far West ha trobat cabuda en el c¨°mic, des de l¡¯aventura dels cowboys i l¡¯¨¨pica de les caravanes fins al gallet f¨¤cil dels pistolers i l¡¯exultant llibertat dels pellroges. La relaci¨® del g¨¨nere amb les historietes ve de lluny, i tots dos, western i c¨°mic, han viatjat (cavalcat, podem estar temptats de dir) junts des de molt aviat. El Sal¨® del C¨°mic de Barcelona es transmuta aquest any en Saloon per tal d¡¯oferir una panor¨¤mica d¡¯aquesta fruct¨ªfera relaci¨®. I ofereix com un dels seus atractius principals una gran exposici¨®, Per un grapat de c¨°mics, que inclou p¨¤gines originals, ambientacions (s¡¯exhibeix una dilig¨¨ncia!) i fins m¨²sica. Les portes batents del Saloon s¡¯obren avui a la Fira de Montju?c.
El programa del Sal¨® del C¨°mic ¡ª20.000 metres quadrats, 141 expositors, previsi¨® de 100.000 visitants¡ª no s¡¯esgota ni de bon tros en aquesta atractiva i vivencial (!) exploraci¨® dels lla?os de la historieta amb el western. Si fins i tot hi ser¨¤ el creador de les Tortugues Ninja ¡ªaquests grans icones culturals¡ª, Kevin Eastman!
Altres exposicions aborden els 75 anys de Superman, els 50 anys de dos dels grups m¨¦s veterans de superherois, la Patrulla X i Los Vengadores (Superamics per sempre), el centenari d¡¯un dels nostres grans cl¨¤ssics ¡ªel dibuixant Ambr¨®s¡ª, la pres¨¨ncia de la crisi en l¡¯humor gr¨¤fic i el c¨°mic (L¡¯humor no es retalla) o els quaderns de viatges. Tamb¨¦ tenen exposici¨® Vost¨¨, guardonat amb el premi al millor fanzine l¡¯edici¨® passada, Lola Lorente (autor revelaci¨® 2012) i Jos¨¦ Domingo, autor de la inqualificable Aventuras de un oficinista japon¨¦s, i Jos¨¦ Ortiz (Millor obra nacional i Gran Premi del sal¨® respectivament l¡¯any passat).
Li dic amb tota sinceritat al director del sal¨®, Carles Santamar¨ªa, que amb prou feines puc esperar a pujar al pescant de la dilig¨¨ncia i fer de Ringo Kidd, en la mesura de les meves possibilitats (tremoleu, chiricahues!). Quin punt¨¤s! ¡°Ens l¡¯ha proporcionat la mateixa empresa que l¡¯any passat ens va aconseguir el Jepp Willys per il¡¤lustrar els c¨°mics de Haza?as B¨¦licas¡±, respon amb un somriure comprensiu Santamar¨ªa. ¡°Cada edici¨® renovem l¡¯oferta, amb nous eixos tem¨¤tics, noves tend¨¨ncies i un gran tema gen¨¨ric ¡ªcom ara el western¡ª que ens permeti enlla?ar el c¨°mic amb la resta del m¨®n¡±. El western, subratlla el director, ¨¦s un dels g¨¨neres m¨¦s fruct¨ªfers per al c¨°mic. I en realitat, afegeix, la historieta europea ha fet tant pel g¨¨nere com el cinema de Hollywood. Per un grapat de c¨°mics exhibeix 233 originals i, a m¨¦s, ofereix diverses activitats, com ara confer¨¨ncies, classes magistrals i fins i tot m¨²sica: al saloon del sal¨® el grup Bat Audicions tocar¨¤ melodies de sabor Far West. ¡°La zona dedicada al western ocupa un espai de 1.200 metres quadrats, amb elements escenogr¨¤fics per donar ambient i retratar, com per exemple la dilig¨¨ncia (sense cavalls, eh!) i el material repartit en els apartats Gran Can¨®, sobre els paisatges oberts, Fort Comics, centrat en els militars com el Set¨¨ de Cavalleria, i els seus forts (Laramie, Fort Bowie, etc¨¨tera), Freedom, consagrat als indis i als esclaus, i Comic City, a les tan importants ciutats Dodge City, Tucson, Kansas City, Austin...¡±.
No ens costa gens posar-nos d¡¯acord en un nom que simbolitza tota l¡¯excel¡¤l¨¨ncia del western en la historieta: Blueberry, ¨¦s clar. ¡°Obra mestra total del g¨¨nere, dir Blueberry ¨¦s com dir Corto Malt¨¦s¡±, clou Santamar¨ªa.
Les aventures del m¨¦s desmanegat, indisciplinat i valent soldat de cavalleria nord-americ¨¤, el tinent (diverses vegades degradat, despr¨¦s Marshall) Mike Steve Donovan, ¨¤lies Blueberry, ¨¤lies Nariz Rota, van comen?ar un lluny¨¤ 1963 (50 anys, un altre aniversari) amb l¡¯arribada d¡¯una dilig¨¨ncia (precisament) a una polsegosa localitat a la frontera d¡¯Arizona i Nou M¨¨xic. Era la primera vinyeta de l¡¯immortal Fort Navajo, seriada en p¨¤gines a la revista Pilote (aqu¨ª les lleg¨ªem a la Bravo i a la Gran Pulgarcito), amb gui¨® de Charlier i dibuixos de Gir (Giraud, ¨¤lies Moebius). El nostre home est¨¤ jugant una partida de p¨°quer al... Saloon (efectivament). Fa trampes, es produeix una baralla, es branden les rev¨°lvers, i a la fi ja tenim Blueberry acompanyant la dilig¨¨ncia cap al fort, que ¨¦s el seu dest¨ª travessant territori apatxe...
Des de llavors, setanta ¨¤lbums (en diverses col¡¤leccions), tota una vida, i tot el salvatge oest recorregut, des dels deserts de Sonora a les praderies nevades de Montana, afrontant les ires d¡¯apatxes i sioux, seguint les travesses del Cavall de Ferro en el seu aven? cap al Pac¨ªfic, buscant l¡¯or dels confederats o la mina de l¡¯alemany perdut, mirant d¡¯evitar atemptats contra Lincoln (amb ¨¨xit nom¨¦s a mitges) o Grant, perseguint les guerrilles de Quantrill, besant Chihuahua Pearl o ficant el nas en els assumptes dels Earp i els Clanton aquell perill¨®s migdia a Tombstone...
Ens hem quedat tots dos, Santamar¨ªa i jo, compresos en el record de les aventures de Blueberry (i el cos dibuixat de Pearl, pura l¨ªnia clara d¡¯ulls blaus): diverses de les incommensurables vinyetes il¡¤lustren aquest reportatge. Ell, Santamar¨ªa, ¨¦s el primer que torna. ¡°El c¨°mic de western, ¨¦s clar, ¨¦s molt, molt¨ªssim m¨¦s que Blueberry (de qui per cert tenim al sal¨® dos dels seus autors, Fran?ois Corteggiani i Michel Blanc-Dumont, continuadors de l¡¯obra de Charlier i Giraud). Hi ha Comanche, de Greg i Hermnn, el rival de Blueberry des de les p¨¤gines de Tintin. I, ¨¦s clar, el veter¨¤ (1946) Lucky Luke, de Morris ¡ª¡°I¡¯m a poor Lonesome cowboy¡±¡ª, i tant¨ªssims autors espanyols que han dibuixat i dibuixen c¨°mics de western extraordin¨¤riament, grans cl¨¤ssics com V¨ªctor de la Fuente, mort el 2010, dibuixant de Sunday, d¡¯Amargo, de Tex, Jos¨¦ Ortiz o Jordi Bernet (el de Torpedo), que tamb¨¦ han dibuixat Tex, i l¡¯¨²ltim, El dur i sarc¨¤stic Snake ¡ªo Poncho Yucat¨¢n (?¡°canastos, un linchamiento!¡±).
Unes paraules sobre Tex: Tex Willer, recorda Santamar¨ªa, creat per Bonelli, va comen?ar a caminar el 1948, aix¨ª que, poca broma, ¨¦s un dels personatges de western amb m¨¦s anys i, com a itali¨¤, precedent de l¡¯spagueti western (amb perd¨® de Salgari). Dibuixat inicialment amb trets inspirats en Gary Cooper (com Bluberry ho era en Belmondo), Tex ¨¦s el t¨ªpic cowboy justicier ficat a ranger, potser una mica massa d¡¯una pe?a. Un altre referent que anota Santamar¨ªa ¨¦s Carlos Gim¨¦nez, amb Gringo.
El director del salo(o)n asssenyala l¡¯actualitat del western amb Django desencadenado, que ja t¨¦ adaptaci¨® al c¨°mic del serbi Rajko Milosevic Gu¨¦ra, des de fa anys resident precisament a Espanya, i la imminent versi¨® cinematogr¨¤fica del Llanero Solitario ¡ªamb Johnny Deep fent de (el) Ximple¡ª, que t¨¦ aix¨ª mateix c¨°mic dibuixat per l¡¯autor de Sant Cugat Esteve Polls. Tots dos, Gu¨¦ra i Polls, donaran classes magistrals al sal¨®.
Qu¨¨ aporta el c¨°mic al western? ¡°Molt¨ªssim. L¡¯enriqueix amb arquetips nous. Personatges individualistes que es mouen en terrenys grisos, a la frontera de la llei, d¡¯una ambival¨¨ncia molt profunda. Blueberry i Comanche van captar aquesta atmosfera del western crepuscular i polseg¨®s dels seixanta i el van essencialitzar. Van sense afaitar, bruts, i segur que l¡¯al¨¨ no els fa bona olor, a difer¨¨ncia de John Wayne. Blueberry no deixa de tenir molt del Clint Eastwood de Sergio Leone. El c¨°mic europeu ¨¦s pioner a reivindicar el paper dels indis, un major protagonisme en les hist¨°ries i una comprensi¨® m¨¦s gran de les seves motivacions i d¡¯identificaci¨® amb les seves lluites i el seu tr¨¤gic dest¨ª. S¨®n s¨¨ries llargues, que passen per etapes molt diferents i en les quals els personatges evolucionen de manera molt interessant¡±.
Un tema nou en el sal¨® ¨¦s el dels quaderns de viatges, obres d¡¯autors que all¨¤ on viatgen ho fan dibuixant el que veuen. Un ¨¤mbit que reuneix el viatge amb el c¨°mic i que ha donat origen a obres senyeres, com ara les del canadenc Guy Delisle, un dels convidats d¡¯aquesta edici¨®, autor de Pyongyang i de les Cr¨°niques de Jerusalem. S¡¯exhibiran quaderns de diversos autors d¡¯aquest g¨¨nere i dissabte tindr¨¤ lloc una mostra de sketchcrawl ¡ªsortida simult¨¤nia per dibuixar en grup¡ª en directe.
Santamar¨ªa destaca l¡¯exposici¨® sobre el centenari d¡¯Ambr¨®s ¡ªMiguel Ambrosio Zaragoza (1913-1992)¡ª, un dels grans dibuixants del Capit¨¢n Trueno, la dedicada a l¡¯editor Josep Maria Berenguer (1944-2012), i la tan oportuna sobre crisi i c¨°mic. I recorda per al cas una vinyeta que li va fer molta gr¨¤cia i en la qual un pirata cl¨¤ssic cridava el seu crit d¡¯¡°A l¡¯abordatge¡±, mentre al darrere el grumet li puntualitza: ¡°No, no, capit¨¤, ara es diu ¡®Al rescat¡¯¡±.
Entre els dibuixants que signaran aquests dies al sal¨® figuren, precisament, Aleix Sal¨® amb Europesadilla, alguien se ha comido la clase media, Liniers, amb Macanudo 8, Miguel Gallardo amb el seu ¨°mnibus Todo Makoki i Moderna de Pueblo con Los capullos no regalan flores (quin gran t¨ªtol). Hi haur¨¤ cosplay, concurs de disfresses (de personatges del western dissabte i superherois diumenge), i atraccions com les presentacions dels tr¨¤ilers les pel¡¤l¨ªcules Iron Man 3 i Lobezno 3: Inmortal (¡°se sentir¨¤ molt de grinyol met¨¤l¡¤lic¡±, avan?a Santamar¨ªa) a c¨¤rrec de Warner i Fox, respectivament.
En el cap¨ªtol econ¨°mic, Carles Santamar¨ªa assenyala l¡¯objectiu d¡¯ajustar el pressupost despr¨¦s de l¡¯edici¨® passada, en qu¨¨ es va disparar la despesa. Diu que el pressupost ha baixat en conjunt (encara estan per concretar algunes subvencions) entre un 10% i un 15%. ?I com est¨¤ el sector enmig d¡¯aquesta crisi despiatada, com els mescaleros? ¡°Es nota, per¨° el del c¨°mic ¨¦s un sector amb m¨²scul¡±, respon Santamar¨ªa. ¡°?s petit, amb un 6% o 7% del volum editorial del pa¨ªs, per¨° va creixent, especialment per l¡¯augment de canals de venda. Un altre fenomen curi¨®s que ajuda a suportar les coses ¨¦s el gran nombre de llibreries especialitzades, unes 300 a Espanya. El del c¨°mic ¨¦s un sector molt din¨¤mic, amb moltes novetats, en temes i formats. I la seva base ¨¦s el talent. Tenim un planter impressionant d¡¯autors que venen centenars de milers d¡¯exemplars a l¡¯estranger, sobretot a Fran?a i els Estats Units¡±.
La pirateria preocupa. ¡°Comen?a a afectar, sobretot el manga, un g¨¨nere en el qual el consumidor de vegades no pot esperar per disposar de les novetats. Moltes p¨¤gines es tradueixen ¡ªha crescut molt el coneixement del japon¨¨s¡ª, s¡¯escanegen i es pengen a Internet. Es comen?a a patir l¡¯efecte d¡¯aix¨°¡±.
El c¨°mic electr¨°nic ¡°funciona relativament. A trav¨¦s de grans plataformes, com Koomic, et pots descarregar s¨¨ries cl¨¤ssiques...¡±. Semblaria que la virtualitat ¨¦s incompatible amb el gaudi del c¨°mic, que tradicionalment implica un gaudi t¨¤ctil. ¡°?s clar que no ¨¦s el mateix per als que tenim la malaltia dels c¨°mics. El plaer del c¨°mic de paper ¨¦s encara insuperable. Me n¡¯he descarregat alguns, per¨° m¨¦s com a avan?ament de novetat¡±. ?s que on hi hagi l¡¯olor dels c¨°mics. Aquells de Novaro!... La magdalena proustiana del comiquer! ¡°S¨ª, ¨¦s fonamental. S¨®n molts els sentits que et fan gaudir d¡¯un c¨°mic¡±.
Com que ens estem posant tendres passem als superherois. Coi, que la Chica Maravillosa ha fet 50 anys! Aix¨° s¨ª que ¨¦s mutaci¨®. ¡°S¨ª, i C¨ªclope, i el Hombre de Hielo, i ?ngel... celebrem els aniversaris de la Patrulla X, el somni de grup mutant del professor Xavier, i de Los Vengadores, aquesta bigarrada reuni¨® d¡¯herois diversos: Capit¨¢n Am¨¦rica, Avispa, Thor ... La Patrulla X i Los Vengadores al sal¨®, junts per¨° no barrejats¡±. Li pregunto per Stan Lee, progenitor de tota aquesta poderosa gent. ¡°Segueix b¨¦, en actiu, i fa cameos a Spiderman i altres versions cinematogr¨¤fiques dels seus personatges¡±.
Els superherois, subratlla Santamar¨ªa, segueixen de moda, com demostra l¡¯arribada de noves pel¡¤l¨ªcules sobre ells. Precisament Iron Man i Lobezno s¨®n membres dels grups homenatjats: el primer, fundacional de Los Vengadores, i el segon, afegit a la formaci¨® original de la Patrulla X.
El director del Sal¨® del C¨°mic, un enamorat dels superherois, destaca moltes altres coses del panorama. ¡°El fen¨°mens de renovaci¨® de la Bande Desin¨¦e francesa, l¡¯adaptaci¨® de Millennium al c¨°mic, obra de Josep Homs, que ha sorpr¨¨s al sal¨® de Par¨ªs, el nou de Manu Larcenet... ¡°No para de sorprendre la qualitat dels nostres autors i com triomfen arreu del m¨®n, i d¡¯altra banda cal destacar el desenvolupament, la maduresa incre?ble que est¨¤ assolint el c¨°mic des del punt de vista narratiu, amb l¡¯aparici¨® de narradors gr¨¤fics cada vegada m¨¦s bons¡±. El costat dolent del c¨°mic ¨¦s que hi ha tant de bo ¡°que falta temps per llegir¡±.
I li que deparar¨¤ el futur al sal¨®? Li suggereixo t¨ªmidament a Carles Santamar¨ªa, que facin alguna cosa d¡¯avions. Les relacions entre el c¨°mic i l¡¯aviaci¨®. De Michel Tanguy a aquesta gran s¨¨rie que ¨¦s Le Gran Duc, de Yann i Romain Hugault, protagonitzada per dos pilots rivals enfrontats al cel del front rus a la Segona Guerra Mundial, l¡¯oberleutnant i as de ca?a alemany Wulf i l¡¯aviadora sovi¨¨tica Lilye Litvasky. ¡°?s una idea. No trigarem gaire a ocupar-nos dels avions, tranquil. Tamb¨¦ hi ha els cotxes. Un gran tema seria el c¨°mic i la velocitat¡±, reflexiona el director del sal¨®. De la dilig¨¨ncia als Mirage, aix¨° ¨¦s una l¨ªnia (gr¨¤fica) de continu?tat de l¡¯aventura!
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.