Joves sensibles
En cada nou llibre, Xavier Aliaga demostra la voluntat de construir una obra liter¨¤ria potent i vers¨¤til
Ho confesse: no tinc cap fascinaci¨® per la novel¡¤la juvenil. En llig perqu¨¨ forma part del meu ofici. Aix¨° no lleva que reconega que ¨¦s un g¨¨nere d¡¯una transcend¨¨ncia fabulosa tant en el circuit educatiu com en el literari. A m¨¦s, contra el t¨°pic, no ¨¦s un g¨¨nere gens f¨¤cil. En aquest sentit, la tasca dels escriptors valencians que s¡¯hi han dedicat ¨¦s d¡¯un valor enorme. Tamb¨¦ ¨¦s cert, per¨°, que, per raons de mercat relacionades amb la urg¨¨ncia, es publiquen obres d¡¯una banalitat que fa terror, basades sovint el g¨¨nere m¨¦s intranscendent, i que consideren que molts alumnes tenen l¡¯encefalograma totalment pla. En aquest context cal situar la darrera novel¡¤la de Xavier Aliaga, anomenada El meu nom no ¨¦s Irina. ?s la primera aproximaci¨® de l¡¯autor a la literatura per a joves, per¨° ¨¦s una proposta for?a interessant, perqu¨¨ juga amb molts recursos que es fan servir en aquesta mena de registre literari, ja que parteix de la idea que els adolescents poden ser sensibles a la vibraci¨® est¨¨tica i que s¨®n conscients que el m¨®n que viuen els afecta i s¨®n capa?os de tractar d¡¯entendre¡¯l i mirar de ¡°fabricar¡± constantment ¡°raons¡±, encara que provisionals, que l¡¯expliquen.
El meu nom no ¨¦s Irina
Xavier Aliaga
Andana Editorial
179 p¨¤gines
El meu nom no ¨¦s Irina ¨¦s una obra que baralla diverses cartes liter¨¤ries. D¡¯entrada, integra g¨¨neres literaris diferents (la ci¨¨ncia-ficci¨®, les aventures medievals ¨Cmanipula t¨°pics amb alguns grans de pebre particular¨C, i una trama negra, centrada la fugida de la m¨¤fia, en aquest cas russa) que basculen les experi¨¨ncies vitals i la maduresa progressiva del protagonista. Per aquest motiu, tamb¨¦ ¨¦s una novel¡¤la de formaci¨® d¡¯un adolescent d¡¯institut ¨Ci de la seua germana, una mica m¨¦s menuda¨C que narra l¡¯entorn escolar, l¡¯enfebrament i el desencant de la fascinaci¨® amorosa. Al mateix temps, ¨¦s un radar de les inclem¨¨ncies o els daltabaixos de les fam¨ªlies actuals, dels comportaments diferents dels seus pares, i de la realitat ¨²ltima, trasbalsada per la crisi econ¨°mica que afecta tots els racons de la societat i del dia a dia. Una altra aposta forta de la novel¡¤la ¨¦s que els adolescents viuen l¡¯obsessi¨® per comprendre les coses lligada amb l¡¯est¨ªmul del goig est¨¨tic (la m¨²sica, la literatura, el cinema), ja que el comencen a percebre com un term¨°metre de la consci¨¨ncia d¡¯all¨° que viuen i els envolta. En aquesta l¨ªnia, tenen molta gr¨¤cia i for?a els di¨¤legs amb diverses obres i amb els personatges literaris, producte de la imaginaci¨® del narrador.
El m¨¦s important no ¨¦s nom¨¦s que la novel¡¤la toque els temes esmentats, sin¨® el tractament que en fa l¡¯autor. I ac¨ª rau la v¨¤lua del llibre: en la solidesa dels personatges, ben apamats, pintats amb bastants arestes psicol¨°giques que els fan atractius al lector. Uns protagonistes, tant els adults com els joves, que es mouen en terrenys inestables, per¨° que s¡¯esforcen per bastir fonaments per a fer i refer les seues vides. Els altres reclams d¡¯El meu nom no ¨¦s Irina s¨®n la vivacitat de la llengua, d¡¯una plasticitat potent, gr¨¤cies a les comparacions, constru?da a partir d¡¯un llenguatge fresc i contemporani, el ritme i els salts de modulaci¨® narrativa, les anades i vingudes i les interfer¨¨ncies entre la realitat i la ficci¨®, les complexitats que introdueix cada nou estadi de la hist¨°ria, coronada amb una sorpresa final que enriqueix el cosmos creat per Xavier Aliaga: ¡°La vida ¨¦s aix¨°, un grapat de terra que alg¨² et llan?a als ulls cada cert temps, perqu¨¨ no ens creguem immunes a la infelicitat, el desenc¨ªs o la r¨¤bia¡±.
En cada nou lliurament, Xavier Aliaga demostra la voluntat de construir una obra liter¨¤ria potent i vers¨¤til capa? d¡¯unir el seus vessants de periodista i de narrador, preocupat per ordir un univers carregat d¡¯hams comunicatius, que tracten les pulsions del present, gestionades amb una ferma determinaci¨® creativa, tot integrant veus variades. Aix¨° pot explicar que acabe de publicar un relat llarg, ¡°Nom¨¦s volia que ho saberes¡±, incl¨°s en l¡¯antologia Crims.Cat 2.0, confeccionada per ?lex Mart¨ªn Escrib¨¤ i Sebasti¨¤ Bennasar i editat per Alrev¨¦s, que eixampla la mirada polic¨ªaca encetada per l¡¯inspector negre Feliu Oyono a Neons de Sodoma, per¨° amb m¨¦s rotunditat i amplitud per furgar en la corrupci¨® i en els desficacis pol¨ªtics d¡¯un present tant desassossegador com el nostre.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.