¡°El teatre millora l¡¯autoestima i les relacions socials dels xiquets¡±
Llicenciada en Art Dram¨¤tic i Hist¨°ria de l¡¯Art, Vay¨¤ dirigeix tallers per a adults i per a xiquets
![L'actriu Amparo Vay¨¤.](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/VKTJHYN5DACZPB3B25SN7GOXTI.jpg?auth=8159ba868482097bf5a6ad8687fdbf970062d1aa3bf1153f8d42fd600c7cb3fa&width=414)
Si les arts continuen sent les assignatures pendents (mai millor dit) de l¡¯educaci¨® als col¡¤legis, sembla que el teatre ¨¦s la disciplina m¨¦s marginada de totes. Per omplir aquest buit curricular, alguns municipis i companyies independents organitzen cursos d¡¯interpretaci¨® per als m¨¦s menuts. Amparo Vay¨¢ (Sagunt, 1965), llicenciada en Art Dram¨¤tic i Hist¨°ria de l¡¯Art, dirigeix tallers per a adults des de fa 12 anys i per a xiquets des d¡¯en fa sis. Actriu habitual de la companyia valenciana Arden Produccions, enguany condueix dos tallers infantils a l¡¯escola municipal La Marina del Puig i a la Sala Russafa de Val¨¨ncia, on tamb¨¦ impartir¨¤ al juliol un curs intensiu dins de l¡¯Escoleta de Teatre.
Pregunta. Quins beneficis t¨¦ el teatre en la formaci¨® dels xiquets?
Resposta. Molt¨ªssims! Millora l¡¯autoestima, la creativitat, les relacions socials, el desenvolupament oral i corporal, la psicomotricitat¡ A m¨¦s, t¨¦ una part de disciplina i concentraci¨® molt potent, i, el que ¨¦s ben important, es diverteixen jugant.
P. Vost¨¦ ha comprovat que els alumnes milloren durant els tallers de teatre?
R. S¨ª, perqu¨¨ aprenen el valor del treball i de l¡¯esfor?. D¡¯una manera inconscient, encara que siga com un joc, veuen que com m¨¦s memoritzen, com m¨¦s concentraci¨® hi posen, van obtenint m¨¦s resultats. Em sorpr¨¦n molt que alguns pares em pregunten si els fills tenen aptituds per al teatre. Els xiquets no han de venir per a ser artistes, sin¨® per a treballar altres aspectes, com la imaginaci¨®, la creaci¨® o la improvisaci¨®.
P. El teatre hauria de ser una assignatura m¨¦s en les escoles?
R. ?s clar que s¨ª, perqu¨¨ el xiquet desplegaria des de menut la creativitat mitjan?ant el joc, i aprendria a treballar en equip, que ¨¦s un tipus de desenvolupament social. S¨¦ que en alguns col¡¤legis privats o de caire m¨¦s alternatiu tenen una assignatura de teatre.
P. I qu¨¨ passa en l¡¯educaci¨® p¨²blica?
R. Per¨° si no es d¨®na import¨¤ncia a l¡¯educaci¨® en general, com vol que hi haja assignatures de teatre? S¡¯est¨¤ retallant en Educaci¨®, en Sanitat, en tot all¨° que ¨¦s fonamental. No es para atenci¨® al que necessiten els xiquets. Va haver-hi un moment en qu¨¨ ens digueren que el teatre formaria part de l¡¯ESO, i els actors pens¨¤rem: ¡°Per fi!¡±. Per¨° mai s¡¯ha arribat a desenvolupar el projecte.
P. Aleshores, els tallers municipals o els de les companyies de teatre supleixen aquesta mena de defici¨¨ncia escolar?
R. ?s clar, i els xiquets ho noten molt. De vegades hi arriben com bojos, molt estressats de l¡¯escola. Han passat tot el dia asseguts en una classe. Per¨° en els tallers aprenen a improvisar, desenvolupen la imaginaci¨® en escoltar i treballar hist¨°ries, perqu¨¨ a tots ens agrada que ens conten hist¨°ries. Despr¨¦s del taller tornen a casa m¨¦s relaxats.
P. Quin tipus d¡¯obres representen?
R. Jo em base molt en contes contemporanis, que despr¨¦s adapte per als alumnes. Per exemple, per al taller del Puig he preparat El gran circo internacional, i per al de la Sala Russafa, En el pa¨ªs de las hadas, perqu¨¨, excepte un xic, tots els alumnes s¨®n xiquetes. Encara no he adaptat cap cl¨¤ssic, per¨° el curs que ve ho far¨¦.
P. I per qu¨¨ hi ha menys xics en els tallers?
R. ?s curi¨®s, enguany nom¨¦s tinc un alumne a Val¨¨ncia i un altre al Puig. I en el taller de teatre per a adults que impartisc a Foios tamb¨¦ s¨®n tot dones. Sembla que als xics els costa m¨¦s participar en assumptes m¨¦s creatius o afectius, els agrada m¨¦s all¨° competitiu.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.