¡°El circ catal¨¤ ja comen?a a interessar a fora¡±
No s¡¯absorbeix la gent bona. Cal una professionalitzaci¨® m¨¦s clara i un circuit
Jordi Gaspar (Caldes de Montbui, 1977) porta a la motxilla dues edicions com a director art¨ªstic del festival Trapezi de Reus, la Fira de Circ de Catalunya. Va agafar-ne les regnes quan, despr¨¦s de 15 anys al capdavant de la fira, els seus fundadors, Bet Miralta i Jordi Aspa, de la companyia Escarlata Circus, se¡¯n van desvincular. El repte ha sigut gran: el Trapezi va guanyar el Premi Nacional de Circ del 2012 que atorga el Ministeri de Cultura. Per¨° tot i el reconeixement, paradoxalment Gaspar s¡¯ha trobat un cam¨ª ple d¡¯entrebancs: va haver de tancar a corre-cuita la programaci¨® de la darrera edici¨® del festival, que es va cloure diumenge passat, per l¡¯abs¨¨ncia d¡¯un pressupost ferm fins poques setmanes abans de la inauguraci¨®. A m¨¦s, dos manifestos han envoltat la Fira. Un de l¡¯Associaci¨® de Professionals de Circ de Catalunya (APCC) i l¡¯altre signat per una cinquantena de personalitats de les arts esc¨¨niques i pol¨ªtics, tots ells carregant contra les administracions i demanant un comprom¨ªs ferm amb el futur del festival.
Malgrat tot, Gaspar es mostra il¡¤lusionat. Alhora, reflexiona sobre la professi¨® reivindicant m¨¦s escoles, propostes de circ contemporani arriscades i un replantejament de les subvencions.
Pregunta. Quin paper t¨¦ Trapezi dins el m¨®n del circ?
Resposta. Ha sigut un lloc on emmirallar-se amb propostes de l¡¯estranger per saber qu¨¨ s¡¯est¨¤ fent a fora i, alhora, una vitrina del que es fa aqu¨ª. La gent encara pensa amb carpes i lleons, per¨° l¡¯antiga direcci¨® del festival ja tenia clar que s¡¯havia d¡¯apostar per un nou tipus de circ que s¡¯est¨¤ fent i encara no es coneix. Per aix¨° el Trapezi ¨¦s ara una refer¨¨ncia, perqu¨¨ arrisca programant.
Viatjar fins a l¡¯¨¤nima
L'any vinent el Trapezi arribar¨¤ a la majoria d'edat i Gaspar finalitzar¨¤ el seu contracte com a director art¨ªstic de la fira. Fins llavors vol refor?ar l'oferta infantil i apropar al p¨²blic idees m¨¦s esbojarrades que l'aboquin a reflexionar. Per¨°, a m¨¦s, reivindica centrar-se en l'¨¤nima del festival, que segons Gaspar ¨¦s continuar oferint propostes trencadores. "Aquesta ¨¦s la ra¨® dels premis rebuts. Els pol¨ªtics van passant, per¨° al Trapezi s'ha instal¡¤lat des de fa molts anys una cosa que funciona", sost¨¦.
Gaspar tamb¨¦ preveu repensar els temps de l'esdeveniment a causa de la crisi econ¨°mica; en aquesta l¨ªnia vol concentrar les principals propostes durant el cap de setmana, que ¨¦s quan m¨¦s p¨²blic i programadors es troben passejant per tots els racons de Reus. Aquest any ha comptat amb un pressupost de 326.000 euros, quan el 2011 se n'hi van invertir 385.000.
P. Com ¨¦s aquest nou circ?
R. Va m¨¦s enll¨¤ de la proesa t¨¨cnica, d¡¯una exhibici¨® de competici¨® per veure qui ¨¦s m¨¦s alt i m¨¦s fort, com en el circ tradicional. Va emmarcat en la mateixa personalitat de l¡¯artista. S¡¯intenta que tothom pugui expressar els seus sentiments, les seves viv¨¨ncies; a vegades ¨¦s profund i, a vegades, est¨¨tic, per¨° parteix molt de l¡¯interior, de voler comunicar. Es trasllada el risc a la pres¨¨ncia i al fet esc¨¨nic. Aqu¨ª ¨¦s on rau el circ contemporani. No deixa de ser una revoluci¨® art¨ªstica, com ha passat en moltes arts; el que passa ¨¦s que al circ ha arribat m¨¦s tard.
P. Per qu¨¨ m¨¦s tard?
R. Hi va haver una gran decad¨¨ncia amb l¡¯arribada de la televisi¨®. La gent es va acostumar a veure coses m¨¦s espectaculars que no pas en directe i al circ li va costar adaptar-se a aquesta nova modernitat. La revoluci¨® del circ va comen?ar als anys setanta. En altres escenes d¡¯Europa est¨¤ molt concorregut, i aqu¨ª hi anem entrant. Per¨° costa m¨¦s, tenim un pa¨ªs dif¨ªcil culturalment parlant.
P. Com veu el circ catal¨¤ en relaci¨® al de la resta d¡¯Espanya?
R. A Catalunya tenim Fran?a molt a prop, per proximitat i perqu¨¨ mirem sempre de portes enfora i no al melic, i sempre hi ha hagut una tradici¨® de fer companyia. Aix¨° ve dels Galindos, Escarlata Circus, Boni Caroli. No podem competir amb Fran?a o Brussel¡¤les, per¨° el circ catal¨¤ comen?a a interessar a l¡¯estranger. Tenim una escola, la Rogelio Rivel, amb components catalans que no estan tornant, es queden a fora perqu¨¨ el mercat catal¨¤ no pot absorbir aquest tipus de qualitat.
P. Qu¨¨ falla per qu¨¨ no es puguin quedar?
R. Falta circuit, una professionalitzaci¨® m¨¦s clara. De la Rogelio Rivel cada any surt gent amb bones condicions, i amb la Central del Circ es pot anar engreixant el subs¨°l. La carpa de circ estable encara no hi ¨¦s, i costar¨¤. Per¨° moltes vegades comences la casa per la teulada fent grans centres d¡¯exhibici¨®, i l¡¯¨²nic que comportar¨¤ ¨¦s que l¡¯hagis d¡¯omplir amb companyies de fora. Est¨¤ b¨¦ haver comen?at per una escola, per un centre d¡¯assaig on es creen sinergies. Les elits sempre s¨®n piramidals, ¨¦s molt dif¨ªcil accedir a l¡¯art esc¨¨nic. Estem creant estructura, encara molt verge, per¨° ¨¦s una miniestructura que no existeix a la resta de l¡¯Estat.
P. Com us perjudica la retallada de les subvencions?
R. El panorama est¨¤ fatal, moltes companyies aturen creacions perqu¨¨ no hi ha tants ajuts. Cal una revisi¨®: hi ha qui rep molts diners des de fa molts anys. Estan donant grans subvencions a companyies que fan 10 o 15 bolos a l¡¯any. No s¡¯han de crear lobbies.
P. Com encaixa la pluja de manifestos sorgits criticant el Trapezi d¡¯aquest any?
R. Ho comparteixo: formo part de la Associaci¨® de Professionals de Circ de Catalunya (APCC) des de fa anys. La gent ha patit molt. Qu¨¨ passaria si al festival Temporada Alta o a la Fira de T¨¤rrega li donessin el pressupost tres setmanes abans de celebrar-se? El Trapezi ¨¦s al circ el que s¨®n aquestes fires.
P. Els teatres encara s¡¯han d¡¯obrir m¨¦s al circ?
R. A mesura que anem creixent es van veient teatres interessats, com el Principal d¡¯Olot, L¡¯Escorxador de Lleida, Ca l¡¯Estruch a Sabadell...
P. Quines s¨®n les mancances del circ que es fa aqu¨ª?
R. Fa falta m¨¦s d¡¯una escola, ara nom¨¦s n¡¯hi ha una, calen titulacions homologades i des de nivells infantils. De moment, aqu¨ª el circ ¨¦s una cosa que et trobes als 22 anys, per¨° aprendre coses a aquesta edat ¨¦s molt diferent a agafar un nen de vuit.
P. Es pot viure del circ?
R. S¨ª, o altrament dit, s¡¯hi pot malviure. Quan et fas m¨¦s gran, si no vas m¨¦s enll¨¤ de la pura f¨ªsica t¨¨cnica, s¡¯acaba. El cos t¨¦ un l¨ªmit. No ¨¦s gens f¨¤cil viure¡¯n, per¨° qu¨¨ hi ha de f¨¤cil avui? ?s una hist¨°ria molt passional.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.