Literatura valenciana que ve del nord (editorial)
Segells catalans publiquen un bon nombre de novetats d¡¯escriptors valencians
Hi va haver una ¨¨poca (no massa llunyana) en qu¨¨ molts autors es lamentaven de tenir les portes de les editorials catalanes tancades amb pany i clau. Les fronteres auton¨°miques semblaven insalvables i l¡¯efervesc¨¨ncia editorial valenciana (recordem els dies que l¡¯extinta Brosquil llan?ava al mercat vora un centenar de novetats anuals) facilitava el desequilibri: si pots publicar al costat de casa, per qu¨¨ has d¡¯anar a picar a portes blindades? Per¨° ara la situaci¨® ¨¦s diferent (o comen?a a ser-ho).
Aquesta primavera s¡¯hi detect¨¤ un augment de la mobilitat editorial no sempre vinculada a premis. Durant el primer semestre de l¡¯any, diverses editorials catalanes van publicar un bon nombre de novetats d¡¯escriptors valencians adre?ades al p¨²blic adult: N¨²ria Cadenes i Octavi Monson¨ªs en Edicions de 1984; Ferran Torrent en Columna; Isabel-Clara Sim¨® en ?msterdam; Ivan Carbonell i Armando Vericat en Cosset¨¤nia; Mart¨ª Dom¨ªnguez en Proa¡ Una conjunci¨® quantitativa (i qualitativa) gens habitual. En paral¡¤lel, al Pa¨ªs Valenci¨¤ han estat Onada i una revifada 3i4 les que han mantingut l¡¯aposta de proximitat: Ivan Carbonell, Josep Us¨® i Manel Alonso publicaven en la merit¨°ria editorial de Benicarl¨®; mentre que Tom¨¤s Llopis, Carme Manuel i Joan Gar¨ª ho feien en el segell que ara comanda Laia Climent.
Entre la fi d¡¯agost i el principi de setembre ¨¦s tradici¨® que els pocs suplements literaris que encara sobreviuen, o les esquifides seccions de cultura, hi dediquen espai a la rentr¨¦e liter¨¤ria. ?s rellevant l¡¯abs¨¨ncia generalitzada de refer¨¨ncies a la producci¨® editorial valenciana, senyal que alguna cosa no funciona b¨¦ en el nostre fr¨¤gil ecosistema cultural i/o comunicatiu. Potser perqu¨¨ el gros de les publicacions valencianes continua focalitzat en l¡¯¨¤mbit infantil i juvenil (LIJ), malauradament invisible als ulls dels mitjans. En aquest sentit, Perif¨¨ric aposta per la narrativa hist¨°rica amb A cor obert, de Manel Joan i Ariny¨® (centrada en la guerra i la postguerra), i M¨¦s enll¨¤ del mar, d¡¯Enric Lluch (sobre l¡¯expulsi¨® dels moriscos). En Andana trobem, per a infants, Unes vacances de profit, de Teresa Broseta, i Ad¨¦u fam¨ªlia, de Maria Jes¨²s Bolta, una autora que fa doblet en Bullent, on publica per al p¨²blic jove A l¡¯altra banda de les muntanyes. D¡¯altra banda, T¨¤ndem aposta pel teatre juvenil amb Dues passes m¨¦s enll¨¤, de Jes¨²s Moll¨¤. N¡¯hi ha m¨¦s, molt m¨¦s en l¡¯¨¤mbit LIJ, que (si atenem el ritme de novetats) gaudeix encara i malgrat tot de bona salut.
Tornant a l¡¯¨¤mbit de la narrativa per a adults, els pr¨°xims mesos podrem llegir m¨¦s propostes suggeridores. Entre la literatura valenciana que ve del nord (i que, aquesta s¨ª, ha estat esmentada en els mitjans catalans), les apostes m¨¦s atractives les presenta Proa, que publicar¨¤ el primer volum de les mem¨°ries de Joan Francesc Mira, El tramvia groc, i tamb¨¦ la nova novel¡¤la de Muriel Villanueva, Motril 86. A casa nostra, sense soroll medi¨¤tic (encara) Onada editar¨¤ el premi Ciutat de Palma, S¨ª, podem?, del castellonenc Marc Pallar¨¦s; mentre que en Bromera apareixeran Dones d¡¯aigua, h¨°mens de fang, del veter¨¤ Toni Cucarella, i Quan camin¨¤rem la nit, debut en la novel¡¤la de l¡¯activista Joanjo Garcia, amb l¡¯aval del premi Enric Valor. Tant de bo aquest retrobat equilibri de la balan?a editorial nord-sud es consolide i els nostres autors continuen obrint portes, explorant mercats que els s¨®n propis i, sobretot, trobant els lectors que el seu bon nivell general mereix.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.