El pelegr¨ª civil
Enric Bou reflexiona sobre la fragilitat de la mem¨°ria del turista i del viatger
![Santuari de la Virgen de los Remedios de Cholula, Mèxic.](https://imagenes.elpais.com/resizer/v2/Q5TPFUNVV2BKCXFS3XS3MHL6IE.jpg?auth=e1769f07e5c9ccea943989093dae402fe4280f177cb6f1e609fff2287d74232f&width=414)
A Flor¨¨ncia, Stendhal va assolir l'¨¨xtasi mentre mirava els frescos que decoren el sostre d'una capella i, en sortir, el cor li bategava amb for?a, se sentia angoixat i va estar a la vora del desmai. A Bolonya, despr¨¦s d'estar mirant detingudament la fa?ana d'un palau, Enrique Vila-Matas va abaixar la vista i va veure "una humilde botella solitaria" enmig d'una bassa i va sentir un benestar sorprenent, "m¨¢s que comprensible si uno piensa el largo y cargante rato que llevaba viendo la pretenciosa y agotadora fachada del palacio italiano". ?s a dir, de la mateixa manera que hi ha el turista que no oculta les seves ¨ªnfules d'esperit sensible i pateix una s¨ªndrome on l'exc¨¦s de bellesa contemplada en les obres d'art esdev¨¦ un desplaer -perqu¨¨, al cap i a la fi, la delectan?a intel¡¤lectual ¨¦s nom¨¦s a l'abast de qui compr¨¨n les raons estructurals que fan sentir i entendre el contacte amb l'objecte art¨ªstic-, hi ha tamb¨¦ el turista que sucumbeix a una s¨ªndrome de signe ben diferent, i la falta de bellesa en qualsevol imatge trivial li provoca, en fi, un alliberament.
Les proses de viatge que el professor universitari Enric Bou (Barcelona, 1954) reuneix a Desviacions pertanyen a aquesta ¨²ltima categoria: a M¨¨xic, per exemple, davant de la pir¨¤mide de Cholula, hi troba tan sols "el somni tur¨ªstic de la vanitat total" i, quan puja fins al santuari de la Virgen de los Remedios, veu que la imatge de la verge ¨¦s il¡¤luminada pel darrere amb un cartell fluorescent "com si fos una marca de cervesa a la finestra d'un bar". A l'altra banda de la rigidesa protocol¡¤l¨¤ria de l'escenificaci¨® del territori tur¨ªstic, Enric Bou anota l'av¨ªs del r¨¨tol que presideix els lavabos del santuari: " El que sea sorprendido / Pintando las paredes / O otras partes ser¨¢ / Rreportado con las / Hautoridades". ?s l'altra cara de les explicacions sint¨¨tiques, amb bons gr¨¤fics, en espanyol, zapoteco i angl¨¨s que comentaven la visita a la pir¨¤mide. S¨®n les rel¨ªquies, segons escriu Enric Bou en un altre lloc, que busca el turista contemporani perqu¨¨ cada vegada s'assembla m¨¦s a un pelegr¨ª civil.
En el text que obre el volum, Enric Bou diu que el lector hi trobar¨¤ "proses escrites sobre el fons del passar dels dies, en una mena de lluita i resposta als avatars del present, captant instants de rara bellesa o intensitat (...): llocs, moments, gents, amics, fragments de vida, viatges, que ara, passats al paper, s¨®n m¨¦s reals del que mai no havien estat, cr¨°niques d'uns dies en un altre m¨®n, m¨¦s enll¨¤ del que coneixem, mem¨°ries d'encontres". I s¨ª, ¨¦s veritat, hi ha llocs -des de Port Aventura fins a Nova York, passant per Ven¨¨cia, Moscou i Nova Delhi-, hi ha moments que creu dignes de convertir en cr¨°nica -haver participat en una cursa ciclista entre Boston i Nova York-, s'hi esmenten molts d'amics del seu cercle universitari amb els quals dina o sopa -a vegades es pot pensar que el llibre ¨¦s una guia de restaurants-, i hi ha fragments de vida on s'observa Enric Bou anant d'una banda a l'altra per constatar que si hi ha una cosa que no pot desapar¨¨ixer de la realitat ¨¦s la pres¨¨ncia arreu d'una altra gent que tamb¨¦ va amunt i avall.
El lector de Desviacions sap que totes les botigues Ikea del m¨®n s¨®n iguals, que el consumisme genera solitud, que all¨° realment extraordinari dels Estats Units ¨¦s la natura, que una part del viatge ¨¦s una gira per ciutats i que al Jap¨® tot ¨¦s diminut i els seus habitants hi viuen molt atape?ts. Tamb¨¦ sap que Enric Bou no s'equivoca gens quan assenyala la difer¨¨ncia que existeix entre el que li expliquen d'un llibre i el que finalment hi troba quan el llegeix.
"La vida quotidiana de l'home contemporani no cont¨¦ gaireb¨¦ res que es pugui traduir en experi¨¨ncia", llegeix Enric Bou en un llibre d'Agamben. El lector de Desviacions tamb¨¦ sap que es pot dir alguna cosa semblant del turista contemporani, sobretot si a l'hora d'escriure les seves viv¨¨ncies no aconsegueix reflectir verbalment els moments d'intensitat o bellesa que potser li han desfilat davant dels ulls.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.