La passi¨® flamenca de Yerbabuena
El seu ¨²ltim espectacle, ?Ay!, va conquistar el p¨²blic londinenc
Despr¨¦s d¡¯un temps en silenci per la seva recent maternitat, Eva Yerbabuena (Frankfurt, 1970), la magn¨ªfica bailaora, vola a terres catalanes, concretament a Girona, on actuar¨¤ dissabte vinent en el marc de la programaci¨® del Temporada Alta. Presentar¨¤ el seu ¨²ltim espectacle ?Ay!, amb el qual va conquistar el p¨²blic londinenc el passat mes de mar?, quan va actuar al Sadler¡¯s Wells de la capital brit¨¤nica. El p¨²blic, dempeus, la va aplaudir durant minuts. Una cosa que no estranya els seus seguidors, que han vist fondre¡¯s el p¨²blic amb les actuacions d¡¯aquesta artista al Festival Grec de Barcelona o al Castell de Peralada, per dir dos escenaris.
Per nosaltres, Eva va saltar al panorama del flamenc cap el 1995, despr¨¦s d¡¯una inoblidable actuaci¨® a Barcelona, concretament al Tablao Cordob¨¦s. Des de llavors l¡¯¨¨xit l¡¯ha perseguit. Yerbabuena, que va estudiar amb mestres de la talla d¡¯Enrique El Canastero, Angustillas, La Mona, Miariquilla i Mario Maya, ¨¦s una dona menuda amb una expressi¨® enigm¨¤tica. Una bailaora que es regeix pels c¨¤nons del classicisme flamenc amb alguna concessi¨® contempor¨¤nia. El seu ball t¨¦ tremp i contund¨¨ncia, alenteix l¡¯esquin? del gest amb una eleg¨¤ncia natural, mentre el seu zapateado, vers¨¤til, segur i electritzant, colpeja el terra amb cont¨ªnues car¨ªcies. El gir de les seves expressives mans domina el braceig fel¨ª, mentre els seus imp¨²dics malucs es deixen amanyagar per la m¨²sica, amb una cintura que es mou amb insol¨¨ncia. El seu ball destil¡¤la passi¨® i sinceritat de ra?a.
A ?Ay! l¡¯artista dansa sola, no hi ha cos de ball. L¡¯acompanya en escena el viol¨ª cl¨¤ssic de Vladimir Dimitrenco, la guitarra de Paco Jarana, autor de la m¨²sica, i la percussi¨® d¡¯Antonio Coronel, mentre que el cant va a c¨¤rrec d¡¯Enrique El Extreme?o i Jos¨¦ Val¨¨ncia. La idea de ballar acompanyada per la m¨²sica del viol¨ª cl¨¤ssic la va suggerir Pina Bausch; juntes volien crear un espectacle, un projecte trencat per la mort de la core¨°grafa alemanya. La m¨²sica del viol¨ª cl¨¤ssic ha servit a la bailaora per expressar i expulsar les pors que sentia, despr¨¦s d¡¯un per¨ªode d¡¯inactivitat, a l¡¯hora de tornar a crear. ?Ay! ¨¦s un espectacle sense argument, per¨° en el qual batega el sentiment maternal que ha transformat la vida de l¡¯artista. ?s una obra s¨°bria, que Yerbabuena va comen?ar a crear amb el seu marit, Paco Jarana, en un viatge a l¡¯?ndia el novembre del 2012. ?s un recorregut ¨ªntim en qu¨¨ la bailaora interpreta diferents pals, com tarantos, ca?as, tangos, sole¨¢s i can?ons de bressol.
?AY!
Temporada Alta
Teatre Municipal de Girona
23 de novembre, 21 hores
Ja s¨®n nombrosos els premis que aquesta artista ha assolit, com a int¨¨rpret i com a core¨°grafa, entre els quals destaquen: el Nacional de Dansa (2001), els premis Giraldillo que atorga la Biennal de Flamenc de Sevilla (2002, 2006 i 2010) i els premis Max (2005 i 2006).
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.