Barcelona se la juga
Dissabte i diumenge el festival Dau porta les primeres figures mundials del joc de taula
Podria semblar una imatge anacr¨°nica, o marginal. Taules plenes de gent jugant no pas amb consoles o ginys electr¨°nics sin¨® amb taulers de cartr¨®, fitxes de pl¨¤stic o figuretes de poliuret¨¤. Taules plenes de molta gent. I tanmateix ¨¦s ben actual, perqu¨¨ ¨¦s el que es va veure l¡¯any passat a l¡¯estrena del festival Dau Barcelona i el que es repetir¨¤ aquest cap de setmana, en una segona edici¨®, corregida i augmentada, de l¡¯esdeveniment. De les 10 del mat¨ª de dissabte a les 8 del vespre de diumenge (entrada gratu?ta), el recinte de la Fabra i Coats, al barri de Sant Andreu, acollir¨¤ una de les cites m¨¦s importants del m¨®n del sector del joc de taula, comissariada per Oriol Comas, autor de m¨¦s de 50 jocs. Durant dos dies tothom qui vulgui podr¨¤ con¨¨ixer de primera m¨¤ les novetats m¨¦s destacades del sector i veure els autors en persona. A m¨¦s de participar, no cal dir-ho, a tantes partides com vulgui (o aguanti).
Esment destacat mereix el g¨¨nere del joc de paraules, que enguany, per celebrar el centenari de la publicaci¨® del primer crucigrama de la hist¨°ria, proposa un triatl¨® de proves in¨¨dites de format espectacular.
La ind¨²stria del joc de taula ¨¦s una de les poques que no solament no ha sucumbit a la crisi, sin¨® que ha crescut. En un context en qu¨¨ la compet¨¨ncia ¨¦s tota la ind¨²stria de l¡¯entreteniment en pes, que va des del futbol fins a les s¨¨ries de televisi¨®, els videojocs o l¡¯oci nocturn, el joc de taula ha recuperat a poc a poc espais de lleure, tant de fam¨ªlies com de grups d¡¯amics, gr¨¤cies a una equaci¨® tan simple com la que posa en relaci¨® el cost (preu del joc) amb la quantitat d¡¯hores d¡¯entreteniment. Comparat, per exemple, amb altres passatemps tradicionals, com ara el cinema, econ¨°micament no hi ha color.
¡°Hi ha la sensaci¨® que la crisi fa que les persones es quedin m¨¦s a casa fent vida de fam¨ªlia. En aquest sentit, el joc de taula contemporani t¨¦ la partida guanyada, perqu¨¨ proporciona temps de qualitat presencial amb un cost m¨¦s aviat baix¡±. La reflexi¨® la fa Joaquim Dorca, director de l¡¯editorial Devir, que publica a casa nostra dos dels jocs de taula amb m¨¦s ¨¨xit a tot el m¨®n: Catan i Carcassonne.
David Olesti, cap de m¨¤rqueting d¡¯Educa Borras, hi coincideix for?a: ¡°Els jocs de taula estan en la l¨ªnia general del mercat, per¨° les xifres milloren si per exemple alguna tend¨¨ncia televisiva arrossega les vendes d¡¯una novetat en concret. Enguany, en el nostre cas, el mercat de les joguines es mant¨¦, mentre que els jocs de taula van lleugerament a l¡¯al?a¡±.
S¨®n dues editorials catalanes que, sense cap mena de dubte, tindran una pres¨¨ncia destacada a la segona edici¨® del Dau Barcelona (tota la informaci¨® a http://daubarcelona.bcn.cat). Dedicat exclusivament al joc de taula contemporani, el festival va n¨¦ixer el 2012 de la m¨¤ de l¡¯Institut de Cultura de l¡¯Ajuntament de Barcelona, amb la intenci¨® de convertir-se en una festa de la creativitat i alhora un punt de trobada de refer¨¨ncia a tot Europa per a autors, editorials i, no cal dir-ho, jugadors, tant novells com especialitzats, que s¨®n legi¨®. Segons In¨¦s Garriga, directora de Creativitat i Innovaci¨® de l¡¯ICUB, ¡°Barcelona ¨¦s una ciutat del seu temps, reconeguda internacionalment per la seva capacitat emprenedora de projectes ciutadans que la vinculen emocionalment amb el teixit associatiu, entitats i sectors professionals. A Europa, i de fet ara ja a tot arreu, cada vegada m¨¦s la gent demana ciutats que emocionin, que les puguis viure des de l¡¯experi¨¨ncia; ciutats on la creativitat, en el sentit m¨¦s ampli del terme, prengui un protagonisme creixent. Per aix¨° Barcelona t¨¦ l¡¯oportunitat de ser capdavantera del grup de metr¨°polis que aposten per potenciar la capacitat creativa i alhora innovadora dels seus ciutadans i comunitats. Els jocs de taula s¨®n, sens dubte, una expressi¨® d¡¯aquestes ciutats creatives i emocionals. ?s en tot aquest context que el joc pren m¨¦s protagonisme que mai¡±. Garriga, de fet, considera un deure ¡°reivindicar-lo com a element cultural i social que ¨¦s¡±.
De fires, festivals i convencions d¡¯aquest estil se¡¯n fan a pa?sos on el joc de taula t¨¦ un gran mercat, com ara Holanda, Alemanya i Escandin¨¤via. El m¨¦s important ¨¦s l¡¯Internationale Spieltage, que t¨¦ lloc a Essen i acull un quart de mili¨® de participants, entre editorials, jocs, autors i jugadors. A Cannes, a la Proven?a, hi trobem el Festival International de Jeux, que enguany ha atret m¨¦s de 150.000 persones. Quant a l¡¯Estat espanyol, hi ha experi¨¨ncies semblants, salvant les dist¨¤ncies, a C¨°rdova, per¨° ¨¦s a Catalunya on aquest mercat ¨¦s m¨¦s fort. ¡°Si ens comparem amb altres mercats, podem afirmar que l¡¯espanyol queda lluny de l¡¯holand¨¨s, l¡¯alemany o l¡¯escandinau, per¨° per sobre del brit¨¤nic o l¡¯itali¨¤. Per altra banda, si mirem el volum del mercat a Catalunya, proporcionalment es pot comparar amb els millors mercats europeus¡±. Joaquim Dorca, a m¨¦s, hi afegeix una dada a tenir en compte: ¡°Si al nostre pa¨ªs no es juga m¨¦s ¨¦s perqu¨¨ resulta impossible conciliar la vida laboral amb la familiar, i sovint els pares opten per utilitzar la consola com a mainadera, perqu¨¨ ¨¦s molt dif¨ªcil trobar una estona per seure a jugar tots junts¡±.
I tu, jugues en catal¨¤? La destacada pres¨¨ncia del joc de taula aqu¨ª al pa¨ªs explica que hagin sorgit campanyes com la de ¡°I tu, jugues en catal¨¤?¡±, que va posar en marxa el Consorci per a la Normalitzaci¨® Ling¨¹¨ªstica l¡¯any 2012 i que, encara vigent, procura donar visibilitat als jocs i les joguines en catal¨¤.
Jocs de paraules: un triatl¨® d¡¯infart
Si els aficionats al futbol van celebrar el centenari oficial l'any 1988 (creaci¨® de la Lliga anglesa), el dels jocs de paraules el commemorem enguany, ja que el primer crucigrama publicat va ser el d'Arthur Wynne al New York Worldel 21 de desembre de 1913. Una setmana justa despr¨¦s del Dau Barcelona.
?s per aix¨° que el festival dedica un apartat especial a aquest g¨¨nere tan popular, concretament a dues de les seves encarnacions m¨¦s divulgades arreu del m¨®n, els mots encreuats i l¡¯Scrabble. De fet, l¡¯homenatge al pare dels crucigramaires ja ser¨¤ un joc en ell mateix: els participants hauran de resoldre les vuit versions que els autors dels mots encreuats catalans de m¨¦s tirada han fet de la graella original de l¡¯angl¨¨s, for?a diferent de les actuals.
La pirot¨¨cnia, per¨°, arribar¨¤ amb la primera Marat¨® d¡¯Scrabble en catal¨¤, en format 24 hores. Des de les 12 del mat¨ª de dissabte fins a les 12 de l¡¯endem¨¤, un m¨¤xim de 48 participants (la inscripci¨® encara ¨¦s oberta: http://maratoscrabble24hores.wordpress.com) s¡¯enfrontaran en partides d¡¯un contra un fins a un m¨¤xim de 18. Malgrat la diversitat de tornejos locals i nacionals que han proliferat els ¨²ltims anys al pa¨ªs, aquesta ¨¦s la primera vegada que es munta una competici¨® tan exigent com aquesta, que comptar¨¤, no cal dir-ho, amb la pres¨¨ncia dels millors especialistes de la modalitat.
Per acabar, la traca final tindr¨¤ lloc diumenge a la una del migdia i tamb¨¦ ser¨¤ un in¨¨dit. Concretament, una contrarellotge de mots encreuats: els participants tindran una hora de temps per mirar d'emplenar com m¨¦s quadrets millor de ni m¨¦s ni menys que vuit graelles. Concretament, les proposades pels crucigramistes catalans esmentats. A m¨¦s de l'emoci¨® taquic¨¤rdica d'enfrontar-se a tant de quadret en tan poc temps, la gr¨¤cia de la proposta ¨¦s que permetr¨¤ reviure vuit graelles molt especials, els millors moments de mitjans amb traject¨°ries tan consolidades com l'Avui, El Peri¨®dico, La Vanguardia (per partida doble), EL PA?S o l'Ara.
Tots els guanyadors tindran premi, a m¨¦s de l¡¯honor de ser els campions del primer triatl¨® verb¨ªvor de la hist¨°ria.
Enguany, a les activitats que va dinamitzar el 2012 hi afegir¨¤ la celebraci¨® d¡¯un gran campionat d¡¯Enigm¨¤rius dirigit als seus estudiants i tamb¨¦ al p¨²blic general, sota la batuta de M¨¤rius Serra.
Per a les editorials de jocs de taula, editar en catal¨¤ no nom¨¦s ¨¦s una obvietat, sin¨® que, a m¨¦s a m¨¦s, incrementa les vendes. Al m¨®n del llibre ning¨² es planteja que un llibre pugui sortir a Catalunya en castell¨¤ i prou. Al Dau Barcelona, una editorial de Sevilla i una altra de Madrid presentaran sengles creacions en catal¨¤. Devir va ser de les pioneres, tal com recorda Dorca: ¡°Catalunya sempre ha estat el punt d¡¯entrada de les noves actituds culturals que despr¨¦s s¡¯han traslladat a la resta de l¡¯estat, i amb els jocs passa el mateix. Som el focus principal de la ind¨²stria del joc de taula, ho hem estat al segle XX i ho continuem essent ara; la paradoxa ¨¦s que no s¡¯havia donat prou import¨¤ncia a l¡¯edici¨® en catal¨¤, i a Devir ens vam preguntar si aquest mercat inexistent era una oportunitat de negoci o b¨¦ si hav¨ªem de seguir el model de la resta d¡¯empreses i ¡°fer veure que no calia¡±, perqu¨¨ digui el que digui el ministre Wert a Catalunya tothom sap llegir en castell¨¤. Si per nosaltres els jocs de taula s¨®n un producte cultural, ens semblava l¨°gic, i just, que la llengua catalana hi estigu¨¦s representada. Ens v¨¤rem tirar a la piscina i resulta que el mercat ha reaccionat molt favorablement¡±. Educa Borras tamb¨¦ ofereix un extens cat¨¤leg de producte en catal¨¤ o que inclou el catal¨¤. Olesti ho exemplifica: ¡°Disposem de jocs com per exemple puzles, que porten les instruccions en molts idiomes, el catal¨¤ incl¨°s. Tamb¨¦ tenim jocs educatius exclusivament fets en catal¨¤, o de taula, com El joc de TV3, que nom¨¦s tenen versi¨® en la nostra llengua".
Aix¨° porta inevitablement a la consideraci¨® del joc com a mat¨¨ria primera de la cultura. Segons In¨¦s Garriga, ¡°amb el Dau Barcelona volem contribuir a assentar en l¡¯imaginari de tothom que el joc de taula tamb¨¦ es consideri cultura. Jugar forma part de la nostra cultura, del nostre patrimoni, i ¨¦s una activitat que ens permet compartir coneixement i din¨¤miques, crear experi¨¨ncies, imaginar nous escenaris, emocionar-nos, sentir, aprendre i passar una bona estona. Si estem conven?uts que el joc de taula ¨¦s cultura, i que forma part de la nostra, no podem deixar de posar l¡¯accent tamb¨¦ en la llengua amb qu¨¨ es juga¡±.
La tecnologia. ?s curi¨®s adonar-se de com els jocs de taula es van adaptant a cada context social, econ¨°mic, tecnol¨°gic, familiar o hist¨°ric. Sense anar m¨¦s lluny, cada vegada n¡¯hi ha m¨¦s per a dos jugadors, i fins i tot per al joc en solitari, que durant molt de temps havia estat una prerrogativa de les cartes. Aix¨° es deu en bona part a les noves tecnologies i els nous dispositius m¨°bils, que ho fan canviar tot. La frontera entre videojoc i joc de taula cada vegada ¨¦s menys evident. Catan o Carcassonne com a exemples de jocs internacionals que han venut milions d¡¯exemplars, o Sidibaba, del catal¨¤ Perepau Llistosella, reinventen el tauler tradicional pr¨¤cticament fins a fer-lo desapar¨¨ixer. ¡°Tots els que fem jocs ens adaptem, no nom¨¦s a les noves tecnologies, sin¨® tamb¨¦ al llenguatge visual i est¨¨tic a qu¨¨ els consumidors estan acostumats actualment¡±, assegura Olesti. ¡°Moltes vegades l¡¯objectiu ¨¦s adaptar din¨¤miques de joc tradicionals a les noves tecnologies i els nous temps. Els nens estan acostumats a un tipus de llenguatge molt audiovisual, que ¨¦s el que entenen i el que fan servir. Per exemple, les pissarres que ara hi ha a les escoles s¨®n digitals i abans eren de guix. Per¨° una pissarra no deixa de ser una superf¨ªcie perqu¨¨ la canalla hi faci sumes i restes, encara que sigui digital. En alguns jocs, doncs, senzillament es tracta de fer una cosa similar i adaptar-se¡±.
Joaquim Dorca es mostra un puntet m¨¦s cr¨ªtic amb aquesta evoluci¨®. ¡°Aix¨° em sembla m¨¦s aviat un mantra pol¨ªticament correcte. Suposo que s¨ª, que el futur del joc de taula passa per la tecnologia. Per¨° substituir el cartr¨® per una tauleta? Utilitzar la tecnologia per jugar a dist¨¤ncia? Jo no hi crec. Segons els darrers estudis, el 73 per cent de les partides que es fan amb un tel¨¨fon intel¡¤ligent, una t¨¤blet, consola o ordinador no s¨®n multijugador, sin¨® d¡¯una persona jugant sola contra la intel¡¤lig¨¨ncia artificial, contra la m¨¤quina. Quan em presentin una intel¡¤lig¨¨ncia artificial a la qual jo pugui manipular emocionalment per treure¡¯n profit i guanyar una partida, llavors canviar¨¦ d¡¯opini¨®¡±.
El joc de taula experience. El web del Dau Barcelona defineix els jocs de taula com l¡¯¨²nica activitat de creaci¨® on el receptor final n¡¯¨¦s sempre el protagonista absolut. Un joc ¨¦s una creaci¨® que experimenten, literalment, les persones. I d¡¯altra banda, no deixa de ser, tal com apunta Dorca, un fenomen de relaci¨® i de cohesi¨® social de primer ordre: ¡°El joc de taula ¨¦s l¡¯eina de qu¨¨ els humans ens hem dotat per divertir-nos experimentant sense risc qualsevol cosa que podem imaginar. Els jocs serveixen per habituar-nos a emocions com ara saber guanyar, saber perdre, negociar, seduir, intimidar, mentir... i fins i tot per experimentar conceptes com la gesti¨® de recursos, la presa de decisions, el c¨¤lcul de probabilitats, la gesti¨® del risc, l¡¯explotaci¨® de l¡¯¨¨xit... No hi ha cap altra activitat humana que permeti un camp d¡¯experimentaci¨® tan divers i ¨²til com el que proporciona un joc de taula presencial. Cap¡±.
Per part de l¡¯Institut de Cultura, tenen molt clares la direcci¨® i la import¨¤ncia del certamen. ¡°M¡¯agradaria ¡ªdeclara Garriga¡ª que Dau Barcelona es transform¨¦s en un gran festival internacional del joc de taula a l¡¯altura dels millors, com els que se celebren a Essen o Cannes. Dau Barcelona hauria de buscar la seva diferenciaci¨® i esdevenir en poques edicions el gran festival de la creativitat del joc de taula, que aplegu¨¦s autors i editors d¡¯arreu del m¨®n amb un objectiu: subratllar la import¨¤ncia del proc¨¦s creatiu. Em consta que en l¡¯actualitat no n¡¯hi ha cap que tingui aquest objectiu primordial¡±.
D¡¯aqu¨ª, doncs, el significat d¡¯un festival gratu?t adre?at a les fam¨ªlies i a la comunitat de jugadors avesats, que podran tastar de primera m¨¤ les novetats aportades pels editors just al comen?ament de les festes de Nadal, les m¨¦s familiars del calendari.
A partir de l¡¯edici¨® d¡¯enguany, a m¨¦s, Dau Barcelona incorpora un acte de gala destinat a editors, autors, afeccionats i mitjans de comunicaci¨®: el lliurament dels premis Dau Barcelona. A la gala (que es retransmetr¨¤ en streaming des del Palau de la Virreina, dem¨¤ divendres a les 7 de la tarda), es premiar¨¤, per una banda, tota la dedicaci¨® d¡¯una persona a la cultura del joc al llarg de la seva vida, i de l¡¯altra, els dos autors de jocs que m¨¦s hagin destacat durant el 2013, en dues categories, absoluta i novells, amb un jurat format per m¨¦s de 500 autors de tot el m¨®n.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.