Ren¨¤ixer de les cendres
El seu darrer llibre concentra les virtuts de la poesia de Manuel Rodr¨ªguez-Castell¨®
Manel Rodr¨ªguez-Castell¨®, des del 1978, any en qu¨¨ va guanyar el premi Vicent Andr¨¦s Estell¨¦s amb La ciutat del tr¨¤ngol, amb la publicaci¨® de vuit llibres ha elaborat una veu ben personal. La seua obra es va dirigir progressivament, amb un fort nervi vital, cap a l¡¯exuber¨¤ncia verbal, l¡¯obertura sem¨¤ntica del vers i l¡¯exploraci¨® formal, com es pot veure en De foc i danses (1987), L¡¯acr¨°bata dels ponts (1989) ¨Csegurament un dels seus t¨ªtols m¨¦s emblem¨¤tics¨C, i Erosions (1994). La combinaci¨® i alternan?a de la tend¨¨ncia a l¡¯abstracci¨® amb el gust per les coses concretes arriba a punts de maduresa l¨ªrica en Humus (2003), on l¡¯autor obri la seua mirada a la barb¨¤rie humana a trav¨¦s d¡¯una cantata sobre l¡¯horror dels diversos conflictes b¨¨l¡¤lics produ?ts a Europa al llarg del segle XX. La consci¨¨ncia de les cat¨¤strofes i la urg¨¨ncia d¡¯una actitud critica davant la realitat i un present erosionat i devastat ¨¦s constant des de llavors en els seus versos, unes vegades d¡¯una manera directa, unes altres de manera impl¨ªcita. En Lletra per a un ¨¤lbum (2005) el poeta se centra en bona part en la mem¨°ria de les etapes vitals de la infantesa i de la joventut i en l¡¯¨¤mbit dels afectes familiars amb l¡¯objectiu d¡¯indagar en el m¨®n interior i en la identitat personal. En aquesta introspecci¨® l¨ªrica, l¡¯autor depura el seu estil, amb un vers m¨¦s equilibrat aconseguit sovint a trav¨¦s d¡¯un aprofundiment en l¡¯¨¤mbit reflexiu i de l¡¯elaboraci¨® d¡¯una sensualitat a partir de la mat¨¨ria i d¡¯escenes quotidianes.
Estranyament
En Estranyament, poemari guanyador del premi Ausi¨¤s March de Gandia, el lector trobar¨¤ concentrades les virtuts de la poesia de Manuel Rodr¨ªguez-Castell¨®. Tot i que no ¨¦s un llibre unitari, ja que reuneix materials dels darrers anys, est¨¤ ordenat en un conjunt ben coherent i, com acabem d¡¯apuntar fa un instant, hi podem llegir poemes i versos d¡¯altura notable. El t¨ªtol, d¡¯entrada, ¨¦s ben suggestiu, perqu¨¨ indica, entre altres coses, estranyesa, sorpresa, allunyament¡ Colp vital i distanciament, agafats de la m¨¤, condueixen a reflexionar i a bastir el propi univers po¨¨tic i una visi¨® sobre les coses. En una obra d¡¯intenci¨® variada, els al¡¤licients s¨®n m¨²ltiples. Veurem poemes dedicats a moments concrets, una suite que gira al voltant dels lligams amb els fills, amb la consci¨¨ncia que la vida amb la mort dels familiars i l¡¯arribada dels fills es topeta amb vida com una carretera de doble sentit: un d¡¯arribada i altre de comiat. Per¨° podrem observar que els poemes de l¡¯escriptor d¡¯Alcoi s¨®n travessats per la viv¨¨ncia de ¡°la mat¨¨ria amarga del temps¡±, ¡°per l¡¯infern quotidi¨¤ dels malsons¡± personals i socials. Amb tot, aquesta comprovaci¨® no paralitza l¡¯autor i ni el du a recrear-se en la lamentaci¨® permanent ni en el ploriqueig; m¨¦s aviat tracta de fer-los servir com a est¨ªmuls d¡¯un nou impuls. Aix¨ª, en l¡¯esfera social, cal el crit i l¡¯acci¨® cr¨ªtica: ¡°no temeu ser flor d¡¯un dia / mentre sembreu els vents de llavor insurrecta¡±. En el cercle personal, els homes s¡¯adonen dels fracassos, de la ¡°inanitat dels dies¡±, de les desesperances, per¨° ¡°com cada dia comen?a¡± un ¡°viatge¡± diferent, trauen forces de les mis¨¨ries acumulades, de les ferides patides. Per aquest motiu, ¡°l¡¯amor naix en el llot de les paraules¡±. La vida es perpetua i renaix en cada batec pel fet que els humans pouen ¡°nous ecos¡± en l¡¯obsessi¨® de pensar els errors comesos i els abismes entrevistos, perqu¨¨ entre el viscut i el pensat, entre l¡¯espera i el desig ¡°hi ha el par¨¨ntesi que ¨¦s el p¨¤lpit de l¡¯¨¦sser¡±. En l¡¯aventura dels dies, el record i el somni s¨®n els exercicis constants que enforteixen l¡¯¡°¨¤nsia¡± i neutralitzen la malenconia i la recan?a. En el bastiment de l¡¯horitz¨® personal, t¨¦ un pes clau el llenguatge, la literatura, que ajuda la persona a dibuixar el seu perfil, ja que li permet ¡°forjar la forma del sentit / amb el sentit de la forma¡±.
En Estranyament descobrirem m¨¦s matisos del que hem apuntat, per¨° confiem que les paraules dites puguen servir d¡¯orientaci¨® per a acostar-se a un llibre de versos ben modulats, d¡¯una musicalitat orquestrada amb naturalitat que cerca colpir el lector amb emocions i intensitats.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.