L¡¯accident que vingu¨¦ dels despatxos
Laura Ballester fa servir en ¡®Lluitant contra l¡¯oblit¡¯ les armes del periodisme per a explicar per qu¨¨ hi hagu¨¦ 43 morts al metro de Val¨¨ncia i zero responsables
¡°Entre els ferroviaris¡±, indica Laura Ballester, ¡°circula una m¨¤xima que diu que una cat¨¤strofe en aquest sector ve precedida, normalment, d¡¯una concatenaci¨® d¡¯incidents menors¡±. Es refereix a les petites neglig¨¨ncies, les errades de gesti¨®, que emergeixen quan s¡¯investiga qu¨¨ ha passat despr¨¦s d¡¯un sinistre. ¡°Els entesos en seguretat de les l¨ªnies f¨¨rries tamb¨¦ adverteixen que la majoria dels accidents de tren es generen als despatxos¡±, afegeix, i afirma que les dues condicions es van donar en l¡¯accident que va segar la vida a 43 persones i en va ferir 47 un 3 de juliol de 2006, quan un comboi del metro de Val¨¨ncia entrava a l¡¯estaci¨® de Jes¨²s.
Lluitant contra l¡¯oblit (El llarg trajecte de les v¨ªctimes del metro de Val¨¨ncia)
Laura Ballester
Sembra Llibres
Val¨¨ncia, 2014.
209 p¨¤gines.
Tot el llibre d¡¯aquesta redactora del diari Levante, que va viure molt de prop des del primer moment el pitjor accident de metro de la hist¨°ria a Espanya i un dels m¨¦s greus al m¨®n, est¨¤ orientat a analitzar les condicions organitzatives i de seguretat que van fer possible que descarrilara el tren dins del t¨²nel i que els efectes de l¡¯accident foren tan desastrosos (per causa, entre altres coses, d¡¯unes finestres deficientment assegurades, que van expulsar els cossos dels passatgers a les vies quan la unitat sinistrada va bolcar). Ballester ho fa amb l¡¯estil del reporterisme m¨¦s rigor¨®s: amb dades, extretes de documents oficials i del sumari judicial, amb testimonis directes, molt ben seleccionats, amb informaci¨® objectiva¡ ?s a dir, amb les armes m¨¦s eficaces contra la mentida i la manipulaci¨®.
L¡¯autora corria el perill de deixar-se abassegar per l¡¯abund¨¤ncia de refer¨¨ncies en un tema que ha fet parlar molt, per¨° l¡¯ha superat amb sobrietat. El lector no es trobar¨¤ perdut en una teranyina de dades i d¡¯informacions. Al contrari, amb una naturalitat que qualsevol bon reportatge ha de facilitar, far¨¤ un viatge al llarg del qual es preguntar¨¤ per qu¨¨ una balisa va frenar autom¨¤ticament el tren accidentat en un altre punt del trajecte quan va superar la velocitat autoritzada i no n¡¯hi havia cap on va descarrilar; sabr¨¤ com es van esborrar les caixes negres dels vagons; se sentir¨¤ inquiet amb la desaparici¨® del llibre d¡¯avaries i se sorprendr¨¤ davant la dilig¨¨ncia de la jutgessa instructora en tancar sense responsables penals una investigaci¨® que l¡¯obligarien a reobrir uns anys despr¨¦s.
Per¨° tamb¨¦ assistir¨¤ a la perip¨¨cia de les v¨ªctimes en la seua lluita contra la voluntat dels responsables pol¨ªtics de soterrar els morts tan r¨¤pidament com la mem¨°ria de l¡¯accident. Les v¨ªctimes s¨®n, al capdavall, les protagonistes d¡¯aquest assaig que defuig els exhibicionismes medi¨¤tics, tot aplicant la regla segons la qual els periodistes no han de fer-se part de la not¨ªcia. Amb una excepci¨®: el programa de la Sexta Salvados que, amb el seu sotrac a l¡¯opini¨® p¨²blica, va apel¡¤lar a la consci¨¨ncia de molts ciutadans i va fer que resultara massiva la concentraci¨® mensual de les v¨ªctimes, convocada cada dia 3.
Diu Jordi ?vole en el pr¨°leg que ¡°el periodisme no ¨¦s local ni global. El periodisme ¨¦s periodisme i prou¡±. Faria b¨¦ el fam¨®s presentador de Salvados de tindre-ho en compte quan l¡¯encal?a la temptaci¨® de frivolitzar amb falsos documentals sobre el 23-F, per¨° t¨¦ ra¨® quan apunta: ¡°Per desgr¨¤cia, la portada d¡¯un diari local no t¨¦ l¡¯abast medi¨¤tic que tenen 50 minuts d¡¯un prime time televisiu¡±. I quan hi afegeix: ¡°No parlem d¡¯altaveu, sin¨® de periodisme, i el que alguns han fet a Val¨¨ncia els ¨²ltims anys ¨¦s de categoria¡±.
Cada p¨¢gina del seu treball ¨¦s un element, una evid¨¨ncia m¨¦s
Conta Laura Ballester que poc despr¨¦s de la primera concentraci¨® post-Salvados, quan la fiscalia va demanar la reobertura del cas, l¡¯advocat i professor de Dret Penal de la Universitat de Val¨¨ncia Vicente Baeza va crear un grup de treball amb estudiants per a fer una ¡°aut¨°psia judicial¡± del cas. L¡¯autora de Lluitant contra l¡¯oblit n¡¯ha fet una aut¨¨ntica ¡°aut¨°psia period¨ªstica¡±. Cada p¨¤gina del seu treball ¨¦s un element, una evid¨¨ncia m¨¦s de la responsabilitat d¡¯uns governants i uns pol¨ªtics que, des del poder condensat en els seus despatxos, van voler passar per irresponsables davant d¡¯una trag¨¨dia humana brutal, aix¨ª com de la impresentable resposta col¡¤lectiva inicial dels valencians, que nom¨¦s la tenacitat admirable de les v¨ªctimes va ser capa? de canviar.
¡°Tot i les xifres tan tr¨¤giques de 43 morts i 47 ferits, el Govern va continuar la seua pol¨ªtica de manipulaci¨® ocultant la seua responsabilitat, no res el va aturar, no hi va haver lloc per a la moralitat ni per a la dec¨¨ncia¡±, indica en l¡¯ep¨ªleg del volum la presidenta de l¡¯Associaci¨® de V¨ªctimes del Metro, Beatriz Garrote. ¡°Alg¨² havia d¡¯escriure tots els fets que van oc¨®rrer en el fet m¨¦s vergony¨®s dels ¨²ltims temps al territori valenci¨¤¡±. I tant!
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.