Un viatge per la prosa i poesia m¨¦s recent
Al costat dels noms ja cl¨¤ssics i consolidats, sorgeixen veus noves o poc conegudes amb for?a renovada
Parlar de la crisi que viu el llibre ¨¦s a hores d¡¯ara un t¨°pic, un t¨°pic inevitable, perqu¨¨ amaga un drama com una seu: caiguda de vendes, desaparici¨® de llibreries, editorials que tanquen les portes. Per¨° amb els grans trastorns que maregen el panorama sorgeixen noves estrat¨¨gies per a sortejar la tempesta. Aix¨ª, al costat de les editorials que regategen els embats per a sobreviure, com ara Bromera ¨Cforta i expansiva com sempre¨C, Editorial 3i4, Bullent, Denes, Onada, Edicions 96, Andana, Germania, etc., sorgeixen iniciatives noves i d¡¯estructura menuda amb voluntat de fer-se un lloc en el dispers mercat valenci¨¤. El cas m¨¦s cridaner ¨¦s el de Sembra Llibres, que du un any vertigin¨®s de vida i ja ha tret al carrer m¨¦s de quinze llibres. Per¨° tamb¨¦ podem esmentar, entre altres, Drassana, El Petit Editor, Edicions del Buc ¨Ccentrades totes dues en l¡¯edici¨® de poesia¨C o Balandra Edicions, que aquests dies es presentar¨¤ en p¨²blic.
Tots aquests moviments signifiquen que la literatura vol continuar donant guerra, i la veritat ¨¦s que els escriptors s¡¯encaparren a plantar cara a les circumst¨¤ncies i ho fan amb resultats, tot s¡¯ha de dir, altament positius en molts casos. A banda d¡¯aix¨°, al costat dels noms ja cl¨¤ssics i consolidats, sorgeixen veus noves o poc conegudes amb for?a renovada.
Narrativa
Amb el final de l¡¯estiu passat aparegueren dues novel¡¤les ben diferents, per¨° interessants. Elvira Cambrils ofereix una segona novel¡¤la, m¨¦s consistent i atractiva que no la primera. Tot el que tinc per ballar amb tu (Bullent) parla d¡¯un personatge afectat pels infortunis. Amb els referents de Dafne i Perseu de fons, creix una hist¨°ria sobre la por, la fragilitat i la manera com l¡¯inconformisme individual pot generar forces d¡¯on siga per a afrontar les adversitats. Juli Alandes, amb La mirada del cocodril (Alrev¨¦s) trena un combinat de novel¡¤la negra i hist¨°ries d¡¯espies i mercenaris en llocs ex¨°tics, on destaca la traject¨°ria apassionant d¡¯un sicari blanc originari d¡¯?frica. Entreteniment, colps de gr¨¤cia, inesperats i punyents, i un llenguatge salpebrat s¨®n els seus reclams m¨¦s vistosos.
No pot faltar la novel¡¤la hist¨°rica. Joan Olivares, expert en per¨ªodes m¨¦s propers (segle XIX i comen?ament del XX), ara es cabussa en el segle XV, en concret en el dest¨ª dels jueus a trav¨¦s del metge Llu¨ªs Alcany¨ªs. El metge del rei (Bromera) es fa llegir gr¨¤cies a una prosa efica? i al verisme dels detalls que ambienten la Val¨¨ncia vital d¡¯aquella ¨¨poca, tant en les min¨²cies com en els fastos reials i en les zones dedicades a l¡¯expansi¨® carnal. Els moments m¨¦s llampants rauen en les tensions dels protagonistes que han de dur doble vida, en la clandestinitat, en les discussions pol¨ªtiques i religioses, per¨° fonamentalment en la descripci¨® de la pesta i de les intervencions m¨¨diques, que assoleixen una graduaci¨® ben alta de for?a liter¨¤ria.
A un per¨ªode m¨¦s pr¨°xims ens condueix Joaquim Espin¨®s amb Material fotogr¨¤fic (Onada Edicions), un relat efectiu i minuci¨®s que, per mitj¨¤ de tres amics que s¡¯embarquen cap als Estats Units l¡¯any 1918, vol explicar les raons per les quals molts valencians hi emigraren, i sobretot les perip¨¨cies, les penalitats i els perills amb qu¨¨ hagueren d¡¯enfrontar-se en una gran urbs com Nova York. Tenint com a punt de partida un temps similar, Maria Folch ordeix la seua opera prima, Despr¨¦s v¨¦nen els anys (Drassana), una obra madura i de gran atractiu que fa f¨¤cil la complexitat de la hist¨°ria. A trav¨¦s de tres graus narratius i diversos pl¨¤nols temporals en condueix de l¡¯?stria conquerida per Mussolini a les brigades Internacionals, a la lluita contra el feixisme, a la guerra d¡¯Espanya, a la Segona Guerra Mundial, a la resist¨¨ncia a Fran?a i al nord d¡¯It¨¤lia, a l¡¯Alguer (destinaci¨® del gran protagonista) i a Roma, lloc de resid¨¨ncia de la narradora. Aquestes muntanyes russes de temps i llocs serveixen per a fer un profund retrat hum¨¤, marcat per l¡¯¨¨xode i la mem¨°ria que fa i contraf¨¤ la identitat de les persones.
Situada en un temps recent que encara crema, Primavera encesa (Bromera), de Vicent Borr¨¤s, amb voluntat de despertar consci¨¨ncies, recrea les protestes dels estudiants d¡¯aquells dies per mitj¨¤ d¡¯un mosaic de personatges que representen diferents estrats, per escenificar els anhels i les frustracions, les angoixes i les esperances. Una novel¡¤la coral, fragment¨¤ria i ¨¤gil que testimonia els afanys i els entrebancs d¡¯un moment especialment conflictiu a causa d¡¯una crisi aguda socialment i econ¨°micament.
M¨¦s actual encara ¨¦s, si es pot dir aix¨ª, En l¨ªnia (Sembra Llibres), de Jaume Monz¨®, que en la seua primera obra aposta per un model totalment innovador, ja que abandona la discursivitat habitual i s¡¯endinsa en la brevetat i l¡¯estil sincopat propi de les converses de Whatsapp, les actualitzacions de perfil de Facebook, els correus electr¨°nics, les entrades als blogs personals o els SMS. La hist¨°ria no es clou amb el llibre, sin¨® que pot ser continuada en la xarxa. Tot un experiment que cal veure com funciona. El llibre ¨¦s una hist¨°ria d¡¯adolescents i per a adolescents reals i cre?bles, gens apardalats. La gr¨¤cia rau sobretot en el llenguatge que fan servir, r¨¤pid, viu, f¨¨rtil en humor i en doble joc.
Una proposta encara m¨¦s agosarada, per¨° en la l¨ªnia de l¡¯experimentalisme, ¨¦s Bua (El Cep i la Nansa), de Francesc Bononad. Un exercici narratiu engrescador que renuncia a la narrativitat cl¨¤ssica i s¡¯inclina pel fragment. Una prosa que oscil¡¤la entre la brevetat, el balbuceig i una m¨ªnima discursivitat per tramar un seguit de textos entre esbossos narratius i assag¨ªstics a fi d¡¯indagar les implicacions socials del dolor i en l¡¯individu. Tot plegat, una po¨¨tica radical que aposta pels jocs del llenguatge per estirar el significat m¨¦s enll¨¤ dels contorns habituals.
En la l¨ªnia de la literatura sense grans pretensions, per¨° desenfada i amb ganes de bufonejar i de caricaturitzar tot un seguit de t¨°pics, el lector trobar¨¤ La fallera calavera, d¡¯Enric Aguilar (Sembra)
El futbol, agrade o no, envaeix les nostres vides. Armand Company, en Hyesel (Editorial 3i4), desgrana en un estil am¨¦ com dos joves assisteixen a una final europea amb la il¡¤lusi¨® de veure guanyar el seu equip, per¨° el seu somni acaba en un malson violent. Som davant d¡¯una cr¨°nica novel¡¤lada d¡¯uns fets reals.
La narrativa curta demana tamb¨¦ atenci¨® als lectors. Una primera proposta interessant ¨¦s Alcohol de romer (Edicions 96), d¡¯Antoni Esp¨ª, un recull de contes breus, per¨° fecunds en formes i intencions. L¡¯actualitat i la quotidianitat s¨®n espremudes tant pel realisme com per la fantasia, tant per l¡¯humor com pel sarcasme. Una altra obra remarcable ¨¦s Abans de callar (Sra Llavi de Neu) d¡¯Andreu Sevilla, un narrador potent i ben personal, que construeix amb prosa musculosa i suggeridor uns relats s¨°lids que ofereixen una mirada profunda sobre els personatges i les situacions a qu¨¨ es veuen abocats. De la seua banda, Francesc Ferrandis Escriv¨¤ s¡¯estrena com a narrador en la nostra llengua amb Relats de llum, d¡¯ombra i de penombra (Laertes), on combina el relat i el microrelat per oferir un ventall llarg incursions sobre la complexitat que regeix la naturalesa humana.
La narrativa curta demana tamb¨¦ atenci¨® als lectors
Josep Franco, despr¨¦s d¡¯un llarg silenci, torna a la narrativa amb L¡¯amor tamb¨¦ mata (Viena). Una dona madura que ven el seu cos s¡¯uneix a un policia retirat que li demana que relate les seues experi¨¨ncies. El resultat ¨¦s la novel¡¤litzaci¨® d¡¯una vida de pel¡¤l¨ªcula on passa de tot: intrigues, cad¨¤vers, amenaces, mentides, sospitoses, estima... Un deliri contat amb la for?a liter¨¤ria habitual del millor Josep Franco.
Entre les obres m¨¦s destacables de les novetats cal remarcar-ne quatre. Sens dubte, un t¨ªtol estel¡¤lar ¨¦s Un dinar un dia qualsevol (Columna), on Ferran Torrent ens disecciona una societat oberta en canal, on tot el m¨®n viu ¡°retallat¡± i on la corrupci¨® ¨¦s un modus vivendi. Els foscos negocis del fem i el futbol s¨®n el tobogan per a parlar de la corrupci¨® en els terrenys pol¨ªtics i econ¨°mic (on els empresaris i la banca cada dia controlen m¨¦s la pol¨ªtica i els mitjans de comunicaci¨®) i dels vasos comunicants existents entre el poder i la premsa. El fil conductor el du un periodista freelance, producte excepcional de la factoria Torrent. ?s un individu esc¨¨ptic, perqu¨¨ pertany a una generaci¨® que ¡°ha viscut totes les derrotes¡±, per¨° alhora ¨¦s sensible a les injust¨ªcies. S¡¯aliar¨¤ a personatges al marge de la llei per fotre els rics i tirar una m¨¤ als m¨¦s necessitats. Acci¨®, joc, mentides i di¨¤legs trepidants condueixen una ficci¨® retrat d¡¯un moment que tot el m¨®n pot recon¨¦ixer.
Un altre dels grans reclams del moment ¨¦s Gegants de gel (Periscopi), de Joan Benesiu, un viatge a la frontera extrema del m¨®n, on uns personatges, que fugen i cerquen respostes, relaten els seus drames. ?s una hist¨°ria profunda, subjugadora, que en un mateix tra? narratiu integra narraci¨®, cr¨°nica de viatge, biografies fict¨ªcies, somnis, passatges assag¨ªstics, sovint amb un vern¨ªs filos¨°fic ¨Csense ser mai fosc¨C, relat polic¨ªac, combinat amb material fotogr¨¤fic. Tot plegat, el tr¨¤fec de refer¨¨ncies ¨¦s tant fecund que esdev¨¦ un cant al llenguatge, ja que representa el seu triomf davant de la descomposici¨® progressiva del m¨®n, que tant obsedeix el narrador.
El retorn de l¡¯hongar¨¨s (Bromera), d¡¯Anna Moner, fascinar¨¤ els lectors que gaudeixen de les immersions en les tenebres i en la brutalitat sense ox¨ªgens. ?s un thriller especial, on hi ha indagaci¨® polic¨ªaca, per¨° sobretot la investigaci¨® forense, on es combinen els m¨¨todes del passat i del present. Anna Moner destaca per la destresa en la minuciositat del miniaturista per a bastir descripcions i crear atmosferes inquietants i climes que embolcallen titil¡¤lacions morboses.
Per ¨²ltim, cal esmentar Trencatenebres (Editorial 3i4), de Juli Alandes, el millor dels seus llibres escrits fins ara. Combina la hist¨°ria i la novel¡¤la polic¨ªaca, ja que apareix un assass¨ª en s¨¨rie. El valor de l¡¯estil de Juli Alandes ¨¦s que combina a la perfecci¨® rigor hist¨°ric i llibertat narrativa. El llibre ¨¦s una immensa calaixera on cada calaix cont¨¦ una hist¨°ria que construeix al mateix temps els personatges i la vida de tots. Una obra calidosc¨°pica que pinta un retaule del Pa¨ªs Val¨¨ncia entre 1919 i 1939.
Encara ¨¦s un escriptor jove, per¨° no s¡¯ha de perdre de vista Joanjo Garcia, que, amb Aquell agost amb punt final (Bromera), aconsegueix una novel¡¤la breu de notable potencial narratiu. La desaparici¨® d¡¯una jove en les vacances trastoca la vida d¡¯un poble, i tots els personatges que desfilen desgranen les seues veritats, les seues mentides, les seues justificacions.
F¨®ra de la ficci¨®, un llibre que cal destacar ¨¦s Dins el camp d¡¯herba (dietari 2009-2012) (Perif¨¨ric), de Ramon Ramon, una obra de gran v¨¤lua per la profunditat narrativa en qu¨¨ descriu alguns personatges, com el pare, l¡¯¨¤via, les transformacions d¡¯un poble al costat de la ciutat o relata les viv¨¨ncies amb personatges singulars a Irlanda. Reflexions incisives i penetrants solquen un llibre ben escrit, d¡¯una alta qualitat liter¨¤ria.
Poesia
Encara que la poesia potser no visca un moment d¡¯esplendor com els que ha viscut anys enrere, s¨ª que han eixit t¨ªtols d¡¯una qualitat ben notable. A m¨¦s, ¨¦s un moment en qu¨¨ es d¨®na un fenomen que cal tenir en compte, com ara el fet que algunes editorials editen una enorme llista de t¨ªtols, que segurament no passaran a la hist¨°ria, per¨° animen la vida liter¨¤ria.
En el darrer tram del 2015 han sortit un estimable nombre de llibres per a valorar. La set intacta (Pag¨¨s Editor) de Ramon Guillem ¨¦s un molt bon poemari, on l¡¯autor ha depurat l¡¯escriptura dels darrers anys: uns vers n¨ªtid, melodi¨®s que toca fons. La tem¨¤tica ¨¦s variada, per¨° potser destaque la consci¨¨ncia que l¡¯atzar ens marca i ens cal aprofitar el regal de les coses menudes tot i saber que tamb¨¦ duen la condemna. El que preval ¨¦s que la lucidesa acreix el gaudi mentre dura.
Joan Navarro ha publicat en poc de temps dos poemaris de primera: O: llibre d¡¯hores, un di¨¤leg amb el pintor Pere Salinas, i bellament editat per Edicions 96, i El plom de l¡¯ham (Edicions 62). De vers en¨¨rgic i ben modulat, la poesia Navarro demanava que la situem m¨¦s enll¨¤ d¡¯una visi¨® hist¨°rica, perqu¨¨ es mou en una gal¨¤xia personal on es barregen el substrat intemporal, les cultures antigues i les modernes, el m¨®n occidental i l¡¯oriental. Aix¨° li permet una geografia vision¨¤ria o imaginativa on tot ¨¦s possible, on els distints ¨¤mbits es barregen. Una poesia que cerca la nuesa, la despossessi¨®, de vegades extrema, del llenguatge, cosit sobretot amb frases curtes, nominatives, que descriuen accions o enumeren, acumulen o juxtaposen material divers i imatges que comprimeixen c¨¤psules de pensament.
La casa buida (Bromera) ¨¦s una destil¡¤laci¨® del m¨®n literari de P¨¦rez Montaner, ja que l¡¯acompanyen autors i obsessions que han sedimentat la seua obra. Ens trobem amb una poesia depurada, de modulaci¨® l¨ªmpida, que a trav¨¦s de la natura o d¡¯estampes, de manera figurada o m¨¦s o menys directa, du la comptabilitat moral d¡¯un mateix i dels altres. Aix¨ª, el flux po¨¨tic sembla funcionar com un escrutini de viv¨¨ncies i actituds, com ara la fidelitat a la manera de ser o a un pa¨ªs, fet que reporta conseq¨¹¨¨ncies morals perdurables.
Teresa Pasqual, en Estaci¨® Nord (Edicions Buc), ofereix una poesia variada, per¨° profunda i colpidora, cisellada amb una austeritat i un rigor d¡¯altura. Incideix en les profunditats i els l¨ªmits de la paraula, reflexiona i explora les relacions entre la paraula i el cos.
Una grata sorpresa ha sigut la publicaci¨® d¡¯un in¨¨dit de Vicent Andr¨¦s Estell¨¦s
Una grata sorpresa ha sigut la publicaci¨® d¡¯un in¨¨dit de Vicent Andr¨¦s Estell¨¦s, titulat Antoni Mir¨® (Denes). ?s un llibre dels anys setanta, molt circumstancial, per¨° la veu proteica del poeta que fa que la vibraci¨® l¨ªrica sure per damunt del moment. Prosa po¨¨tica escrita a cremadent, on crepita la fuga surrealista amb el to popular i quotidi¨¤, i on sorgeixen llargues expansions sobre el sexe, vital i prosaic. Un Estell¨¦s que, sense ser de primera, ofereix guspires i moments joiosos.
Un llibre recent que ¨¦s una meravella ¨¦s Variacions Goldeberg (?ria amb variacions per a la recreaci¨® de l¡¯esperit) precedides de sis bachianes) (Denes) d¡¯Antoni Ferrer. Com sempre, fa servir un vers robust i estructures meditad¨ªssimes, de resson¨¤ncies b¨ªbliques i cl¨¤ssiques, a fi de trenar una veu que vole per penetrar en temes insondables, profundament religiosos i profundament humans alhora.
Altres llibres de poemes que cal destacar poden ser els seg¨¹ents. El primer llibre de Salvador Ortells, Els mots ferits (Bromera), mostra una maduresa poc habitual en una primera obra. ?s una poesia de ritme contundent i ressons cl¨¤ssics, rigorosa en el concepte i en la forma. Una meditaci¨® sobre el fet creatiu i la p¨¨rdua amorosa. De la seua banda, Isabel Robles, en Les sabates i altres poemes (Bromera), escrit amb un estil directe, confecciona un joc de prismes sobre la idea del buit, on podem trobar, entre altres, experi¨¨ncies liter¨¤ries, ¨ªntimes, c¨ªviques. Alfabet del desig (Bromera) ¨¦s el retorn de Francesc Rodrigo despr¨¦s de molt de temps de silenci. ?s una poesia depurada, de fons urb¨¤ amb flaixos dedicats a la natura i al sentit de la vida. Entre els poetes joves, cal esmentar Mois¨¦s Llopis, que, en el seu primer llibre, Vidre d¡¯estam (Germania), exhibeix una solidesa poc corrent. Rigor formal, mirada cauta i agudesa per traure reverberacions a les paraules caracteritzen una manera de fer que delata una certa tirada cap al m¨®n de la infantesa. Per a tancar aquest rep¨¤s, cal esmentar Ciutat, dies ins¨°lits (Onada), de Francesc Viadel, un poemari que combina la versificaci¨® amb el poema en prosa. ?s un discurs rabi¨¹t, col¨¨ric. El vers tumultu¨®s i tempestu¨®s conjura un c¨¤ntic desbocat d¡¯odi i estima a Val¨¨ncia, per¨° tamb¨¦ a altres racons d¡¯Europa.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.