L'estiu de tots els llibres
Estaci¨® de lectures inici¨¤tiques o relaxants, l'estiu s'afirma com el temps de totes les literatures
En les mem¨°ries de Bob Dylan, Cr¨°niques, el cantant americ¨¤ inclou Une saison en enfer d'Arthur Rimbaud com un dels llibres que va "devorar" en la seua adolesc¨¨ncia. A milers de quil¨°metres de dist¨¤ncia un altre jove en per¨ªode estival i de descans dels estudis universitaris tamb¨¦ s'endinsava en la l¨ªrica vertiginosa del poeta franc¨¦s. "Ho recorde", diu Raimon, "perqu¨¨, a m¨¦s, va ser un estiu especialment calor¨®s a X¨¤tiva". Tamb¨¦ d'aquell per¨ªode ser¨¤ un altre llibre significatiu en la seua vida, L'homme r¨¦volt¨¦ d'Albert Camus. Lector contuma? i amb el seu nou disc quasi a punt, reconeix "no ser una persona de lectures estacionals, encara que algunes hagen coincidit amb aquest temps, com entre altres, la lectura dels Dietaris de Robert Musil". Per a l'editora de Tres i Quatre, Rosa Raga, els lligams entre estiu i llibres estan molt units a l'adolesc¨¨ncia. "Era el moment en qu¨¨ s'obria el per¨ªode de vacances i aix¨° significava un fant¨¤stic interval per a submergir-te en la lectura". D'aquell per¨ªode recorda noms com Vasco Pratolini, J. D. Salinger o Scott Fitzgerald. "?s un temps de descobriments que comparties amb els teus amics, una llista de noms on s'afegien tamb¨¦ pel?l¨ªcules, can?ons, ciutats per a visitar..." Per a l'il.lustrador Miguel Calatayud "la predisposici¨® a la lectura acaba convertint-se en un h¨¤bit constant durant qualsevol estaci¨®". "En el meu cas", continua; "comprove que mentre a l'estiu la lectura adquireix continu?tat, la resta de l'any ¨¦s una cosa m¨¦s fragmentada". "Les lectures", diu la tamb¨¦ il?lustradora Aitana Carrasco Ingl¨¦s, "no tenen ¨¨poca, no hi ha lectures d'estiu com no hi ha lectures d'hivern o de primavera". Un m¨²sic tan poc etiquetable com Dani Miquel, pel contrari, est¨¤ a favor d'una certa periodicitat. "M'agrada personalitzar les estacions, per exemple a l'hivern encendre la llar i cremar ess¨¨ncies, a la primavera m'agrada canviar d'habitaci¨®, a l'estiu llegir llibres de plaer, perqu¨¨ la resta de l'any he de llegir molts llibres per a la meua feina... que ¨¦s un altre plaer". "?s cert", assenyala Miguel Calatayud, "que uns llibres determinats s'adquireixen amb un ¨¤nim lector de reserva de vacances i tamb¨¦, d'altra banda, l'estiu ofereix un temps gener¨®s per als llibres que s'han acumulat involunt¨¤riament al llarg de l'any". "L'estiu", comenta Aitana Carrasco, "m¨¦s que un temps de lectura, ¨¦s un temps d'avorriment. Jo vaig descobrir l'avorriment als estius: aquells tres mesos de temps lliure inesgotable. Crec que els xiquets han d'avorrir-se perqu¨¨ no ¨¦s sin¨® aleshores quan han de buscar-se passatemps, i l'estiu ¨¦s tan llarg durant la infantesa com no tornar¨¤ a ser-ho mai. I un ha d'inventar el que siga per no avorrir-se, i ac¨ª ¨¦s quan apareixen els jocs de taula, els jocs de paraules, el dibuix, les excursions... i tamb¨¦ els llibres".
"M'agrada personalitzar les estacions, a l'estiu llegir llibres de plaer"
"Un ha d'inventar el que siga a l'etiu per a no avorrir-se"
Les vacances s¨®n una ¨¨poca privilegiada per a viatjar amb la lectura
"L'estiu continua sent l'estaci¨® en qu¨¨ llegim o ens conten els 'best-sellers' de moda"
Lectures joioses i refrescants
"Durant un lluny¨¤ mes d'agost a Asp", recorda Miguel Calatayud, "vaig descobrir en la petita biblioteca d'El Recreo, un local social al qual anava, una vella edici¨® d'El bosque animado de Wenceslao Fern¨¢ndez Flores, que va constituir una refrescant i joiosa lectura". D'aquells temps d'estiu ?rememora Calatayud? arribarien altres t¨ªtols com El Jarama, "un llibre que vam llegir al mateix temps el meu pare i jo mentre an¨¤vem comentant-lo". "Com a lectura estiuenca", recorda Aitana Carrasco, "n'hi ha un de Merc¨¨ Llimona que es deia Xupet i que vaig rellegir durant tot un estiu. I, quan vaig acabar l'escola, ma mare em va regalar tota la col?lecci¨® de Mafalda, que vaig devorar a la platja del Perellonet".
Un altre element que s'afegeix a la lectura i l'estiu ¨¦s el viatge. L'historiador Antoni Furi¨® recorda especialment un estiu a Anglaterra i Gal.les llegint les novel.les de Jane Auster. "Tenia una certa aprensi¨® inicial", diu Furi¨®, "perqu¨¨ no la coneixia i pensava que seria un desgavell de passions desenfrenades, a l'estil de les Bront?, i em va sobtar i agradar molt la subtilesa i la fina intel.lig¨¨ncia de l'Austen, la seua gran vocaci¨® liter¨¤ria, el retrat implacable dels personatges i de l'¨¨poca, d'aquella Anglaterra rural". L'historiador, que pensa fer el pr¨°xim curs una estada d'estudi a les illes brit¨¤niques, creu que "l'estiu continua sent un temps de lectura, perqu¨¨ encara que la lectura ¨¦s un plaer tot l'any, no sempre disposem del temps necessari per a gaudir-lo". Un altre viatge, mes a prop, a l'Empord¨¤, significaria per al pintor Antoni Mir¨® la lectura d'un llibre que li va servir com a font d'inspiraci¨®. "Recorde" diu Antoni Mir¨®, "que vaig llegir la Suite de Parlav¨¤ de Miquel Mart¨ª i Pol a Pals, prop de Verges, el poble de Llu¨ªs Llach i on Mart¨ª i Pol va escriure aquest llibre de poemes que va acabar inspirant-me la col.lecci¨® de 38 collages a partir dels mateixos versos". Plaer i reflexi¨® son els dos eixos per a les lectures estiuenques del pintor Manuel Boix. "Tracte de combinar d'una banda una lectura m¨¦s enriquidora o d'aprofundiment, amb assaigs, biografies, i de l'altra, una lectura, diguem-ne desintoxicadora, de llibres m¨¦s lleugers. A l'estiu acostume a fer un pla de lectura m¨¦s rigor¨®s de tot all¨° que al llarg de l'any has anat picotejant". Dins d'aquesta lectura reveladora, el poeta i perfomer Bartolom¨¦ Ferrando descobriria un estiu un llibre que seria fonamental per a ell. "Fou la lectura Para los p¨¢jaros de John Cage, que em va obrir els ulls i va suposar per a la creaci¨® un gran canvi en l'apreciaci¨® de qualsevol sonoritat quotidiana".
Durant un estiu tamb¨¦, ara ja lluny¨¤, l'editora Rosa Serrano es va submergir en la lectura de l'obra d'Enric Valor, un autor al qual quedaria lligada per sempre. "Vaig descobrir tot l'univers valori¨¤ amb el Cicle de Cassana". "Si portes una vida professional intensa", continua, "i una vida familiar que t'atrapa, amb n¨¦ts i n¨¦tes que vols veure cr¨¦ixer, et queda poc de temps, sobretot per a certes lectures que reclamen calma i estar descansat per a gaudir-les a fons i, sense dubtes, l'estiu i les vacances ¨¦s l'¨¨poca privilegiada per a viatjar amb la lectura i des de la lectura". Per al director de publicacions de Bromera, Joan Carles Girb¨¦s, l'arribada de l'estiu significa un temps de rep¨¤s. "Aprofite l'estiu per a llegir llibres que em v¨¦nen de gust i que, de manera intencionada, ajorne al llarg de l'any. Llibres que, en principi, no formen part de la feina, per¨° que de vegades, per casualitats o colps de sort, he aconseguit editar. ?s el cas d'Els fills de la mitjanit, de Salman Rushdie, que em vaig cruspir a la vora de la mar fa un parell d'estius. Com un ritual, sempre afig a la maleta un best-seller, amb la intenci¨® d'esbrinar-ne les causes i tenir tema de conversa mentre em faig una orxata en un barrac¨®. I no sempre s¨®n mals llibres!".
Per a l'arquitecte Fran Silvestre "l'estiu ¨¦s alhora un temps que afavoreix les lectures relaxades i tamb¨¦ unes lectures m¨¦s intenses". "Tot i aix¨ª", reconeix, "l'estiu continua sent l'estaci¨® en qu¨¨ llegim o ens conten els best-sellers de moda. El primer estiu de plaer com a lector ¨¦s amb el llibre Relato de un n¨¢ufrago, de Garc¨ªa M¨¢rquez, i tamb¨¦ El libro de arena, de Borges". Admirador de l'obra d'?lvaro Siza, recorda la impressi¨® que li va produir la lectura d'Imaginar la evidencia de l'arquitecte portugu¨¦s o els estius a la ciutat de Porto llegint Jos¨¦ Saramago. I posats a quedar-se amb aquell instant o record d'un estiu, Aitana Carrasco Ingl¨¦s no ho dubta: "La lectura de La historia interminable a la platja de Moraira. M'agradava tant que no tenia temps ni de banyar-me a la mar i em semblava que la sorra era com la del Desert de Colors, on vivia un lle¨® gegant que moria cada nit i ressuscitava cada mat¨ª...".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.