L'hora del paper
Potser El viatge a Espanya d'Alexandre Laborde no sigui una exposici¨® extremadament medi¨¤tica, per¨° ¨¦s delicada i preciosa; val la pena no deixar-se-la perdre. Ll¨¤stima que el MNAC faci nom¨¦s puntualment (com dijous passat) jornades de portes obertes amb horari nocturn, quan Montju?c es transforma en un lloc paradis¨ªac en comptes de la graella abrasadora que ¨¦s durant el dia. La sala petita del Palau Nacional s'ha transformat, gr¨¤cies a una intervenci¨® del dissenyador Toni Garau, en un gabinet de dibuixos i gravats a l'al?ada dels grans museus internacionals. La distribuci¨® en forma de diverses estances ja s'hi podria quedar de forma permanent, tot lluiria m¨¦s b¨¦ en aquest espai una mica limitat. L'exposici¨® dedicada a Laborde, a cura de Francesc Quilez i Jordi Casanovas, aplega una selecci¨® de dibuixos del propi MNAC i, entre altres, part dels que havia tingut el c¨¨lebre couturier franc¨¨s Jacques Doucet, que a principis del segle passat va penjar el fil i l'agulla per convertir-se en un important col¡¤leccionista i mecenes. ?s la primera vegada que s'ajunten aquests dos grans conjunts d'esbossos, alguns fets pel mateix Laborde per¨° la majoria de Moulinier, Ligier, Lubin Vauzelle, Six, Bourgeois de Castelet, Dutailly o Laera, que havien format part d'un espl¨¨ndid tot que es va anar dispersant amb els anys, una vegada acomplerta la missi¨® primig¨¨nia: servir de base per a les magn¨ªfiques estampes del Voyage pittoresque et historique de l'Espagne (1806 -1820), una luxos¨ªsima i poc port¨¤til guia tur¨ªstica avant la lettre, amb 349 gravats repartits en quatre enormes volums, realitzada amb un optimisme i una gr¨¤cia envejables.
Els tres Artur Ramon, avi, pare i fill, sempre han tingut inter¨¨s pel m¨®n del gravat. De fet, l'avi ¨¦s qui va vendre a la Junta de Museus, la col¡¤lecci¨® de dibuixos dels llibres de Laborde que aquests dies penja a Montju?c. I, del mateix tema, ja van fer una monogr¨¤fica l'any 1989 al carrer de la Palla, amb dibuixos, gravats i les curioses porcellanes creades a Par¨ªs com a souvenir d'Espanya a partir de les imatges labordianes. Els artistes del gravat modern que presenten ara t¨¦ rigor i coher¨¨ncia malgrat que, com ¨¦s l¨°gic en un establiment comercial, hi hagi unes peces millors que altres. A part de Picasso i Fortuny, que mai no fallen en la mat¨¨ria, s¨®n ben remarcables les obres de Riquer, Sunyer, Aragay, Mari¨¤ Andreu, Manolo, Nogu¨¦s i Pruna -especialment una litografia de 1929-. Tamb¨¦ ¨¦s interessant la Lux¨²ria feta a l'exili per Francesc d'A. Gal¨ª, mig classicista mig surrealista amb clares connotacions picassianes.
Com si es tract¨¦s d'una continuaci¨® preparada, Ignacio de Lassaletta segueix el discurs dels Ramon, i arranca amb un gravat de Picasso per acabar amb Plensa. Per¨° t¨¦ un discurs menys fluid i la catalogaci¨® de les obres balla. En el fons, ¨¦s un perfecte paradigma de les t¨ªpiques col¡¤lectives estiuenques d'obra gr¨¤fica. No es limita al context catal¨¤ i s'est¨¦n a l'internacional, amb un resultat dispers que serveix, per¨°, per veure algunes peces poc habituals i constatar com cada autor ha sabut afrontar l'art del gravat. Plensa, Chillida, Hern¨¢ndez Pijuan, Clav¨¦, Mir¨® i Picasso saben mantenir una qualitat alta. Cond¨¦, habitual a la galeria, t¨¦ molt ofici per¨° una est¨¨tica tan densa i messet¨¤ria que es fa dif¨ªcil de pair. Christo, entre d'altres famosos, cau en el bibelot seriat per vendre. En canvi el comercial Vassarely aguanta prou b¨¦ el pas dels anys. I Brossa realitza la seva millor obra quan se serveix conscientment dels m¨¨todes de reproducci¨® industrial seriats i fa obra de petit format.
La Galeria Eude, continuant la celebraci¨® dels 30 anys d'exist¨¨ncia, exhibeix les litografies que Henry Moore va fer per il¡¤lustrar els poemes del seu amic W. H. Auden. I amb aix¨°, s'ha anticipat a la monogr¨¤fica de l'escultor angl¨¨s a Caixaf¨°rum. Els anys setanta del segle passat, quan Moore va editar aquesta carpeta, segurament no eren els temps m¨¦s gloriosos per a la calcografia, i les il¡¤lustracions d'Auden es ressenten bastant d'aquest fet. Tampoc s¨®n els millors moments del Moore dibuixant; els esbossos dels refugis antiaeris de la Segona Guerra mundial queden lluny. Sort que a tall de reestrena encara podem contemplar a la rera botiga bocins de l'elegant David Hockney quan il¡¤lustra els contes dels Grimm que, tot i fer mesos que estan en cartellera, encara irradien una llum encantadora.
El viatge a Espanya d'Alexandre Laborde
Museu Nacional d'Art de Catalunya
Palau Nacional. Parc de Montju?c, Barcelona. Fins al 27 d'agost
Artistes del gravat modern, de Fortuny a Picasso
Artur Ramon Col¡¤leccionisme
Palla, 23, Barcelona. Fins al 16 de setembre
De Picasso a Plensa, obra gr¨¤fica
N2 Galeria Ignacio de Lassaletta
Enric Granados, 61, Barcelona. Fins a finals de setembre
Moore lithografs, Auden poems
Galeria Eude
Consell de Cent, 287, Barcelona. Fins al 22 de setembre
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.