Gitanos d'avui
Quatre joves representants de la minoria ¨¨tnica cultural m¨¦s important d'Europa reflexionen al voltant de la seva identitat
Ser gitano no ha estat mai f¨¤cil. Fa sis segles que els rom¨¤ -aix¨ª s'anomena als gitanos en la seva llengua pr¨°pia, el roman¨®- van arribar a la Pen¨ªnsula Ib¨¨rica, i nom¨¦s el fet d'haver conservat una identitat i una cultura pr¨°pies, despr¨¦s d'haver suportat en aquest temps dures persecucions, repressi¨®, assetjaments i un racisme que no s'atura, ha de ser considerat com un miracle de superviv¨¨ncia. Parlar de la identitat gitana en ple segle XXI tampoc ¨¦s una tasca senzilla. La majoria dels aproximadament 12 milions de gitanos que viuen al m¨®n ho fan a Europa, on formen la minoria ¨¨tnica cultural m¨¦s important. Per¨°, segons Thomas Acton, profesor d'Estudis Gitanos a la Universitat de Greenwich (Regne Unit), hi ha m¨¦s de 100 grups diferents de gitanos arreu del m¨®n, i cap d'ells pot atribuir-se l'exclusivitat de ser el veritable poble Rom. Malgrat les difer¨¨ncies, tots s¨®n i se senten gitanos, encara que no sempre s¨¤piguen expressar amb paraules aquest sentiment. De manera oficiosa -i les xifres sobre poblaci¨® gitana sempre ho s¨®n- hi ha aproximadament mig mili¨® de gitanos arreu d'Espanya, la majoria dels quals resideixen a les comunitats aut¨°nomes d'Andalusia, Madrid i Catalunya. S¨®n dades aportades per l'Estudi sobre la poblaci¨® gitana de Catalunya, publicat pel Departament de Benestar i Fam¨ªlia de la Generalitat de Catalunya, molt ¨²tils, tot i que els esfor?os fets a fi de saber quants gitanos hi ha a Catalunya ofereixen xifres que oscil¡¤len entre els 30.000 i els 60.000, segons les fonts -la majoria viuen en medis urbans, a les ciutats m¨¦s grans o a les m¨¦s properes a l'¨¤mbit metropolit¨¤ de Barcelona.
"Hi ha molts pares temorosos que, pel fet d'estudiar, els seus fills siguin menys gitanos"
"Vull ser un ciutad¨¤ m¨¦s de la Catalunya plural, amb els mateixos drets i deures"
Lluitar contra el model de societat consumista ¨¦s una altra de les seves preocupacions
"La lluita m¨¦s necess¨¤ria ¨¦s aconseguir que a l'escola es parli de la cultura gitana"
Serveixin aquestes dades per situar, m¨ªnimament, la pres¨¨ncia gitana a casa nostra, per¨° no ¨¦s aquest l'objectiu del present reportatge. Tampoc ho ¨¦s descriure i analitzar la situaci¨® de pobresa, els problemes de feina, habitatge i salut que pateixen, o les seves necessitats en l'¨¤mbit de l'ensenyament, la formaci¨® professional o la projecci¨® cultural. Qui desitgi con¨¨ixer quina ¨¦s la situaci¨® real del poble gitano nom¨¦s ha de posar-se en contacte amb les associacions gitanes, cada cop m¨¦s actives, que existeixen per tota la geografia catalana, o b¨¦ anar a la Federaci¨® d'Associacions Gitanes de Catalunya (FAGIC), amb seu a l'Hotel d'Entitats (Concili de Trento, 313). I si necesita dades d'¨¤mbit estatal i internacional, a la Uni¨®n Roman¨ª (www.unionromani.org).
La pretensi¨® d'aquest reportatge ¨¦s apropar-se a una definici¨®, de les moltes possibles, de la identitat gitana, i fer-ho des de l'¨°ptica de la joventut, a trav¨¦s de les idees i les confessions de quatre joves gitanos que, tot i que formen part, amb m¨¦s o menys grau d'implicaci¨®, del moviment associatiu gitano catal¨¤, parlen a t¨ªtol personal i sense cap ¨¤nim de pontificar.
?Qu¨¨ ¨¦s ser gitano? "Aquesta ¨¦s la pregunta del mili¨®", diu Maite Heredia, antrop¨°loga, filla d'un dels pioners del moviment gitano catal¨¤, Manuel Heredia, i membre de l'Associaci¨® Gitana de Sabadell. "Respondre aquesta q¨¹esti¨® ¨¦s tan complicat com explicar qu¨¨ ¨¦s ser catal¨¤, i si no, fixa't en les discussions sobre la identitat catalana que suscita la figura del candidat del PSC a lapresid¨¨ncia de la Generalitat, Jos¨¦ Montilla", diu riallera. "Ser gitana ¨¦s sentir-se gitana i viure els valors de la cultura gitana, com el respecte als m¨¦s grans, el valor de la fam¨ªlia, la solidaritat. I per molt que la societat canvi?, mentre ens sentim orgullosos de ser gitanos, la identitat gitana seguir¨¤ existint. Estudiar m'ha donat coneixements per reivindicar millor els meus drets. Encara hi ha molts pares temorosos que, pel fet d'estudiar, els seus fills corrin el risc d'apaiar-se, siguin menys gitanos, en definitiva, i no ¨¦s aix¨ª. Jo no em sento menys gitana pel fet de tenir estudis".
Als 30 anys acabats de fer, casada i amb dos fills, de 4 anys i de 18 mesos, Maite Heredia treballa actualment, amb una beca d'investigaci¨® de la fundaci¨® Jaume Bofill, en un projecte sobre noves tecnologies i promoci¨® gitana que, precisament, ella concep com a una eina ¨²til per difondre els valors culturals del poble rom. "El projecte ¨¦s crear un portal a Internet sobre cultura gitana. Quan vaig arribar a la Universitat Aut¨°noma de Barcelona no havia vist un ordinador en la meva vida, i ara s¨®c una gran amant de les noves tecnologies. Internet ¨¦s una eina f¨¤cil d'usar per als nens gitanos, i pot ajudar molt a l'hora de mostrar la realitat gitana".
Viure entre tradicions mil¡¤len¨¤ries, costums i lleis que es transmeten oralment de generaci¨® en generaci¨® i, alhora, ser una jove din¨¤mica, del seu temps, emprenedora, que concilia treball i maternitat, ¨¦s la cosa m¨¦s normal del m¨®n per a la Maite, que es considera un exemple m¨¦s, com ho s¨®n els seus pares, del bon funcionament dels matrimonis entre gitanos i paios, i no es cansa de posar de relleu la import¨¤ncia vital de la fam¨ªlia en el m¨®n gitano. "El sentit de la fam¨ªlia gitana ¨¦s una de les q¨¹estions essencials de la nostra identitat, la uni¨® familiar, que fa imprescindible el fet d'anar a l'hospital quan un familiar est¨¤ greu, tot i que molts no ho entenguin i ho vegin com un problema. La manera d'expressar aquest sentiment d'amor familiar ¨¦s pr¨°pia del gitano, aix¨ª de senzill".
El poble rom respira la seva cultura i la necessita per seguir vivint. Costums, art -el flamenc ¨¦s la seva principal aportaci¨®, per¨° no l'¨²nica, i aqu¨ª hi ha la insubstitu?ble rumba catalana-, gastronomia -el potatge gitano ¨¦s el plat estrella-, es barregen amb un sistema de valors i una hist¨°ria comuna que forma part del ser i sentir-se gitano, tot i que les situacions de marginaci¨® han motivat que la seva cultura hagi estat m¨¦s mirall que finestra. "El que ¨¦s trist ¨¦s que la gent tendeix a confondre aspectes t¨ªpics de la marginaci¨® -pobresa, barraquisme- com si fossin propis dels gitanos", es lamenta. "Tamb¨¦ hi ha gent que cau en el t¨°pic que tots els gitanos saben cantar i ballar, o no s¨®n gitanos. S'han d'eliminar els prejudicis i t¨°pics que pesen sobre nosaltres", insisteix la Maite.
La societat majorit¨¤ria avan?a a ritme vertigin¨®s. La vida gitana tamb¨¦ avan?a, per¨° molt m¨¦s lentament. Els seus oficis tradicionals -tractants de ramat, artesans de la forja i el v¨ªmet, esquiladors- ja formen part de la hist¨°ria. Actualment, l'ofici majoritari que exerceix el poble gitano a Catalunya ¨¦s la venda ambulant (el precentatge arriba gaireb¨¦ al 40%, segons l'Estudi sobre la poblaci¨® gitana de Catalunya). L'hostaleria, la construcci¨® i la feina com a jornalers en el camp s¨®n altres exemples de les poques sortides laborals per a una comunitat que mant¨¦ encara elevats ¨ªndexs d'analfabetisme i en la qual pocs, molt pocs, arriben a cursar estudis superiors (nom¨¦s un 0,2% ha finalitazat una carrera universit¨¤ria, i un 0,46% l'est¨¤ seguint, segons l'informe esmentat).
"La clau del nostre futur es troba en l'escola, per¨° perqu¨¨ els nens i nenes gitanos vegin l'escola com alguna cosa seva ¨¦s necessari que la seva cultura tamb¨¦ estigui present a les aules, ni que sigui m¨ªnimament. Aix¨ª se superar¨¤ la retic¨¨ncia d'alguns pares, que tenen por de portar els seus fills a una escola que no respecta les seves cre¨¨nces i valors", afirma Pere Garc¨ªa Gim¨¦nez, de 31 anys, agent intercultural i president de la Coordinadora de Joves Gitanos de Catalunya, a m¨¦s de portar la vocalia de Joventut de la FAGIC.
Casat des dels 18 anys amb una gitana -tenen dues filles, de 9 i 3 anys-, Pere Garc¨ªa porta amb orgull i emoci¨® el fet de ser n¨¦t de l'entranyable T¨ªo Peret, un dels impulsors del moviment gitano europeu i de l'associacionisme a Barcelona, a comen?aments dels setanta. Barcelona, de fet, va ser el bressol de l'associacionisme gitano, que va n¨¦ixer al si de C¨¢ritas Diocesana i va tenir en la planta refinada, les bones maneres i la saviesa del T¨ªo Peret el seu home de respecte m¨¦s emblem¨¤tic -a la comunitat roman¨ª mai no han existit patriarques, terme encunyat pels mitjans de comunicaci¨® per simplificar el lideratge dels ancians, que desenvolupen un paper d'autoritat essencial en l'aplicaci¨® de la llei gitana.
"No es pot definir qu¨¨ ¨¦s ser gitano", diu el Pere amb veu pausada i un somriure franc. "Vivim a Catalunya des de fa sis segles i en la nostra identitat hi ha la petjada dels nostres avantpassats. ?s un sentiment clar, tot i que jo no el s¨¤piga explicar, i el que vull ¨¦s ser un ciutad¨¤ m¨¦s de la Catalunya plural, amb els mateixos drets i deures. Al meu barri, Hostafrancs, i a Gr¨¤cia, els gitanos sempre hem parlat catal¨¤, amb absoluta normalitat", comenta.
El preocupa molt la imatge distorsionada del seu poble que ofereixen els mitjans de comunicaci¨®.
"Gaireb¨¦ no reflecteixen els valors de la cultura gitana, nom¨¦s sortim a la televisi¨® lligats a la cr¨°nica de successos, com si cada cop que un gitano comet un delicte el comet¨¦ssim tots. Pel mal cap d'un, ho paguem tots. ?s molt injust", diu pausadament, sense perdre mai el somriure.
A Pere li agrada fer-se preguntes sobre la seva identitat, voldria aprendre en profunditat el roman¨®, llengua comuna dels gitanos de tot el m¨®n, i veure com torna a agafar import¨¤ncia entre els joves la seva variant espanyola, el roman¨®-kal¨®. "Es necessiten m¨¦s eines per fer cr¨¦ixer l'autoestima i poder dir als m¨¦s petits que estudiant podran ser el que vulguin, advocats, metges, models o esportistes. Que no estan predestinats a una determinada vida pel fet de ser gitanos, sin¨® que poden aspirar a ser el que vulguin, sense que aix¨° signifiqui deixar de ser gitanos. Per aix¨° ¨¦s esencial que la cultura gitana entri a les aules", diu el Pere.
Lluitar contra el model de societat consumista que els joves veuen habitualment a la televisi¨® ¨¦s una altra de les seves preocupacions. "Els gitanos no deixar¨ªem mai els nostres avis en un asil, ni sacrificar¨ªem la fam¨ªlia per l'egoisme personal. La societat majorit¨¤ria fomenta l'individualisme ferotge mentre que la nostra cultura es basa en la solidaritat, el benestar i la felicitat de la teva gent".
Una altra lluitadora nata, que es rebel¡¤la davant la injust¨ªcia, la discriminaci¨® i qualsevol altra forma de racisme, ¨¦s Maria Rubia, de 33 anys, soltera, mitjancera i dinamitzadora cultural en una escola, i membre del Secretariat de Promoci¨® Sociocultural del Gitano Catal¨¤. "?s m¨¦s dif¨ªcil ser dona i gitana, patim una doble discriminaci¨®, ens exigeixen la capacitat de ser actuals i no deixar de ser gitanes. Per¨° a pesar de les dificultats, cada cop hi ha m¨¦s associacions de dones gitanes, perqu¨¨ apostem m¨¦s pel futur. La societat gitana va 50 anys per darrere de la societat majorit¨¤ria. Hi ha m¨¦s masclisme, per¨° ¨¦s que fa 50 anys tota la societat era molt m¨¦s masclista. Hi ha temor a perdre certs valors, per¨° la valentia ¨¦s dir als m¨¦s joves que la idea de progr¨¦s associat al llibertinatge no et fa progressar en res. Una altra cosa s¨®n els costums, per¨° els valors, all¨° que es transmet de l'avi al n¨¦t, no canviaran".
La Maria afegeix m¨¦s llum a la reflexi¨® sobre la identitat roman¨ª. "L'esperit gitano ¨¦s tan lliure que no es pot encasellar. Ser gitano ¨¦s un sentiment, compartir unes tradicions, el respecte i amor als avis, la import¨¤ncia de la fam¨ªlia i la capacitat d'expressar els nostres sentiments lliurement, sense barreres. La gent pensa que tots els gitanos som iguals i no ¨¦s aix¨ª. Som els grans desconeguts. Hem adoptat tradicions i costums d'altres llocs, per¨° sense trair la nostra identitat. Ens movem pel cor".
No suporta els prejudicis que associen perversament situacions de pobresa, marginalitat i delinq¨¹¨¨ncia a la comunitat gitana. "La integraci¨® la d¨®na la posici¨® social. No ¨¦s el mateix la situaci¨® en un barri com Hostafrancs, amb una ferma tradici¨® sedent¨¤ria, que al barri de la Mina de Sant Adri¨¤, fruit de la migraci¨® andalusa. En realitat, la interculturalitat fa por. Ho veiem a l'escola, en les can?ons que canten els nens. S¨®n tants anys de dir-los, 'alerta amb el gitano', que continuen amb el patr¨® excloent. La lluita m¨¦s necess¨¤ria ¨¦s aconseguir que a l'escola es parli de la cultura gitana, tot i que sigui nom¨¦s un dia a l'any. S'ha de dotar les escoles d'eines educatives fetes pels mateixos gitanos per aconseguir l'enriquiment cultural de tots, base de la conviv¨¨ncia".
Nom¨¦s des de l'educaci¨® i la formaci¨® c¨ªvica es llimaran els conflictes quotidians de conviv¨¨ncia entre fam¨ªlies gitanes i paies. Abandonar h¨¤bits i costums que no s'adeq¨¹en a la forma de viure de la societat general ¨¦s un altre repte per enderrocar prejudicis. Maria Rubia lluita dia a dia contra aquests mals h¨¤bits a l'escola, per¨° denuncia la manca de referents gitanos a les aules, que ajudarien els adolescents a fer aquest pas. "Un adolescent gitano est¨¤ perdut en la rebel¡¤lia, atrapat en un doble conflicte: no es reconeix en la cultura majorit¨¤ria i els pares no saben donar resposta a les seves necesitats. Se'ls ha d'ensenyar que ser gitano no ¨¦s llen?ar un paper a terra, ni saltar-se les normes de conviv¨¨ncia, ni fer el que els vingui de gust. Si et v¨¦nen dient: 'no parlo catal¨¤ perqu¨¨ s¨®c gitano', els has de fer veure que ser gitano no ¨¦s ser un inculte i que han de parlar catal¨¤. Els nens s¨®n com esponges, necessiten referents per canviar els mals costums. I saber que pel fet d'estudiar no deixaran de ser gitanos, sin¨® tot el contrari, els far¨¤ guanyar autoestima".
Mirar el futur sense perdre les arrels
L'origen del poble rom se situa al nord-oest de l'?ndia, al Punjab. Cap a l'any 1000 van iniciar una di¨¤spora, fugint de les guerres, que els va portar a Europa a comen?aments del segle XV. Arribats a la Pen¨ªnsula Ib¨¨rica a trav¨¦s dels Pirineus, el primer document que d¨®na testimoni de la seva pres¨¨ncia, conservat a l'Arxiu de la Corona d'Arag¨®, t¨¦ data de 1425, quan el rei Alfons el Magn¨¤nim concedeix una c¨¨dula de pas a Joan i Tom¨¤s, els quals es fan anomenar comtes d'Egipte Menor, i que es dirigien en peregrinaci¨® a Santiago de Compostela. Justament del nom "Egite menor" (egipciano) sorgir¨¤ la paraula gitano, que ¨¦s com es coneixen en espanyol els rom¨¤. A partir d'aquell moment els gitanos es dispersaran per la resta del pa¨ªs.
Sis segles de pres¨¨ncia, marcada per dures etapes de repressi¨® i aniquilaci¨® cultural, en les quals han viscut i superat tot un calvari com a poble. Va comen?ar amb la primera pragm¨¤tica dels Reis Cat¨°lics contra la poblaci¨® gitana, del 4 de mar? de 1499, i va tenir altres moments de cruel apogeu, com ara el 1539, quan Carles I dicta una pragm¨¤tica per la qual es condemna els gitanos a treballs for?ats a les galeres o, data fat¨ªdica, el 30 de juliol de 1749, quan l'ex¨¨rcit de Ferran VII practica a tota Espanya la Gran Redada, confinant a la pres¨® uns 12.000 gitanos, un 40% dels quals moririen empresonats.
Per entrar en contacte, de manera r¨¤pida i amena, amb la hist¨°ria i el present del poble gitano, paga la pena visitar l'exposici¨® que el Museu Etnol¨°gic de Barcelona acull fins al juny del 2007, sota el t¨ªtol de Gitanos. La cultura dels rom a Catalunya. L'exhibici¨®, organitzada amb la col¡¤laboraci¨® del Consell Municipal del Poble Gitano de Barcelona, apropa el p¨²blic als principals valors de la identitat del poble gitano a trav¨¦s de fotografies, la majoria de les quals s¨®n in¨¨dites, eines que evoquen els oficis tradicionals, cartells i objectes, molts d'ells aportats pels mateixos gitanos.
Els comissaris de l'exposici¨® -el mestre i antrop¨°leg Josep Forn¨¦s, director de programes del Museu Etnol¨°gic, i la historiadora Dolors Mar¨ª- obren l'itinerari amb l'¨¨xode gitano i recorren, amb encert did¨¤ctic, sis segles de pres¨¨ncia gitana a Catalunya, des de les etapes m¨¦s dures, com les pragm¨¤tiques antigitanes, la dram¨¤tica petjada de l'holocaust -els nazis van assassinar mig mili¨® de gitanos- i la repressi¨® sota la dictadura franquista, a la vida quotidiana. L'exposici¨® evoca oficis tradicionals, molts d'ells desapareguts, les antigues fires de bestiar i l'ambient dels mercats.
Especial frescor i vitalitat desprenen les fotografies -la mostra ha evitat les gastades imatges que remeten al barraquisme i la mendicitat- del jove fot¨°graf Isidre G. Punt¨ª, que retraten gitanos d'avui. S¨®n escenes quotidianes preses a barris de forta pres¨¨ncia roman¨ª de Barcelona, Lleida, Girona, Perpiny¨¤ i la Camarga francesa.
'Kal¨® d'aqu¨ª', gitanos invisibles
L'espiritualitat gitana, el sentit religi¨®s de respecte i mem¨°ria dels morts i un profund concepte de llibertat i providencialisme, arrelat amb la filosofia oriental, s¨®n valors presents en la cultura i la identitat gitana. Israel Ram¨ªrez, de 28 anys, els defensa com a ant¨ªdot contra el consumisme i la competitivitat que avui regnen en la societat majorit¨¤ria. Fill de l'ex-eurodiputat socialista Juan de Dios Ram¨ªrez-Heredia, pioner i impulsor del desenvolupament del moviment associatiu gitano espanyol i europeu, Israel ha posat el seu granet de sorra en la difusi¨® de la realitat gitana dirigint la pel¡¤l¨ªcula Kal¨® d'aqu¨ª, una petita ficci¨® de 30 minuts concebuda per il¡¤lustrar i fomentar el debat sobre la identitat i la cultura gitana a les escoles que aquest mes veur¨¤ la llum en dvd, en el marc d'un projecte del Consell Municipal del Poble Gitano de Barcelona, ¨°rgan consultiu de l'Ajuntament de Barcelona, del qual forma part el jove realitzador.
"La pel¡¤l¨ªcula neix amb la voluntat de donar una imatge diferent dels gitanos. Als mitjans de comunicaci¨®, si surt un gitano ¨¦s perqu¨¨ ¨¦s artista, per un delicte o per viure en condicions infrahumanes. La resta, que som la gran majoria, treballem com qualsevol persona, per¨° no sortim als mitjans. Som gitanos invisibles. Vivim en sintonia amb la societat, per¨° no interessem perqu¨¨ no responem als t¨°pics, a la falsa imatge dels gitanos. I aquests gitanos invisibles s¨®n els que protagonitzen la pel¡¤l¨ªcula", explica Israel Ram¨ªrez.
El film, concebut com un conte sobre els gitanos de Barcelona, transcorre en una significativa jornada, el Dia Internacional del Poble Gitano, que se celebra cada 8 d'abril en record del primer Congr¨¦s Mundial Gitano, celebrat a Londres el 8 d'abril de 1971, on la comunitat roman¨ª internacional va adoptar la seva bandera -t¨¦ dues franges, el blau del cel i el verd dels camps, i al centre la roda d'un carro, s¨ªmbols de la llibertat, valor suprem del poble rom- i el seu himne, l'emotiu Gelem, gelem.
"La trama gira al voltant d'una fam¨ªlia gitana que arriba a Barcelona per celebrar el Dia Internacional del Poble Gitano. Per una confusi¨®, un dels fills, Curro, es perd i decideix anar sol fins al lloc de la celebraci¨®. El trajecte es converteix en una petita aventura inici¨¤tica a trav¨¦s de la qual Curro trobar¨¤ diferents personatges que li explicaran trets de la cultura i la hist¨°ria del seu poble que ell desconeixia", explica el realitzador.
Tots els actors que intervenen a Kal¨® d'aqu¨ª s¨®n gitanos -la majoria no s'havia posat mai davant d'una c¨¤mera- i la pel¡¤l¨ªcula, tot i que de ficci¨®, ¨¦s en part documental, perqu¨¨ cada actor fa una mica de si mateix. El nen protagonista i diversos actors provenen de l'Associaci¨® de Joves Gitanos d'Hostafrancs, que es va implicar molt en el projecte, segons explica Ram¨ªrez. "Est¨¤ pensada per als nens i a ells s'adre?a, com a material audiovisual per projectar a les aules, seguit d'un debat amb els alumnes. Vol ser, per tant, una eina ¨²til que ajudi a parlar a classe sobre els gitanos. ?s necessari que a totes les escoles es dediqui una classe a explicar qui som els gitanos".
Cansat de t¨°pics i prejudicis, el jove apunta una altra mostra de la falsa imatge que la societat t¨¦ dels gitanos. "Si a la feina la majoria no sap que ets gitano, quan se n'assabenta el primer que et diu ¨¦s que no sembles gitano. Creu que ¨¦s un afalac i en realitat t'est¨¤ insultant".
Coincideix amb Maite Heredia, Pere Garc¨ªa i Maria Rubia al definir la identitat gitana com un conjunt de sentiments. "Dif¨ªcilment trobarem m¨¦s diversitat en una cultura que dins de la gitana, perqu¨¨ existeixen trets comuns, per¨° tamb¨¦ difer¨¨ncies. No s¨®n iguals els gitanos de Triana, on la societat s'ha agitanat, que els de Santiago o Barcelona. L'essencial ¨¦s l'esperit rom, un sentiment respecte de la vida i una forma d'actuar en conseq¨¹¨¨ncia, viure els avatars de la vida d'una manera peculiar, marcada per una forma de sentir la vida. El pragmatisme, el fet de passar les penes cantant, ser insubmisos i anarquistes. La utopia de l'anarquisme l'han portat a la pr¨¤ctica durant segles els gitanos: ni llei, ni estat, ni fronteres. El que passa ¨¦s que el gitano espanyol i catal¨¤ ¨¦s el m¨¦s assimilat d'Europa. Ha perdut el seu idioma i, despr¨¦s de sis segles de persecuci¨® i repressi¨® institucional, que no va parar fins a l'arribada de la democr¨¤cia, s'ha reinventat, sense deixar de ser diferent", explica amb vehem¨¨ncia.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.